RC 2150 C20NE uppgradering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av nkro »

Kanske skulle vara bra att kunna varva mer !
Niklas
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Magic thomsson »

Om dom räcker till ja =0). kehin 41 funkar också, det har min klubbkompis Marcus höglund som vann A finalen i strängnäs nu senast. Blir ju ett jäkla bottendrag för att dom är mindre i area för du har bara 1 nål på fullgas i spjällhuset. I en bromsbänk kan säkert få ut mer topp effekt och varva mer med weber 48. Men du åker inte snabbast på banan om du kan varva mest och har högst maxeffekt i bänk =0) .Sen är ju insuget på Mikuni 40 också 40 mm in så du får upp gashastigheten snabbare från låga rpm . Problemet är ju o fixa insug och bredda dom.
Tror Halvarsson racing kan köra fram alu insug åt dig i cnc fräsen om du frågar han =0). Eller hagestig bröderna i skåne har jag för mej kan fixa insug med.
Min varva 7890 rpm i bänken med ett standard timo typ 3 grenrör, går o bygga om grenröret för o få mer varv med. Inget som jag har gjort o testat på min än. På 5500 rpm hade jag mest vrid.
JB engine har byggt nån 2150 med Mikuni 45 hsr också åt en junior , talade med hans far i västerås förra året när jag körde min sista tävling innan jag fick stressrelaterad tinitus mm så mitt tävlande har tyvärr vilat iår.
En kompis kör weber 48 or i sin 2150 och vi har nästan identiska flödesvärden i topparna och i bromsbänken med, inte i samma bänk men i 2 bänkar som sägs vara rätt lika.
Tyvärr har jag inte orkat tävla i år pga sjukdom så vi har inte kunnat mötas på banan än :( .
Roger (Magic T) Thomasson
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av nkro »

Men han har varvstopp vid 6500......... och max effekt vid 6400.
Niklas
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

Ska se om jag lyckas ordna någon bättre lösning på tändning för att kunna varva lite till.

Här kommer lite bilder, först en bild på kolv och stake. Original GM, men ifrån vilken motor?
Bild

Bonusbild på standard gen1 c20ne kolv och stake
Bild

Bild på mitt förbränningsrum, synpunkter på om det går att förbättra?
Bild

Bonusbild på original förbränningsrum
Bild

Ventilfjädrar
Bild


Mätte upp ett kolvringsgap på en cyl till 1.8mm :whistle:
Nya ringar och allmän uppfräschning blir vad som gäller för bottendelen.
Kan jag använda mina nuvarande kolvar om jag vill stroka upp volymen och bara beställa nya stakar?
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Kadett4wd »

Har du kollat den lille svarta tändboxen från GSI 85-86?
Har för mig de varvade mycket mer än 6500rpm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

Definitivt värt att kolla upp.
Svårigheten är väl att hitta en.

Kadett; jag har några bilder på insugskanalen, kan jag skicka dem till dig och kanske få lite input på ev förbättring?
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Kadett4wd »

Jag postar bilder på min gamle 2.0ne här så kan du jämföra ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ursäkta bildkvalitén, det är massa år sedan dessa togs, en tid då digitalkameror var sällsynt *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

Det var stora hål i den där du!
Tar du på dig att göra i ordning en topp?
Om man tänker varvtal, hur långt kan man varva innan hydrauliska lyftarna säger upp sig?
Och finns några fler kritiska delar i en NE som inte gillar varv? Har läst om dreven i oljepumpen.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Kadett4wd »

Vevstakarna gillar inte varv.
lyftarna är ju en modell som står still i dessa så man kan varva lite mer än normala.
jag varvade 8800 men då pajade de nån enstaka gång.
Ta det andra i pm.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

PM skickat.

Vad gäller tändning så lutar det just nu åt att skaffa en msd Box med reglerbar varvstopp.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

Motor ihopplockad med ungefär samma spec som innan, beslutade att lägga mer pengar på växellådan istället.

Står nu mest och kliar mig i huvudet över tändningen, har skaffat mig en MSD 6al-2. Bra instruktioner följde med, men är ändå osäker på signal från motor till box.
Jag har hallgivare i min fördelare om jag förstått allt rätt, tre kablar märkta +0- varav 0 bör kopplas till vit kabel till MSD.
- ska till jord.
+ ska till tändning.

Är det så enkelt att jag kan fimpa av original kabel till fördelare, dela på kablarna, koppla in dem enligt ovan och sedan gasa?
Läste på någon avlägsen tråd här på forat (som jag inte hittar åt igen) att man med hallgivare måste ha kvar original drivsteg och koppla in MSD efter den boxen.
Svaret på denna fråga känns så självklart någonstans, men jag lyckas inte se det på egen hand.

Hjälp?
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Love »

Hur går det, blivit något tävlat?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

Några tävlingar har det blivit. Blev dock pappa och köpte hus i samma veva för några veckor sedan så racekontot har krympt en del.
Här uppe får vi köra med 2.0 16v i 2150 så länge den är o grupp n utförande, planen är att stoppa i en c20xe för bättre driftsäkerhet och mindre underhåll.
Värst blir man ändå aldrig, jag siktar på att ha roligt, och tävlandet är roligare äb skruvandet.
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Love »

Grattis! Ja racekontot brukar krympa bra när man skaffar barn och hus. Det där med 2.0 16v är något som förbundet borde titta närmare på så det kommer in moderna re motorer någon gång, vi kan ju inte hålla på och harva med 8v hur länge som helst. Det är ju 2016 nu :)

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 C20NE uppgradering

Inlägg av Wikimoe »

Ja, visst börjar det kännas gammalt med Volvo, även om karosserna blivit nyare.

Farsgubben byggde en corolla med 3s-ge motor, den med 175hk, och han hänger på skapligt ändå med tanke på att hela hans bil kostar som en omgång sellholmdämpare till en e36.
Helt orörd 25k mil motor då, samt så gott som orört chassie bara bytt framdämpare.
Wiktor Danielsson
Skriv svar