Japp, har spolat ur motorn baklänges. Det rinner ur precis lika mycket som jag spolar i, vattnet bromsas inte upp i motorn. Det borde ju inte vara igensatt då kan man tycka. Hålen för vattenpumpen såg fint ut där när jag böt pump.hauge skrev:Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?
De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).
Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?
Om det skulle vara problem med cirkulation så borde ju inte kylaren bli så varm?
Har ej kollat om ventilerna stänger som dom ska.
Är tveksam på ditt resonemang ang rundgång av luften i kåpan.Thunderbo1t skrev:Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.
Då jag provat både med och utan kåpa.
Suger bättre med kåpan monterad.
Är samma avstånd mellan fläkt och kylare som orginal.
Är ingen kåpa orginal på dessa bilar utan ac. förvisso då med 283 och det fungerar ju ?
Men skulle ju kunna testa en kortare spacer, men tror inte det löser mina problem.
Då bränsle i viss mån kyler så borde det ju inte bidag till varmgång.
Men den går lite fett på tomgång.
Har kört lite i helgen, när man kör ligger tempen på ca 80 grader och när man stannar ca 10 minuter så är den uppe på ca 100 grader och då var det ca 15 grader ute.
Tempmätaren är monterad i Vä topp mellan cyl 1 - 2. Eller missvisar det om man monterar sensorn där?