3-4 liters comp sugmotor?
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
här har du en med marin toppen (org) alu block och alu topp (Ford 460)
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me ... m?ca=6&w=3
här har du lite bilder
http://www.aerohill.com/wp/listing/mercruiser-3-7l/
och till det fina så har dom cheva bultmönster till växel lådan så PG eller vad du vill passar.
Det negativa är att dom är lika lång som en 460 och därför blev det ingen i Escorten..
Googla mercuiser 3,7 och klicka på bilder så får du många bilder
/ Peter
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me ... m?ca=6&w=3
här har du lite bilder
http://www.aerohill.com/wp/listing/mercruiser-3-7l/
och till det fina så har dom cheva bultmönster till växel lådan så PG eller vad du vill passar.
Det negativa är att dom är lika lång som en 460 och därför blev det ingen i Escorten..
Googla mercuiser 3,7 och klicka på bilder så får du många bilder
/ Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Jag blev riktigt sugen nu. Vet du vad en sån väger?
Nån som trimmar såna till båtar?
Går dom i nån annan bilracing än dragracing i USA?
Erland
Nån som trimmar såna till båtar?
Går dom i nån annan bilracing än dragracing i USA?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Måste bara dela detta om Mercruisern:
It sounds like hell, the charging system (stock) is a joke, and it shakes like a dog shittin' razor blades. And that's running good!
It sounds like hell, the charging system (stock) is a joke, and it shakes like a dog shittin' razor blades. And that's running good!
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Vad jag förstår så har dom alu block med gutjärns top !!!!! men med en 460 topp (alu) så borde dom väga som en volvo 5a ??
Topp, Ventiler, vippor, stötstänger, kolvar, stakar, lager, packningar osv (ej tåg) är lika som 460 Ford så reservdelar är lätt att få tag på.
Tänk dig en PS topp med ett 1/2 sheet metal insug med en splittad dominator eller sprut vilken rökar maskin.. 10-11.000 rpm och vilken sång ja kolla videon man får bara rysningar..
Vet tyvärr ingen annan sport som anv dom men det finns det säkert på andra sidan pölen.
/ Peter
Topp, Ventiler, vippor, stötstänger, kolvar, stakar, lager, packningar osv (ej tåg) är lika som 460 Ford så reservdelar är lätt att få tag på.
Tänk dig en PS topp med ett 1/2 sheet metal insug med en splittad dominator eller sprut vilken rökar maskin.. 10-11.000 rpm och vilken sång ja kolla videon man får bara rysningar..
Vet tyvärr ingen annan sport som anv dom men det finns det säkert på andra sidan pölen.
/ Peter
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Läste lite i länken ovanför jo dom finns i sprintcars , salt lakes bilar mm... / Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Jag tror det skulle låta fantastiskt med IR insug på en sån snurra
Blir Weber 55:or för smått?
Blir Weber 55:or för smått?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Borde funka. Insugningsventilen är lite större så det beror ju på vad man tänkt varva.
Erland
Erland
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
Lite sent kanske, men ramlade in här genom Vega tråden
Audis motorer har nämnts men inte mer än det. Jag vet inte av någon som provat bygga sugis av en sådan, Men jag skulle kunna tänka mig att 32v motorn från Audi S8 (340hk) med 3.7 liters veven kan vara en vettig grund. Det är samma borr på de motorerna, bara olika slag. Just S8ans 32v 340hk motor har ganska bra lyft original och topparna har urgröpningar för att tillåta de höga kamnockarna (jämfört med övriga 4.2l Audi åttor).
Alu block.
Läst om flertalet sånna här motorer som dom varvat till 8000-8500 med std saker i botten (4.2l motorer då). 3.7 veven tror jag har 81 i slag om jag minns rätt.. 4.2 typ 86 kanske?
Till topparna sen passar en hel del från Golv mk2 GTi också (i vart fall till 32v topparna)
Vill man vara udda bör de ju i alla fall vara ett alternativ Dåligt med passande lådor dock..
Audis motorer har nämnts men inte mer än det. Jag vet inte av någon som provat bygga sugis av en sådan, Men jag skulle kunna tänka mig att 32v motorn från Audi S8 (340hk) med 3.7 liters veven kan vara en vettig grund. Det är samma borr på de motorerna, bara olika slag. Just S8ans 32v 340hk motor har ganska bra lyft original och topparna har urgröpningar för att tillåta de höga kamnockarna (jämfört med övriga 4.2l Audi åttor).
Alu block.
Läst om flertalet sånna här motorer som dom varvat till 8000-8500 med std saker i botten (4.2l motorer då). 3.7 veven tror jag har 81 i slag om jag minns rätt.. 4.2 typ 86 kanske?
Till topparna sen passar en hel del från Golv mk2 GTi också (i vart fall till 32v topparna)
Vill man vara udda bör de ju i alla fall vara ett alternativ Dåligt med passande lådor dock..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
det är säkert en fin motor men det är för lite borr för att den ska gå att sug trimma riktigt hårt.
jag vill bygga på en motor med 8 cylindrar, 32 ventiler, stor borr C-C och som går att köpa för vettiga pengar och då passar MB motorn bättre tror jag.
mvh jens
jag vill bygga på en motor med 8 cylindrar, 32 ventiler, stor borr C-C och som går att köpa för vettiga pengar och då passar MB motorn bättre tror jag.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 3-4 liters comp sugmotor?
De är säkert mycke möjligt! Audi motorn är rätt kompakt så att borra upp den rejält är nog svårt.. Bara en tanke dock, Audi plcokar ju 450hk ur RS4/5 motorerna N/A då dock med justerbara kamvinklar, FSi och 4.2 liter..
Men dom fick också ut 450+ ur 3.6 liters motorn när dom körde DTM i början av 90 talet! Dock kanske 500+ häst är lite svårare att åstadkomma. DTM motorerna hade nog rätt höga utvecklingskostnader kan jag tänka mig..
Merca motorn är säkert ett grymt utgånsläge, men för diskussionens skull ansåg jag att Audins var värd att nämna. Dom är ju inte särskilt dyra i inköp heller.
Men dom fick också ut 450+ ur 3.6 liters motorn när dom körde DTM i början av 90 talet! Dock kanske 500+ häst är lite svårare att åstadkomma. DTM motorerna hade nog rätt höga utvecklingskostnader kan jag tänka mig..
Merca motorn är säkert ett grymt utgånsläge, men för diskussionens skull ansåg jag att Audins var värd att nämna. Dom är ju inte särskilt dyra i inköp heller.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/