Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Ersviken »

Någon som testat använda biltemas "proffs-spruta" till "filler","Surfacer" slipgrund?
tänkte då om man byter munstycke till 2.0mm.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000020572/
är den jag menar.

Testade med en vanlig spruta för några år sedan men den spottade mest filler trots att jag blandade ut en den än enligt anvisning.
Dock minns jag inte storleken på munstycket på denna samt att det inte var en HVLP. (hade fått sprutan och färgkoppen var full med filler så jag gissar den använts till det även förut.)
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Kirre »

köp med större munstycke så ska de vara lungt, har lackat nå grejer med en sån där spruta och de blir helt okej så länge de inte snöar ute :P
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Ersviken »

Tack för svar!
Har kört tunn grund, epoxi, topplack och vattenbaserad 1k färg (skåpluckor där färgen var lite tjockare än grädde).
Och sprutan har funkat fint till allt tidigare, men har varit lite skeptiskt mot fillern då den är tjock som pannkakssmet. (finns så få plan B om man lackar i dorotea så då får man köpa prylarna först:) :)

Blir till att testa med filler också då om du fått det att funka. :)
smedsgarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons mar 13, 2013 5:49 pm

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av smedsgarden »

Jag använde den sprutan för att lägga filler på mitt första, och enda lackprojekt. Använde större munstycke, kommer inte ihåg vilket, och det gick hur bra som helst. La även topplacken med samma spruta och den blev helt ok, det var IAF inte sprutan som var begränsningen... :hihi:

//Torbjörn
Användarvisningsbild
racepeter
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 03, 2013 12:07 pm
Ort: Frändefors

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av racepeter »

Jag grundade hel bil med slipgrund
2-1 utan att byta munstycke. Det var inga problem. Skiljer kanske på olika färger.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har också haft lite bekymmer med att få slipgrunden bra...bra spruta och 1.5 munstycke. Tyckte också den måste späs ut mer än vad anvisningarna sa. Blir mycket merarbete om inte slipgrunden funkar bra, kan vara klokt att testa på något annat innan det sprutas på fordonet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Sjögren Racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:40 pm

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Sjögren Racing »

Den sprutan är faktiskt inte helt skit, i början när jag började att lacka så hade jag en sådan (fast då köpt på Jula och va grön ist)
Den kommer att funka bra till surf(slipgrund), läser man dom tekniska databladet för dom vanligaste surferna så brukar det rekommendera 1.8mm munstycke, så det kommer att funka bra med 2.0mm.

Visst, man kan tunna ner surfen med lite thinner så blir det en slätare yta, men oftast så vill man ju få på lite material så man har att slipa i. Så läs det tekniska databladet för just den surfen du kör med så står det hur många % thinner det ska vara i. Ett tips är att alltid sila surfen innan med för det brukar vara klumpar i som sätter igen sprutan.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Performance_seeker »

Mycket bra tips Sjögren! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Ersviken »

Tack för tips, alltid bra med input hur andra gör!

Har för mig att det var Debeer fillern som var jättetjock, har testat Akzo nobels och PPG´s filler också och de var tunnare och lättare att få jämnt resultat med :)
Joakim Neuenfeldt
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån aug 24, 2015 4:52 pm
Ort: Karlskoga

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Joakim Neuenfeldt »

Jag la också en ganska fet slipgrund med denna. (och solid lack) men det funkade kanon! Jag körde med samma munstycke. Däremot märkte jag att lyset var minst lika viktigt... :doh: :roll: Har du lackat än kanske?
Alltid för liten turbo!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Ersviken »

Ja säger då det, måste ha fått ett måndagsexemplar av färgspruta och munstycken.
Orginal sitter det som sagt 1,4mm i den, köpte ett 1,7 samt 2.0.
"Mässingbiten" som sitter på munstycket för avtryckaren satt på helt fel mått på ersättningsmunstyckena så men den gick inte sprutan ens montera ihop. Fick då blanda ut fillern lite extra men när jag tömde i färgen så var det en spricka i färgbehållaren också så det droppade färg ur den.
Lagade med silvertejp och beställde efter denna gång en Devilbiss primer gun från staterna, 1000kr med frakt och mycket fin kvalla.
Aldrig mer biltema för mig..


Bild
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Biltemas färgspruta till filler/surfacer?

Inlägg av Matti johansson »

Har nog haft 6 såna sprutor o alla funkar bra. både lackat grund, filler, epoxi o topplack. kräver lite mer tryck än devillbis´+en bara0,5 bar ung för att slå sönder färgen fint.
Orsaken att jag haft fler är vårdslöshet. glömt färg i osv. släng o ta en ny!!

Jag har också haft en bytta med spricka i, blir så om man håller i behållaren när man drar ihop den. ...

Klart värt pengarna!!
Skriv svar