ska kolla upp exakt men det är en nyare 4.2L modell med efi iallafall. tror det va en -97?Kadett4wd skrev:Frågan är dock,, vad har du köpt för maskin Jens?
mvh jens
ska kolla upp exakt men det är en nyare 4.2L modell med efi iallafall. tror det va en -97?Kadett4wd skrev:Frågan är dock,, vad har du köpt för maskin Jens?
Mercedes M119 V8 ska visst vara en redig konstruktion från första början. Det sägs att den är baserad på AMG:s fyrventilade V8:or från mitten av 80-talet(då AMG var ett fristående renodlat trimföretag) vilka inte var konstruerade med ekonomi i åtanke. Den relativt kortslagiga 4.2-liters varianten bör som sagt kunna ha en hel del att ge om man engagerar sig lite mer grundligt i denJens Gustavsson skrev:sitter och fantiserar om framtiden med min vega+comp och skulle va fränt att bygga en riktigt elak sugmotor till den kanske? I/A = 318kg per liter skulle passa min tunga bil (950-1180kg går den få att väga) och de tider den bilen får köra. ingen Pro-stock motor har varit där och krigat ned indexet till super låga tider heller men missförstå inte det blir inte enkelt.
vill nu undvika att det blir likadan som med b18 satsnigen
några grund krav är.....
1 vill visa att det går att bygga sug motor i detta land själv (ej färdigköpt från usa)
2 kort slag och stort borr förhålande.
3 4-Ventils topp med stora ventiler och som går att porta till rätt aria.
4 kort stark vevaxel som går att varva minst 9000rpm, (ska inte behövas billet vev som kostar en förmögenhet).
5 v6 eller liten V8 helst av tysk/japansk konstruktion. (4 cylindrar blir svårt då det blir små ventiler och svägningar i veven lätt)
vad tror ni skulle va en bra motor? ska upp i ca 125-140hk/liter annars kommer man nog inte ens ned till index med en sån bil och låda jag har råd med..
man får handikapp med automat låda i denna klass (mindre vikt) men vet ej om det går att använda på motorer under 4 liter iallafall då bilen inte går att lätta hur mycket som helst. jag är inte intresserad av liberty har ingen möjlighet med det och alla kopplings justerigar men kan tänka mig jerco DR4 eller en modärn H mönstrad låda med bra utväxligar på växlarna.
jag har en motor som kanske skulle fungera men låter bli att säga vad det är till en början.
mvh jens