Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Tack för svar, ska prova att hålla dem i rätt läge. Bra att veta innan jag gör egna fästen också
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Tack Steve och Toni, rullarna funkar utmärkt när man håller dem på rätt håll...
Har gjort mockup 1.0 för bälteshållaren. Rullen ska sitta ungefär där hålet är nu. Hade tänkt att skruva rullen genom plåten och in i hålet men då tog rullen emot plåten bakom så jag får flytta upp och fram den lite. 2.0 blir i tjockare plåt. Tänkte köra 5mm, räcker det eller ska man gå upp till 7mm?
Har även påbörjat mittendelen till ovansidan på instrumentbrädan. Fyrkantiga hålet är för varningsblinkersknappen, Det avlånga är för luft till rutan och småhålen är för lambdamätaren som hamnar i en fin biltemahållare ovanpå.
Har även svetsat igen massa hål på plåten mellan kupé och motor, körde den i plåtbocken som jag sett andra göra, den blev otroligt stum av det, låter knappt alls om man bankar på den. Väldig skillnad mot innan då den fungerade bra som bongotrumma. Har även målat den och satt fast den. Satte tätningslist och popnitade den. Vet inte om man ska skylla sånthär på Biltemas popnitstång som lite random struntar i att spotta ut pinnarna, Julas popnit eller som vanligt handhavandefel? Hände på 2st så jag fick kapa, borra ur dem och sätta dit nya.
Och slutresultatet.
Nu är det bara i med rutorna så är kupén stängd...
Har gjort mockup 1.0 för bälteshållaren. Rullen ska sitta ungefär där hålet är nu. Hade tänkt att skruva rullen genom plåten och in i hålet men då tog rullen emot plåten bakom så jag får flytta upp och fram den lite. 2.0 blir i tjockare plåt. Tänkte köra 5mm, räcker det eller ska man gå upp till 7mm?
Har även påbörjat mittendelen till ovansidan på instrumentbrädan. Fyrkantiga hålet är för varningsblinkersknappen, Det avlånga är för luft till rutan och småhålen är för lambdamätaren som hamnar i en fin biltemahållare ovanpå.
Har även svetsat igen massa hål på plåten mellan kupé och motor, körde den i plåtbocken som jag sett andra göra, den blev otroligt stum av det, låter knappt alls om man bankar på den. Väldig skillnad mot innan då den fungerade bra som bongotrumma. Har även målat den och satt fast den. Satte tätningslist och popnitade den. Vet inte om man ska skylla sånthär på Biltemas popnitstång som lite random struntar i att spotta ut pinnarna, Julas popnit eller som vanligt handhavandefel? Hände på 2st så jag fick kapa, borra ur dem och sätta dit nya.
Och slutresultatet.
Nu är det bara i med rutorna så är kupén stängd...
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
bra jobbat , räcker med 5mm fäste för bältet..
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Har för mig att bultarna till bältena ska vara fingängade och 10.9 kvalitet, men jag är inte 100 på det...
Senast redigerad av Toni den ons okt 14, 2015 8:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Tack Mattias. Hur går det själv med Camaron?
Toni: Mina gamla var 8.8 men det är 9/16 fingänga. Men visst borde det vara bättre med mer duktila eftersom det blir skjuvning i dem.
Edit: Såklart skall skruven inte skjuva, förbandet ska ju sitta ihop mha. friktionen.
Toni: Mina gamla var 8.8 men det är 9/16 fingänga. Men visst borde det vara bättre med mer duktila eftersom det blir skjuvning i dem.
Edit: Såklart skall skruven inte skjuva, förbandet ska ju sitta ihop mha. friktionen.
Senast redigerad av mekluuba den sön okt 18, 2015 3:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Bältesfäste 2.0 i 5mm plåt. Bockade i pressen på jobbet. Rullen och snöret sitter med M10 8.8 flänsskruv dragen 52Nm. (47Nm + 10% för flänsskruv)
Hoppas jag aldrig behöver få reda på om det är rätt byggt eller inte...
Och monterat i bilen.
Hoppas jag aldrig behöver få reda på om det är rätt byggt eller inte...
Och monterat i bilen.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Tänkte sätta in stolarna i bilen så att man kunde rycka i spakarna och få en känsla för hur det kommer kännas på vägarna någon sommar... (När nu bilen tänkt bli klar?) Funderade först på att få dem justerbara i längsled men körde på budget och smackade ihop helt egna fästen istället.
Skenorna, måttade in stolen i vad jag tyckte var bra läge med diverse lådor till hylsnyckelsatser, gamla kartonger, spillvirke osv. Skenorna som skruvas i stolen har 3st hål så att jag kan justera 5cm fram och bak från ursprungsläget om det skulle behövas.
Fäste till stolen och ramen till fästet.
Färdigt och grundmålat.
Monterat på stol.
På med fästet.
Stol i bil. Måste bältet gå igenom stolen eller funkar det utanför? Hur har ni andra gjort? Vad säger besiktningen?
Stol på passagerarsidan, har nästa byggt klart andra fästet också men inte svetsat det än om det skulle behöva moddas...
Kan man ha bältet såhär?
Var lite tråkigt att torrgasa utan gaswire så jag meckade ihop en mojäng till där wiren går upp framför motorn och monterade den.
Skenorna, måttade in stolen i vad jag tyckte var bra läge med diverse lådor till hylsnyckelsatser, gamla kartonger, spillvirke osv. Skenorna som skruvas i stolen har 3st hål så att jag kan justera 5cm fram och bak från ursprungsläget om det skulle behövas.
Fäste till stolen och ramen till fästet.
Färdigt och grundmålat.
Monterat på stol.
På med fästet.
Stol i bil. Måste bältet gå igenom stolen eller funkar det utanför? Hur har ni andra gjort? Vad säger besiktningen?
Stol på passagerarsidan, har nästa byggt klart andra fästet också men inte svetsat det än om det skulle behöva moddas...
Kan man ha bältet såhär?
Var lite tråkigt att torrgasa utan gaswire så jag meckade ihop en mojäng till där wiren går upp framför motorn och monterade den.
Senast redigerad av mekluuba den mån aug 28, 2017 7:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
ballt med 1600 ett tips, bygg om ditt ms1 v2.2 till ett ms1 "v3" som du triggar via hallgivaren i fördelaren. Jag kör med ett sånt i min 244, här finns det lite info om den
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
För din säkerhet ska det gå igenom hålen! Annars riskerar man otrevliga skador på kroppens mjukdelar vid en eventuell olycka.mekluuba skrev: Stol i bil. Måste bältet gå igenom stolen eller funkar det utanför? Hur har ni andra gjort? Vad säger besiktningen?
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Kirre: Yes, jag har tänkt ta det som ett steg 2 (När jag lyckats få bilen att gå) att även få in tändning i MS. Kabelhärvan är förberedd.
Tack TVR. Får bygga en liten konsol för bältena mot mitten för att få ner infästningen så att man kan trä bältet genom hålet.
Tack TVR. Får bygga en liten konsol för bältena mot mitten för att få ner infästningen så att man kan trä bältet genom hålet.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Har meckat lite till idag.
Instrumentpanelsgrejen 2.0 utan hål för fläkt. Upptäckte när jag tvättade bilen att det måste sitta nått i hålet i torpedväggen annars rinner det in vatten från lufthålen under rutan. Ska jaga tag i vad-det-nu-är som sitter i hålet orginal.
Så nu skiter jag i kupéfläkt så länge och smällde ihop en enkel grej för de högt prioriterade sakerna lambda och knapp för varningsblinkers
Byggde även en mock-up för bältesfästena i mitten, var svårt att få en uppfattning med mall i papper. Ska sitta över kardantunneln.
Instrumentpanelsgrejen 2.0 utan hål för fläkt. Upptäckte när jag tvättade bilen att det måste sitta nått i hålet i torpedväggen annars rinner det in vatten från lufthålen under rutan. Ska jaga tag i vad-det-nu-är som sitter i hålet orginal.
Så nu skiter jag i kupéfläkt så länge och smällde ihop en enkel grej för de högt prioriterade sakerna lambda och knapp för varningsblinkers
Byggde även en mock-up för bältesfästena i mitten, var svårt att få en uppfattning med mall i papper. Ska sitta över kardantunneln.
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Plattan till instrumentpanelen monterad. Nu kan jag ha bra koll på lambdan och enkelt varningsblinka då motorn skär...
Mallen för bältesfästena i mtten passade helt perfekt över kardantunneln...
...synd bara att bältena hamnade helt fel. Hamnade på tok för långt fram om jag ska dra dem genom stolen. Får bli en ny lösning med bältesfäste genom golvet till en platta under bilen.
Var trött på inredning så jag monterade nya orangea blinkers istället. De gamla var vita, gör så mycket som möjligt för att komma igenom besiktningen smidigt. Tänker att om allt är i ordning så kanske dom glömmer titta om motorn har rätt effekt
Mallen för bältesfästena i mtten passade helt perfekt över kardantunneln...
...synd bara att bältena hamnade helt fel. Hamnade på tok för långt fram om jag ska dra dem genom stolen. Får bli en ny lösning med bältesfäste genom golvet till en platta under bilen.
Var trött på inredning så jag monterade nya orangea blinkers istället. De gamla var vita, gör så mycket som möjligt för att komma igenom besiktningen smidigt. Tänker att om allt är i ordning så kanske dom glömmer titta om motorn har rätt effekt
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Äldre än -75 så får man ju ha vita blinkers som blinkar med vitt sken framåt och det har dom bra koll på bilprovarna
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Tack Steve. då har jag lagt ytterligare 340kr i det berömda svarta hålet. Får trösta med att jag gick upp i watt-tal så jag i vilket fall inte får anmärkning på för svag blinkers...
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Ang. bältena, kan du inte sätta låset för vänster bälte på höger sida om tunneln och vice versa?
Då kommer ju låset längre från stolen.
Du får i.o.f då sätta dem något olika i längd så de går fritt från varandra.
Då kommer ju låset längre från stolen.
Du får i.o.f då sätta dem något olika i längd så de går fritt från varandra.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)