Tjenare.
Håller på och planerar ett motorbygge och har kommit fram till kamaxelvalet.
Lite info då:
B230fk
H-profilstakar
Std-kolvar (viktade)
Std-vev (balanserad)
531 som ska in till portning och få 46/38 ventiler
Omgjort svanhals insug
1680cc spridare
Switzer s200
Extraktorgrenrör twinentry T3
Har sett att många kör på Enem K15T kammen så är lite sugen på den för det verkar ge rejält med krut.
Men vad tror ni om dom här då?
RCP 316
Dur körspel 316
Dur 1,25 284
Nock 108`
Lyft 12,83mm
TDC 4,7-4,9mm
eller
RCP 308
Dur körspel 308
Dur 1,25 275
Nock 108`
Lyft 12,6mm
TDC 4,5mm
Fick några siffror i huvet som låter bra i mina öron, vad tycker ni andra? 312 dur, 114 nock och 13,1 lyft
Mvh Oscar C
Kamaxelval
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Kamaxelval
Beror på hur mycket effekt du vill ha.
Jag hade satsat på över 14mm lyft och runt 265 i duration vid 1,27mm.
Har tidigare kört Enems C2 kam med lite mer lobsep till turbo.
Jag hade kört 108 grader till twin entry och 112 grader till single entry.
Sen beror det lite på hur turbon ser ut, mindre avgasdel mot insugsdel ger mer lobsep.
Erland
Jag hade satsat på över 14mm lyft och runt 265 i duration vid 1,27mm.
Har tidigare kört Enems C2 kam med lite mer lobsep till turbo.
Jag hade kört 108 grader till twin entry och 112 grader till single entry.
Sen beror det lite på hur turbon ser ut, mindre avgasdel mot insugsdel ger mer lobsep.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kamaxelval
man måste ha en kam som matchar turbon eller tvärt om en massa andra glömda parametrar också som om den ska besiktigas mm.
maila mig om du vill ha hjälp. har kört en massa sånna motorer i bänk och lärt mig vad de vill ha. mvh jens 0738063737 eller jens@savarturbo.se
maila mig om du vill ha hjälp. har kört en massa sånna motorer i bänk och lärt mig vad de vill ha. mvh jens 0738063737 eller jens@savarturbo.se
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Kamaxelval
Tack för svaren
Turbon vet jag inte hur länge jag kommer köra med då jag aldrig haft den i en b230 och vet inte hur den kommer vara i den setupen som blir. Men den var bra i en b20 med k-kam och en m50 så borde räcka till
Effektmålet är runt 400hk på hjulen eller mer och vill ha en kam som klarar av att varva hela vägen till 7500rpm.
Turbon vet jag inte hur länge jag kommer köra med då jag aldrig haft den i en b230 och vet inte hur den kommer vara i den setupen som blir. Men den var bra i en b20 med k-kam och en m50 så borde räcka till
Effektmålet är runt 400hk på hjulen eller mer och vill ha en kam som klarar av att varva hela vägen till 7500rpm.