börn amazon och 940 drift

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: renovering blev börn bygge på amazon

Inlägg av iccu »

Dax för skriftlig uppdatering, bilder kommer i helgen!

Vi backar lite i historian till att börja med. I våras tog jag drifting licens, om man skulle får för sig att köra lite på någon bana och det har ju blivit lite körning :lol: . Testade att köra uppe i Hultsfred för första gången, fick lite kläm på det efter några varv, sen blev det en körning till i Hultsfred (26/7) tror jag det var. Fick låna min kusins bil båda gångerna som är en 940 med ca 300hk (stort tack!) blev tyvärr mest körning på 2an då vi rasade 3an båda gångerna (m90) :doh: Detta tyckte jag förstås var skit kul, trots att man är lite kärring på gasen.. :thumbdown: Men tack vare det så står jag nu här med en 945a som förhoppningsvis ska rulla några varv den 29/8 i Hultsfred :thumbright: Även min kusin ska köra för fösta gången då (15år och precis tagit licens)!

Med amazonen har det inte hänt så mycket med sen sist då jobb och fix på 945an har fått gå före men motorn är på plats, fixat lite med kardanen som ska färdas nästa vecka och sen ska karossen byggas färdigt, då man är ledig nu så hoppas jag på att kunna bo i garaget!
Allt för tillfället, återkommer inom snarast ! :thumbright:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon. 945 budget drift

Inlägg av iccu »

Måste skärpa mig med bilder, riktigt illa det här!!

Jag och min kusin var uppe och körde på hultsfred i helgen. Min kusin då på 15år, hinner köra 3-4varv innan han knäcker bakvagnen så han fick tyvärr inte köra så mycket men han fick iaf testa köra för första gången (och det gick snabbt)! :thumbright:
Jag hann köra lite mer iaf, med lite små läckage och en rykande turbo under dagen men jag avslutar med ett växellåds ras på 1-2an.. :thumbdown: Så jag håller för tillfället på att riva ner m90 lådan och turbon är ner plockad. En bättre original turbo ska ta plats och eventuellt en getrag låda. :thumbright:

På 945an har jag byggt en "riktig" krängningshämmare och sänkt den så det gick rätt bra att köra med, riktigt hal och goa returer, laddar 0.6bar för tillfället så lite trött är han men det går att åka på 3an så jag är ändå nöjd!! Lite bilder har jag iaf att bjuda på!
bild på krängarn.
Bild

från körningen. ja jag är medveten om varifrån röken kommer (sprutade olja från vevhusvent där) :whistle:
Bild

kusinen som kör här. (den ska få sig en uppgradering i fjädringsväg innan den välter :hihi: )
Bild

Och en bild på fälgarna amazonen ska få. 7tum breda, blästrade och lackade
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

Jappjapp, lite händer hela tiden iaf! 945an ska få sig en getrag 262 och står så jag står och väntar på lite delar, adapter platta emellan sprängkåpa och låda och en lamell annars har det bara varit lite allmänt fix på den och kusinens bil. Amazonen står ute och fryser men motivationen är på topp nu. Är riktigt sugen på att få den i garaget och ge allt! Men det får dröja lite till då vi för tillfället fokuserar på mantorp om 2v. Då man har världens generösaste morbror så blir det möjligt! Så nya framvagn på Felix (kusinens) 940 ska vi fixa tills dess så mina bilar får fortsätta stå där dom gör ett tag till...
Liter bilder på vad service är för mig... :hihi:

Bild
Lite hjälp medel är aldrig fel!
Bild
Och R kopplingen
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

Nu är amazonen påbörjad igen! Så har någon ett bra tips på vart ifrån man kan köpa flänsar och rör till grenrörsbygge till bra priser? Det blir riktigt tajt överallt så smidigast blir att bygga ett eget. För övrigt så kom generator och besiktnings gren/avgasrör på plats ikväll men svetsgasen tog slut så får bli helsvetsning i mon. Bilder kommer upp när jag har fler saker att visa :thumbright:
Hemmafixarn
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 08, 2015 6:47 pm
Ort: Kungälv (västra götaland)

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av Hemmafixarn »

Tjenare! skön amaragg och kul tråd :thumbright:

Skaru bygga eget grenrör för turbo så kolla hos "KLracing". har för mig dom har rätt bra priser..
Kvalle på materialet kan ja dock inte svara på.
Mvh Richard Wallentin
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av maxn51 »

Kan rippsa om Rinkeby rör för köp av rör dela mke billigare än kl sen flänsarna kostar ju endel vart man än köper ja skar ut mina med gasen och sen snyggade till med fräs och lämpligt frässtift var väll runt 3 tummars jobb och då är flänsarna matchade med både topp o turbo:)


Mvh Max
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av The »

RinkAby rör :-)
Autocorrect är inte så bra alltid.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av maxn51 »

Haha tack the skulle självklart stå rinkaby men de tyckte inte telefonen;)


Mvh Max
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

Tack för svaren, kul att se att några fördriver tiden här :wink: !! Men jag såg att KLracing sålde liknande grenrör till 240 som jag tänkte att bygga och tänkte att i första hand se om man kan komma undan med ett sånt, blir förhoppningsvis billigare och + att slippa extra jobbet! :thumbright:
Om någon har ett liknande sånt här grenrör till 8v som dom vill bli av med så finns det en här som vill ha ett!

Bild

I helgen blir det garage och målet är att få plåt jobbet på karossen färdig, bilder kommer då!
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av maxn51 »

Har hört att det är sämre kvalitet på dessa rör:/ sen ser det ut att va väldigt snäva böjar in i kollektorn som ser lite kort ut?;/


Mvh Max
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

Jo det har jag med hört men har en kompis som har kört mycket på KL "extreme" grenrören, som är extremt opraktiskt när man ska skruva men det har aldrig varit några problem med själva grenröret annars och det har fått känna på värme.. :thumbright: Så på den sidan är jag inte så orolig men utformningen på grenröret blir nog tyvärr nödvändigt för att det ska passa. Ska knäppa några bilder idag så så blir det lättare förstå! :thumbright:
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av maxn51 »

De går inte att få rören in i kollektorn lite längre innan böjarna? Framförallt 4cyl;)
Har själv ingen erfarenhet av röret så ta de ja säger om kl's rör med en nypa salt;)


Mvh Max
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av MVA-Productions »

åkt med exakt samma rör fats från xs-power och det vill gärna spricka i kollektorn! annars tycker jag nog de funkar okej för lite billigare koncept
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

maxn51 skrev:De går inte att få rören in i kollektorn lite längre innan böjarna? Framförallt 4cyl;)
Har själv ingen erfarenhet av röret så ta de ja säger om kl's rör med en nypa salt;)


Mvh Max
Jo dessa rören är väl inget att hurra över men till denna bilen skulle det nog inte vara några problem (tror jag)
Ska man ha det till en värre bil så ska man nog tänka om en gång till! Jag ryker på att bygga ett nytt iaf så... :thumbdown:

Mvh Victor
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

MVA-Productions skrev:åkt med exakt samma rör fats från xs-power och det vill gärna spricka i kollektorn! annars tycker jag nog de funkar okej för lite billigare koncept

ja rören är väl inte dåliga i sig men det är väl mest för det i själva materialet som sviker.. :doh:
Skriv svar