att använda cylinder med annan slaglängd.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Såklart inte optimalt. Går i tankar att uppdatera min jawa 210 som nu har borrad original cylinder med 43mm Mt5 kolv till något värre. Kikat lite på puch maxi cylinder. Problemet är att det skiljer 2mm slag. Dålig idé? Maxi cylindern är 5-6mm lägre, borde då kunna göra en spacer som ändrar pinbultsbultmönstret.

Gärna tips på cylinder med 41mm slag som kan fungera att modda på ett jawa block
Joakim berglund
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av Falkenrejsing »

Behöver du höja cylindern 2mm så slipper du ju porta så mycket i kanalerna. Bara insug som kommer behöva filas lite antagligen.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Men samtidigt kommer ju då kolven i tdc 2mm för tidigt. Kanske man kan ta ner cylindern 2mm i överkant? Om man istället gör att den hamnar rätt i tdc och tar bort material på kolven så portarna öppnar helt. Vet inte vad som är minst dåligt om det nu ens är lönt.
Joakim berglund
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av Falkenrejsing »

Är maxicylindern lägre och du schimsar upp skillnaden genom att lägga under cylindern så är väl allt frid och fröjd? Börjar du svarva av cylindern i överkant sen så är väl problemet det samma?
Eller missar jag något?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Kan ju aldrig chimsa bort 2mm i slaglängd. Slaget sitter ju i veven så oavsätt placering på cylindern kommer jawa veven gå 41mm och en puch vev 43mm
Joakim berglund
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av JoBy »

Det är lite att fundera på ...

Anta att cylindern är gjord för 2mm längre slaglängd

Om man planar bort 2mm från cylinderns överdel samt 2mm från skirtsen på kolven mot insuget och därefter spacar eller fräser man av cylinderfoten så att cylindern hamnar rätt i höjd.
Då kommer kolven att hamna rätt när den vänder nere och kompressionen blir rätt när kolven vänder uppe.
Port-tiderna kommer däremot att bli nägot längre i vevaxelgrader.

Vill man få port-tiderna mer lika så får man fräsa bort lite mindre från cylinderns överdel och montera cylinern motsvarande högre. Exakt hur mycket beror på porthöjderna i cylindern.
Jonas Bylund
Bild
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Tack för svaret!
Joakim berglund
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av Enok »

Inga problem att göra det du tänker. Men se till att du får durationen på spolportar riktigt, insug o avgas är lätta att porta till rätt tider.
Peter Olson
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

En athena ajh 70cc på väg hem, ser till och med ut som att det finns plats att borra om bultmönstret.
Joakim berglund
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Nu har jag monterat cylindern. Ca 126 spool och 180 på avgas har jag mätt upp. Iom membran insug behöver jag inte tänka så mycket på durationer där??

Cylindern la sig perfekt med en 10mm spacer som även gör om bultmönstret.

Måste som sagt plana av cylindern i överkant. Hur "regerar " nicasilet om jag försöker ta av material i svarv kontra fräsning ? Tänkte mest på risk för släpp i cylindern.

Bild
Joakim berglund
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av Enok »

Svarva hellre till toppen så den går ner i cylindern, blir även en bra styrning så toppen hamnar centrerat över cylindern.
Peter Olson
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Ca 4,5mm behöver jag ta av för att hamna på 0,8 i squish. Kanske mycket att ta från toppen endast. Har iaf. lämnat iväg till firma som ska bearbeta överdelen får ett uppstick på 0,5mm, borde vara safe?

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk
Joakim berglund
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: att använda cylinder med annan slaglängd.

Inlägg av merten »

Vart svarven istället.

Bild
Joakim berglund
Skriv svar