En jag känner var och bänkade sin PV med 16v B230 i veckan. Var hos Mattias i Sävar
Motorn är en helt original B230FT-bottendel med en lätt hemmaportad 16v-topp som i övrigt är helt original
Vanlig toppackning och gamla originalbultar till toppen
HX40 med avgashus 14 tror jag
50mm wg från Biltema
M90-låda, 763-platta och fyrpuckad sinter
Ms1v3 med fördelare och originalspole
E85, 1200cc Bosch, dubbla Biltema 044,
Vid 1,78 bar gav den 445 hk och 631 nm på bakhjulen sen orkade inte originalspolen med längre
Förra året kördes den med en gatmapp på 1,4 bar och gav med den 380 hk på bakhjulen och med den effekten körde han 6.97@161 km/h, 1,53 i 60-fot på 201m oklistrat i Åmsele. I år blev det en 7,04@164 km/h med dålig start och sen rasade diffen. Är en 140-axel med lamelldiff i original pv-upphängning så det var rätt väntat
Så här ser bilen ut:
Försöker övertala han att köpa ett Vems, uppgradera tändningen och skaffa en laddtrycksventil så laddtrycket går vrida upp på högre varv och han är sugen så om nån vill köpa ett komplett MS1 med härva och en fin mapp till en billig grundmotor som vem som helst kan bygga så kan ni skicka mig ett PM!
Gurans PV
Re: Gurans PV
Kul att se den in action!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 242 -75 454hk/600nm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gurans PV
Hur länge håller en M90 låda för det vridet?
Erland
Erland
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Gurans PV
Erland dom håller bättre än många tror. Växlar man som folk så fungerar det rätt bra.
Jag har kört min M90L2 (96-98års) med 570wnm en sommar, 590 nästa & nu 570wnm. + några
säsonger utan bänkpapper. Totalt ca 4000mil. Kört till Vallåkra träffen & tillbaka några
sommrar så det bli mycket mil.
Haft ca 440wnm från 3000rpm med std kammarna & det har gasats rätt mycket.
Kört med Mobilube SHC olja, lite för trögväxlad så nu kör jag shockproof lightweight,
lite överfyllf låda (2L tot)
Jag har kört min M90L2 (96-98års) med 570wnm en sommar, 590 nästa & nu 570wnm. + några
säsonger utan bänkpapper. Totalt ca 4000mil. Kört till Vallåkra träffen & tillbaka några
sommrar så det bli mycket mil.
Haft ca 440wnm från 3000rpm med std kammarna & det har gasats rätt mycket.
Kört med Mobilube SHC olja, lite för trögväxlad så nu kör jag shockproof lightweight,
lite överfyllf låda (2L tot)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Gurans PV
M90:n har funkat fint förutom att det sitter nå plastbitar på skiftgafflarna som blir nötta och spricker sönder. Kan bero på att han har haft spakstället stumt monterat i karossen så det har vibrerat sönder