Problem med varmgång, tändningsproblem?
Problem med varmgång, tändningsproblem?
Hej!
Har en Impala -65 som vill gå varm på crusingar. Aldrig problem vid normal körning.
Kokar inte direkt, men efter typ 1 timmes crusing börjar den koka.
Motorn: 350, Holley 600, Edelbrock performer alu. insug, och en lite vassare kamaxel (vet ej exsakt vad det är för kam) org. bockhornsgrenrör.
-Har bytt till en ny 3-radig alu. kylare
-Monterat fläktkåpa
-Bytt till en "high performance" fläkt på vattenpumpen
-Bytt vattenpump till en edelbrock högflödespump
-Monterat tryckande elfläkt framför kylaren
-Bytt till 71 graders termostat (har även testat utan, men ingen skillnad.)
-Spärrat förvärmningsspjället i öppet läge.
Har kontrollerat motorblock-bra flöde igenom.
Vattenpumpen pumpar bra.
Misstänker tändningsproblem
Har kontrollerat tändningen, står 8 grader före utan vacum.
Är lite osäker på vart vacumslangen till fördelaren ska sitta, finns ju både konstant och portat vacum uttag på förgasaren. Testat båda uttagen, upplever att den kokar fortare med slangen på det portade utaget.
när man sätter slangen på konstant-vacum så ställer sig tändningen typ 20 grader före på tomgång.
Hur ska jag koppla vacumet till fördelare för att det ska bli rätt?
Har ni har någon bra idé till varför bilen vill koka/går varm?? vad har jag missat?
Mvh Niklas
Har en Impala -65 som vill gå varm på crusingar. Aldrig problem vid normal körning.
Kokar inte direkt, men efter typ 1 timmes crusing börjar den koka.
Motorn: 350, Holley 600, Edelbrock performer alu. insug, och en lite vassare kamaxel (vet ej exsakt vad det är för kam) org. bockhornsgrenrör.
-Har bytt till en ny 3-radig alu. kylare
-Monterat fläktkåpa
-Bytt till en "high performance" fläkt på vattenpumpen
-Bytt vattenpump till en edelbrock högflödespump
-Monterat tryckande elfläkt framför kylaren
-Bytt till 71 graders termostat (har även testat utan, men ingen skillnad.)
-Spärrat förvärmningsspjället i öppet läge.
Har kontrollerat motorblock-bra flöde igenom.
Vattenpumpen pumpar bra.
Misstänker tändningsproblem
Har kontrollerat tändningen, står 8 grader före utan vacum.
Är lite osäker på vart vacumslangen till fördelaren ska sitta, finns ju både konstant och portat vacum uttag på förgasaren. Testat båda uttagen, upplever att den kokar fortare med slangen på det portade utaget.
när man sätter slangen på konstant-vacum så ställer sig tändningen typ 20 grader före på tomgång.
Hur ska jag koppla vacumet till fördelare för att det ska bli rätt?
Har ni har någon bra idé till varför bilen vill koka/går varm?? vad har jag missat?
Mvh Niklas
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Din erfarenhet att den kokar fortare på den portade anslutningen är "korrekt".
Du vill inte ha vakumet inkopplat på den portade om du inte har problem med vakum/dålig gång på tomgång på trimmad motor.
Du behöver inte vara rädd för att tändningen står högt med vakumklockabn inkopplad.
Motorn borde inte gå varm, speciellt med de extra åtgärder som är gjorda. MEN vi/du har ingen aning om kamaxeln.
Höj tändningen är mitt svar... var inte rädd för att höja rejält...ända upp till 13-15 grader på tomgång utan vakum.
Edit: Det portade vakumet är till för motorer med tillsatsluft i grenrören för att få mer fullständig förbränning av avgaserna i bilköer. Har man trimmat lite halvstyggt finns det ibland anledning att använda den anslutninen i alla fall.
Du vill inte ha vakumet inkopplat på den portade om du inte har problem med vakum/dålig gång på tomgång på trimmad motor.
Du behöver inte vara rädd för att tändningen står högt med vakumklockabn inkopplad.
Motorn borde inte gå varm, speciellt med de extra åtgärder som är gjorda. MEN vi/du har ingen aning om kamaxeln.
Höj tändningen är mitt svar... var inte rädd för att höja rejält...ända upp till 13-15 grader på tomgång utan vakum.
Edit: Det portade vakumet är till för motorer med tillsatsluft i grenrören för att få mer fullständig förbränning av avgaserna i bilköer. Har man trimmat lite halvstyggt finns det ibland anledning att använda den anslutninen i alla fall.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Har justerat tändningen flera gånger nu och provkört, Men upplever ingen större skillnad. Har testat att ställa tändningen på 16 grader utan vacum, med vacum inkopplat blir det ca 30-35 grader.
Börjar misstänka kamaxel problem. Kan en för vass kamaxel bidra till varmgång?
Sitter original bockhorns grenrör, kan de vara för trånga ?
Finns det något jag kan ha missat?
Börjar misstänka kamaxel problem. Kan en för vass kamaxel bidra till varmgång?
Sitter original bockhorns grenrör, kan de vara för trånga ?
Finns det något jag kan ha missat?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Fungerar kylarlocket som det ska och håller tryck i kylsystemet eller är kylarslangarna mjuka fast motorn är varm?
Det är vanligt även med nya lock som är feltillverkade.
Det är vanligt även med nya lock som är feltillverkade.
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
är det Automat låda?, och i såfall, står ni på konstant drive? i "D" läget?, jag puttar alltid i Neutral "N" i köer.. inga kok problem här
inte
inte
Allt under 8", är för litet...
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Kylarlocket är tätt och håller tryck, inget läckage i kylsystemet.
Kylarslangarna är hårda när motorn är varm
Det är automatlåda på bilen, lägger alltid ur neutral vid criusing och andra köer.
Kan en mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxeln lösa mitt problem? vad tror ni?
Kylarslangarna är hårda när motorn är varm
Det är automatlåda på bilen, lägger alltid ur neutral vid criusing och andra köer.
Kan en mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxeln lösa mitt problem? vad tror ni?
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Vad sitter det för turbin i den, original eller? Och hur ruppig är kammen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Stämmer tändlägesmarkeringarna mot verkligheten?
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Är det öppet på sidorna/över/under kylaren så att luften riskerar att gå runt runt under huven?
Jonas Bylund
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Turbin tror jag är orginal, med tillhörade PG låda.Steve skrev:Vad sitter det för turbin i den, original eller? Och hur ruppig är kammen?
Känns orginal om man jämför med liknade bilar med orginal turbin.
Hur skulle en felaktig turbin bidra till varmgång när växel läggs ur vid crusing köer?
Är ganska ruppig/orolig på tomgång. Men pinnar på bra på höga varv.
Har nollat motor och kontrollerat remskivan på veven eftersom den är vulkad.Thunderbo1t skrev:Stämmer tändlägesmarkeringarna mot verkligheten?
När kolv nr 1 är i topp så står vevens markering på noll, så det måste ju stämma.
Har även kollat att tändkablarna är på rätt plats.
Kamvinkel ok,
Japp, är väldigt öppet, finns ingen risk för rundgång av varmluft runt kylaren om det var det du menade?JoBy skrev:Är det öppet på sidorna/över/under kylaren så att luften riskerar att gå runt runt under huven?
Ser ut som på alla andra -65 typ
Åter till kylaren, är sprittny 3-radig champion med samma mått som orginal.
Kan vell inte behövas någon/större värre kylare med tanke på motor setup ?
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Du står väl inte helt stilla hela tiden på cruisingen. Går den varm om du går ut och startar den och lämnar den på tomgång utan att nånsin lägga in driven?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
läckande blockpackning som trycker in kompression i kylsystemet = luftfickor & varmgång?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
låter konstigt alltihop.... Vad sägs om lite bilder på fläkt och området kring kylet ?
En sådan bil i originalutförande skall klara bilköer i arizona......
En sådan bil i originalutförande skall klara bilköer i arizona......
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Är fläkten stumm eller har du viscokoppling?
Hur tight mellan vingarna och kåpan?
Hur djupt ligger fläktbladen axiellt?
Hur styrs elkylfäkten och vilken typ?
Var sitter givaren och starttemperatur på denna?
Kylaren, är den en för bilmodellen?
Om inte, sitter den över lägsta punkt på motorn?
Hur tight mellan vingarna och kåpan?
Hur djupt ligger fläktbladen axiellt?
Hur styrs elkylfäkten och vilken typ?
Var sitter givaren och starttemperatur på denna?
Kylaren, är den en för bilmodellen?
Om inte, sitter den över lägsta punkt på motorn?
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Här kommer bilder.hauge skrev:låter konstigt alltihop.... Vad sägs om lite bilder på fläkt och området kring kylet ?
En sådan bil i originalutförande skall klara bilköer i arizona......
Fläkten är stum. ingen visco.olds63 skrev:Är fläkten stumm eller har du viscokoppling?
Hur tight mellan vingarna och kåpan?
Hur djupt ligger fläktbladen axiellt?
Hur styrs elkylfäkten och vilken typ?
Var sitter givaren och starttemperatur på denna?
Kylaren, är den en för bilmodellen?
Om inte, sitter den över lägsta punkt på motorn?
Är typ 1 cm mellan fälktblad och kåpans trumma, ca 2 cm mellan själva kåpan och cellpaketet.
är ca 3,5 cm mellan kylare och fläkt
Elfläkten styrs med vippstömsbrytare, som enbart slås på vid criusing köer.
Kylaren är en champion för impala -65. exsakt samma mått på cellpaket som orginal.