lite mer prostock motor läsning
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Fattar ni hur mycket övergången kommer att kosta per bil eftersom många delar är homologerade och måste köpas från en tillverkare?
Jag gissar att det blir färre bilar i framtiden särskilt i Europa.
Erland
Jag gissar att det blir färre bilar i framtiden särskilt i Europa.
Erland
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Tydligen skulle Holley sprutet och spjällhuset vara skapligt billigt.
Fina förgasare kommer att finnas uppsjö av i USA
Fina förgasare kommer att finnas uppsjö av i USA
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Bara den nya fronten till bilen skulle kosta en förmögenhet.
Tydligen inget man fick bygga själv.
Erland
Tydligen inget man fick bygga själv.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lite mer prostock motor läsning
Jag tycker det verkar vara vettiga moderniseringsregler.
Nån gång måste junkarna också få uppleva lite nya hightech grejer =)
Nån gång måste junkarna också få uppleva lite nya hightech grejer =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: lite mer prostock motor läsning
Att släppa in efi är ingen dum ide, å inte direkt för tidigt
Men varvstoppet har jag svårt att se vinsten i faktiskt...
Men varvstoppet har jag svårt att se vinsten i faktiskt...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lite mer prostock motor läsning
Jo på ett vis.. det kommer ge motorutvecklarna mer huvudbry att få mos ur maskin.
Mao för det utvecklingen framåt.
Edit: tänk vilket huvudbry det hade vart om de valt den geometrin motorn har nu men minsta varv på 10000rpm.
Motorn skulle aldrig få gå under 10000, det skulle ställa krav på byggarna
Mao för det utvecklingen framåt.
Edit: tänk vilket huvudbry det hade vart om de valt den geometrin motorn har nu men minsta varv på 10000rpm.
Motorn skulle aldrig få gå under 10000, det skulle ställa krav på byggarna
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: lite mer prostock motor läsning
Max tillåtet varvtal har ju funnits i över 20år inom racing så det är ju inte direkt någon ny ide.
Under BTCC t.ex satte de max varvtal till 8500rpm och sen fick motorbyggarna välja strategi därefter. Med plomberad logger i bilarna kunde tävlingsdomarna sen kontrollera fusk. Även övervarv vid nerväxling räknades så även förarna fick lära sig att inte vålda för hårt.
Under BTCC t.ex satte de max varvtal till 8500rpm och sen fick motorbyggarna välja strategi därefter. Med plomberad logger i bilarna kunde tävlingsdomarna sen kontrollera fusk. Även övervarv vid nerväxling räknades så även förarna fick lära sig att inte vålda för hårt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: lite mer prostock motor läsning
Mycket teknik här. Jag är mest impad av Erlandsson salta mustasch............
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
interjuv om insprutnings systemet från holley http://www.insideprostock.com/inside-pr ... olley-efi/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
lite uppdaterigar om hur det går vid första provkörningarna för temen i usa med insprutning och 10500rpm bilarna.
intresant att de är svår körda och så jobbiga i instagening mm men de har ju tunat förgasare i 100 år och bara EFI några veckor än så det kommer nog bli bra till slut eller vad tror ni?
http://www.nhra.com/story/2016/1/22/pro-stock-testing/
intresant att de är svår körda och så jobbiga i instagening mm men de har ju tunat förgasare i 100 år och bara EFI några veckor än så det kommer nog bli bra till slut eller vad tror ni?
http://www.nhra.com/story/2016/1/22/pro-stock-testing/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lite mer prostock motor läsning
Lite förvånande att Insprutning gör bilen mer svårkörd !
Är det inte det som skall vara själva vitsen att man kan tuna motorn så fint med insprutning ?
Har de valt dåliga komponenter eller en dålig design på insuget
Eller var Förgasarna överlägsna
Tycker förövrigt det var tråkigt att de ändrade reglerna så mycket på en gång
Hade varit kul att jämföra om man bara bytt till sprut
Är det inte det som skall vara själva vitsen att man kan tuna motorn så fint med insprutning ?
Har de valt dåliga komponenter eller en dålig design på insuget
Eller var Förgasarna överlägsna
Tycker förövrigt det var tråkigt att de ändrade reglerna så mycket på en gång
Hade varit kul att jämföra om man bara bytt till sprut
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Är väl inte helt optimalt att man måste ha ett stort spjäll längst fram på insuget på en fast höjd.
Vassa kammar och sådan insugs form är nog inte den bästa på lägre varv.
Hade dom fått köra förgasarinsugen med spridare i runners och dubbla 4spjälls spjällhus så hade säkerligen fungerat bättre.
Men mycket går säkert att mappa bort, sedan vet man inte hur mycket olika parametrar dom har att tillgå.
Vassa kammar och sådan insugs form är nog inte den bästa på lägre varv.
Hade dom fått köra förgasarinsugen med spridare i runners och dubbla 4spjälls spjällhus så hade säkerligen fungerat bättre.
Men mycket går säkert att mappa bort, sedan vet man inte hur mycket olika parametrar dom har att tillgå.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
mats inte en ny 20 sidors diskution om förgasare VS insprut ! jag tror allt är styrt av regler! hade de fått bygga ett insug likt en F1 sug motor så hade den låtit som en volvo 740 på tomgång och lika lätt att staga in med. effekten hade blivit bättre också om de fått ha kvar skopet sen ovanför det så klart.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: lite mer prostock motor läsning
“The burnout is very, very tricky,” Gray said. “The staging procedure is really tricky. You can't really give it any throttle staging it. You have to stage the thing at idle because if you start to give it any input on the throttle, then it changes the mapping and starts putting a bunch of fuel in the motor. If you try to give it throttle to stage it, it will just flood itself and die.”
Borde inte det gå att mappa bort?
Borde inte det gå att mappa bort?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
https://www.facebook.com/paul.douglas.9 ... 225246378/
låter lite som en bmw 2002Tii som rullar mellan snålt och fett på tomgång
låter lite som en bmw 2002Tii som rullar mellan snålt och fett på tomgång
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/