Ny tillverkade B20 toppar 16v....i Klassiker tidningen

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Ny tillverkade B20 toppar 16v....i Klassiker tidningen

Inlägg av p.hedman »

I morse bläddrade jag igenom nya Klassiker tidningen och fick se att en herre vid namn Gunnar Axelsson hade tagit upp tillverkningen på en gammal B20 topp från 1971 .
Nu hann jag inte läsa hela artikeln men ska göra det snart.
Janne Lundin är det samma typ av topp som du har? Har du sett artikeln ?

Kopierat från tidningen : Klassiker 7/15
Guru Han bygger Volvo B20 16V
Gunnar Axelsson bygger fyrventilstoppar till den slitstarka Volvomotorn
Länk till tidningen http://www.klassiker.nu/tidningen/aktue ... d-pa-kopet
OBS endast en framsida

/ Peter
Senast redigerad av p.hedman den fre aug 21, 2015 6:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ny tillverkade B20 toppar 16v....

Inlägg av p.hedman »

Ja ha googlade genast på b20 16v och det var tydligen gammal nyhet men mkt fränt ändå.
/Peter
länk på forumet:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=75606
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ny tillverkade B20 toppar 16v....i Klassiker tidningen

Inlägg av p.hedman »

Är det någon som vet hur det gått med dessa toppar/maskiner ?
/ Peter
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Ny tillverkade B20 toppar 16v....i Klassiker tidningen

Inlägg av JLundin »

Gunnar har ringt några gånger till mig och berättat om den nya toppen. Den första 16V toppen han tog fram var så tidigt som i början av 70-talet. Den har jag själv stått och fingrat på då den stod utställd på Marmorhallarna i Stockholm, den finns fortfarande kvar i Gunnars ägo.

Nej, Axelssons nya topp är framtagen av honom själv och är en helt ny topp med modern design till skillnad mot den jag har, där handlar det om rent bonnsmide...:-) Min topp är till stor del lik den gamla R-sport toppen och förmodligen en prototyp topp som man tog fram innan man satsade fullt ut på den R-sport topp som senare såldes av Volvo

Axelssons nya toppen gav vid de första bromsningarna runt 195Hp och då utan att på något vis vara helt utsorterad vad gäller kamval osv, så den har definitivt potential att ge bra med sugmotorhästar framöver.

Två hela motorer lär vara sålda, en till någon i Norrland, så förr eller senare lär det dyka upp mer information om hur bra den nya toppen är. Gunnar Axelsson är ju inte helt okänd vad gäller framtagning av nya 8V och 16V toppar..:-) Han har ju haft både SAAB och Volvo som kunder under årens lopp, även andra..... :wink:
jojje123
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 22, 2014 7:52 pm
Ort: Malmö, Sweden
Kontakt:

Re: Ny tillverkade B20 toppar 16v....i Klassiker tidningen

Inlägg av jojje123 »

Skriv svar