börn amazon och 940 drift

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

lite bilder är aldrig fel.
snart färdig här
Bild

Besiktnings grenröret.
Bild

typ såhär hade jag velat ha turbon utan att behöva bygga om inneskärmen. Blir ju lite tajt men ska nog gå. (nu är detta en större turbo än vad jag har tänkt köra med men ville se lite hur det blir. Detta är en gt35 kopia så den är rätt stor
Bild

Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

ingen som har några bra tips på hur man lättast förstärker bakvagnsbryggan på 940? jag har tänkt att lägga ett kryss på varje yttersida med 4 profils rör och ett plattjärn på över/undersida. Hoppas det går att förstå hur jag menar, tips mottages! :thumbright:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

jaje men, snäppet starkare bakvagnsbrygga sitter på 945an och snart en möglig getrag. Amazonen har blivit 100-150kg lättare i form av att motor och låda trillade ut där motorhuven brukar sitta. (orginal fel på amazon har jag hört!?!?) :hihi: Jag ska banka och svetsa lite i tråget, slänga dit en oljepump, kapa och slipa lite i karossen sen ska jag knöla ihop allt igen :thumbright: Grenrörs kitt ska inhandlas och byggas. En liten turbo med intern wg letar jag efter, vill att den ska kunna lämna kanske 300- 350 ponnysar. Har någon en turbo som ni misstänker kan uppfylla min dröm så hör gärna av er!
annars så kommer det hamna ett nyinköpt gammalt link i den och prosparket som sitter i nu ska nog få styra 945an. :thumbright: Bilder kommer snart!
turbofelix
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tor okt 15, 2015 7:18 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av turbofelix »

Ja, nu ska väl ändå bakvagnen stå pall för körningarna! kommer ju bli en helgrym bil detta! :thumbright:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

låter bilderna säga det mesta. kan bara påpeka att det tog 1.5h att få toppen ren på olja å skit.... :thumbright:

Bild

Bild
Något man bör tänka på!
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

turbofelix skrev:Ja, nu ska väl ändå bakvagnen stå pall för körningarna! kommer ju bli en helgrym bil detta! :thumbright:
Ja den är ju iaf testad så den inte ska ge vika direkt! Tackar! Ditt kommer ju att bli riktigt najs!! :hihi:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

Mycket lek i garaget nu när det är höstlov! kusinen lurade på mig en massa dumma motordelar som kommer göra mitt liv jobbigt ett bra tag framöver. :doh: En turbo, 630cc spridare, 531 topp, vx3 kam m.m ska förstöra min vardag nu efter det har förstört hans vardag under ett par månader. Lika ska det va!! :thumbright:
En 16T snurra ska amazoen få som tröst när 945an blir sminkad med roliga grejer!
Lite bilder på dagens lek
Bild

Bild

Snygga fälgar är viktigt! :thumbright:
Bild

höjer ett varningens finger nu när snön närmar sig! :wink:
Bild
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 945 budget drift

Inlägg av iccu »

hej hopp varvstopp. Har gjort rätt mycket det senaste faktiskt, men självklart glömmer man alltid att ta kort!!! :angryfire:
Grenrör, downpipe m.m är färdigt till amazonen, motorn är ute en liten runda pga att jag drog av en pinnbult i toppen när grenröret byggdes.... (jag och min vanliga tur :doh: ). Men på sladd fronten har nya problem inhandlats och gamla har/ska skrotats. Låter lite bilder säga resten :thumbright:


Bild
nya problemet. Ser ut som skrot men skönhet sitter på insidan :thumbright:
Bild

T.ex såna här saker kan man hitta på den nya:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

förövrigt så är den jävligt fin undertill, någon som har lagt många timmar på den!!
Bild
turbofelix
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tor okt 15, 2015 7:18 pm

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av turbofelix »

Det där kommer bli kalas :thumbright:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av iccu »

Hallå! småsaker som broms ok, slavcylinder m.m börjar falla på plats på 940in. små steg framåt. vevlager beställs tills nästa vecka så man kan bygga ihop motorn. Amazonen får en ny topp då den gamla blev skrot....(handhavande missbruk :doh: ) Så lite inslipning av ventiler och en riktigt tvätt har den nya fått. Låda, topp, grenrör, insug faller på plats till helgen. Far min ska få den stora äran att lägga in en golvmatta i den och jag ska leka lite elektriker med insprut till helgen är tanken! :thumbright: Uppstart till nyår?!?! :shock:

gårdagens besvärligheter.....
Bild

Placeringen av turbon. Kommer att får åka hårda motorkuddar så det inte tar i överallt... :thumbdown:
Bild

Litet men praktiskt grenrör som blev relativt lätt skruvat med tanke på hur tajt det är överallt. Nöjd! :thumbright:
Bild

Funderade på att måla lite på "snöplogen" Kanske blir lite mycket EPA över det????
Bild
Senast redigerad av iccu den ons dec 02, 2015 10:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av iccu »

turbofelix skrev:Det där kommer bli kalas :thumbright:
Ja det hoppas vi helt klart på! Bara det ryker lite från däcken så är vi väl nöjda? :lol:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av iccu »

Halloj, händer lite hela tiden. Byggt lite tryckrör i helgen men måste inhandla 2 90graders böjar för att slutföra byggandet. annars så har avgasröret påbörjats, samma sak där, rör måste inhandlas. Orginal elsystem är "nästan" färdigt har ett litet roligt problem kvar att lösa. Problem: blinkers. Det blinkar sakta åt vänster och blinkar inte alls åt höger, lyser bara. Slår jag igång framlysena så blinkar det inte alls utan bara lyser åt båda hållen... :?: tips på lösning är varmt välkommet!
Lite bilder på hur det ser ut för tillfället :thumbright:

Slängde på lite avgasbandage på grenröert
Bild

Hur tror ni det blir med värmen mot batteri och tändkabel? riskfritt ?
Bild

Slutröret
Bild

måste ju visa varför grenröret blev så litet också. Har inte ens 1cm spel mellan grenrör och ramenbenet.
Bild

Måste ju också visa v-låds spaken som sitter som handen i handsken :whistle:
Bild

Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av Thunderbo1t »

Tror inte batteri och tändkabel överlever någon längre stund, extra tråkigt om batteriet börjar läcka syra :(
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av iccu »

Thunderbo1t skrev:Tror inte batteri och tändkabel överlever någon längre stund, extra tråkigt om batteriet börjar läcka syra :(
Nä exakt! Tråkigt att kasta pengar på ett nytt batteri på grund ut av "slarv". Funderar lite på hur bra avgasbandaget verkligen isolerar? Hade varit intressant att kunna mäta skillnaden på ett grenrör med och utan avgasbandage. Jag ryker nog ändå på att bygga en värmeplåt över batteri och tändkabel :angryfire:
iccu
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:41 pm

Re: börn bygge på amazon och 944 drift

Inlägg av iccu »

Slänger upp lite konstiga bilder på det senaste jag gjort så ni får något att fundera på. :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som 10-11åring hade man ju en finfin 740 GLE -88 (ja insprutarn på 131hk :hihi) bilen var ombyggd så svängde man höger gick bilen åt vänster! bra bil att lära sig köra i. Jag och kusinen fick iaf chansen att köra lite på sjöisen och gjorde givetvis detta med stor glädje! :thumbright:
Bild
Skriv svar