VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.
Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det
Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.
Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?
Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!
/ Jonas
Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det
Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.
Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?
Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!
/ Jonas
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Eftersom det inte är angivet vid vilket undertryck luftflödet är uppmätt kan man ju inte säga varken bu eller bä om flödessiffrorna.
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Ok, Jag kan ta reda på det!
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Flödat i en Superflow 1020 vid 10" , säger man så?
/ J
/ J
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Ja, det är de där 10 tum som är viktiga.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Jag tror att man ska ta flödet vid 10" vp gånger 1,670 för att få flödet vid 28" vp. 128,9 blir alltså 215,2 cfm. Kanske inte ett helt fantastiskt resultat? Jag vet ju iofs inte om org. topparna är katastrof.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Jag har en AKLtopp hemma. Avgas dom dom är katastrof. Det ser ut som om dom gjort hela toppen högre. Ser bättre ut än standard.
Här finns bilder hur dom ser ut standard
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=135
Här finns bilder hur dom ser ut standard
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=135
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
215CFM med 41mm ventil är skitbra. Nästan otroligt bra med den cylinderdiametern som de här motorerna har.
Toppen ser fin ut på bild, fina kanaler med tjocka väggar.
Vad har dom för prislapp?
Synd att dom inte är till Volvo.
Erland
Toppen ser fin ut på bild, fina kanaler med tjocka väggar.
Vad har dom för prislapp?
Synd att dom inte är till Volvo.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
I Finland det finns billet hemi 8v toppar med kylkanaler till vw med dubbla kamaxlar, modellet är fiat twincam 8v topp, 43.5/36.5 ventiler, fiat kammar passar, toppen passar direkt till vw block och du får hästar..
Jag tycker de är mycket fränare jämför original utseende toppar som dehär xflow topparna. Om någon är intresserad, jag kan ordna..
215cfm/41mm är väldigt bra, om det är sant, du, som sa att det var inte bra, är kanske omöjligt för en volvotopp
Jag har gjort en toyota 3K topp, från en KE20 1200cc corolla, 41.5/34 ventiler och den flödar nästan 200 cfm/13mm efter massa jobb, kolvdiameter är mycket mindre än vw har.
Jag tycker de är mycket fränare jämför original utseende toppar som dehär xflow topparna. Om någon är intresserad, jag kan ordna..
215cfm/41mm är väldigt bra, om det är sant, du, som sa att det var inte bra, är kanske omöjligt för en volvotopp
Jag har gjort en toyota 3K topp, från en KE20 1200cc corolla, 41.5/34 ventiler och den flödar nästan 200 cfm/13mm efter massa jobb, kolvdiameter är mycket mindre än vw har.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.
Erland
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Jarmo: Det var jag som skrev att det inte var så bra, jag läste lite fort och fel på ventil diametern.. Vad kostar en sådan Fiat/vw billet topp?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
0.915-0.92 under ventilen, jag svetsade förbränningrummets golv ca. 5mm högre, kanalen ser ganska likadant ut som en volvo 531 har, avgaskanal har förstås också mycket högt innerkurva och flödar bra.Erland Cox skrev:Hur ser en sån Toyota topp ut?
45 graders säten?
95 CFM i flöde per kvadrattum ventil.
282 fps med 90% under ventilen.
275 fps är nog nära max på en 531 topp så det är nära.
Erland
En Toyota K motors topp har ganska bra kanaler och förbränn.rum standard. En toyota rallybil, starlet eller corolla är ganska snabba med en 5K motor och 3K topp. 1580 cc och de bästa kan ha över 200hk.
Jag kan fråga vad en vw billet topp kan kosta.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Vad kostar VW toppen i tråden?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Skulle du vilja kika på priset? En kompis står o vacklar på 1800 16v eller 2l 8v.....Beeemerboy skrev:Lanseras till slutet av året ungefär, provkörs fortf i bil och viss modifikation kommer göras.
Gjuts och bearbetas manuellt så som jag förstått det
Tar alla eftermarknadsdelar precis som en std topp.
Hur tycker ni dom verkar flöda direkt ur kartong?
Har mkt att göra med SPA och vill någon beställa kan jag förmedla en direkt kontakt!
/ Jonas
Skickat från min D5803 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!
Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.
Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna...
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.
Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??
Några funderingar så här efter 3 år?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.
Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna...
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.
Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??
Några funderingar så här efter 3 år?