Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Kökarmicke »

jag kapade med 745an från 8.78 till 8.30 när jag bytte från jerico dr4 dogbox till jerico cl4 clutchless :)

Jag nollar kopplingen efter varje runda, sedan tar jag ur lådan och byter lameller mellan tävlingsdagarna. Har hänt att jag bytt lameller mellan rundorna om det slirat tokmycket, men jag försöker undvika det.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jens Gustavsson skrev: jag är lite rädd för att det blir för mycket skruvning med kopplingen då man kör litet team och olika team var tävling.

mvh jens
Jag skruvar alltid kopplingen själv och det är i princip det vi mekar med på tävlingarna förutom tuning i datorn. Och nivån på mek är ungefär som Micke beskriver sitt kopplingsmek.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av RoGGaH »

Ja det är inte alls farligt mycket meck med koppling som alla påstår. speciellt de som inte provat att köra med det själv.
Vi gör som fredde och micke, kollar kopplingen mellan rundorna och nollar den om det behövs. vi körde flera tävlingar på
samma lameller till och med. och brukar få ut runt 4 rundor i mellan att man nollar den.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av fredde_vit_pv »

Liten film från helgen!
https://www.youtube.com/watch?v=-J4bNMZOxfM

/Fredde
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

Fixa lite tändmissar så spoolar den än snabbare ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant film där fredde ska kolla närmare på den sen i kväll man ser att olje kylaren till automaten blir varm också!

jag hade inte full gas där den missade inte så noga mappat där då den alldrig går där normalt. tom varvade upp den mot 6800 sen gasa jag sakta där till full gas!
va väldigt skummt att köra i nav dynon fick ingen belstning först då den slira så mycket i convertern på nått sätt men man kan se lite grovt hur den lirade. 544 nav hk vart det iallafall på nått varv men ca 5 grader ute och 1030tryck så det koregeras ned därifrån. hadde bara 27 grader insugs temp och som men ser på freddes film så skulle man bara behövt 20 cm lång laddkylare :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

dynon borde ha en 'låsning' mao till du trycker på knappen att börja mäta samtidigt som convertern låser.
För att simulera du står still och bygger tryck mot convertern.

borde ha för att kunna mäta automatbilar, menar jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir nog svårt att stå still med däcken på transbrake och sen acc till 6800rpm och samtidigt starta svepet därifrån eller hur menar du?

vet inte hur mycket du kan om en konverter men de slirar olika på olika vrid och varv... fins inget inslags varv som på en skoter variator med ramper.

det som sangren skulle behöva (och det är på gång) är en varvtals mätning på en kanal från motorn så man ser slir och motorns varvtal i loggen i dynon samtidigt som man ser varv där bak där den mäter effekt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Pro-Mille »

Enda sättet för att få det riktigt bra är och köra med en stum converter.
Beställde en sådan med TH-splines, 9.75" i diameter var den.
Dom används i vissa banracing klasser.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:blir nog svårt att stå still med däcken på transbrake och sen acc till 6800rpm och samtidigt starta svepet därifrån eller hur menar du?

vet inte hur mycket du kan om en konverter men de slirar olika på olika vrid och varv... fins inget inslags varv som på en skoter variator med ramper.

det som sangren skulle behöva (och det är på gång) är en varvtals mätning på en kanal från motorn så man ser slir och motorns varvtal i loggen i dynon samtidigt som man ser varv där bak där den mäter effekt.

mvh jens
Jag spekulerade fritt, försökte tänka att dynon skulle simulera stillastående bil.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av robban »

Ja man använder stum turbin för att det ska bli konsekvent mätresultat. Men för att justera bränsle eller liknande fungerar det.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

Jag fantiserade iväg och inbillade mig att det skulle simuleras en 402m repa i dynon.. my bad ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

tyvär omöjligt. som robert säger kan man montera en svetsad converter om man ska dyno på alla varvtal och utan slir.

men det va kul att se hur det fungerade och en jätte trevlig dag :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

Om man inte har en kraftig lockup då iofs?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. 5.89/201m. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det fins på nyare automater och på fulllrace men tror inte det är godkänt i min klass. sen vääääldigt dyra :)

mvh jens
Skriv svar