B20 FörgasarTurbo Tändning?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

B20 FörgasarTurbo Tändning?

Inlägg av C Upp »

Hejsan hoppsan. Idag åkte Turbon äntligen i efter mycket snack. Det enda stora problemet jag hittat hittills är att när jag varvar typ 3500-4000 varv (enl min varvräknare) så hugger motorn till, såklart misstänker jag tändningen då jag kör med en Standard B20-förgasare av -72 års modell med klockan kopplad till min R-sport B21-förgasare. Jag har inte lyckats få tag på nåt svar nånstans i forumen än om HUR man moddar en Fördelare, eller hur jag ska göra för att den inte ska dö vid 4000. Jag kan inte mycket om Fördelare så beskriv gärna med babysteg vad som behöver göras... och vilket gradtal ni tror jag ska ställa den i eller om nån har en att sälja hör av er... connyuppvall@hotmail.com

Även en fråga om Kamaxeln. Det sitter ju en A-kam i nu som troligen är sliten. Kan det stämma att jag bara varvar 4000 varv med den? Skulle en K-kam hjälpa varven eller kommer motorn rasa innan jag ens hinner få i den?

Lite info om min TurboB20 kanske:
Standard B20a
Turboförstärkt Topplockspackning
R-sport B21-förgasare+plenum
Hemsvetsad Grenrörsböj
B230et-turbo (Garrett nånting)
A-kamaxel
Red Top Bensinpump o Malpassi Bränsletrycksregulator
SAAB (Ja, jag vet!) 900 X-flow Intercooler m alugavlar (inte installerad än)

Tackar för all hjälp jag kan få. Jag sänkte 0-100-tiden från 18 sek till 10 idag och då laddade den inte så mycket pga varven... Härligt.

//Conny, Uppsala
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

redtopp bränsle pumpen klarar inte tryck turbo , prova en insprutar pump i stället. tändningen får inte pasera 30 grader vid fullt laddtryck.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Upptäckte igår när vi monterat laddtrycksmätaren att den bara laddar 0,2 bar och det är vid fullgas på maxvarv (4200 typ). Hörde talas om att Dieselturbos kan ladda snabbare, tom vid bara 1000 varv och uppåt. Om det är sant så borde det vara rätta medecinen för min bil.
Vad tror ni är bäst då? Att ha orginalfördelaren kopplad till förgasaren eller plugga båda två? Jag provade med pluggat igår och fick inga ryck som jag fick när den var inkopplad. Jag ska kolla vad tändningen är ställd till, lampan i mitt stroboskop är trasig så jag har testat mig fram hittills.
Tackar för svaret i alla fall.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Det kan även vara min Turbo som är slut. När jag köpte den tänkte jag att det var bra att axeln var stabil och inte rörde sig så mkt upp och ner men ju fler jag har känt på så verkar det som att det ska glappa lite. Hur är det egentligen. Är det oljan som ska stabilisera upp turbonaxeln i Turbon? Eller är det bra om den sitter stadigt utan olja? Jag tror det kan vara mitt problem...
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

med har du inte nog med soppa tryck så kommer ditt prodjekt att krokna av ganska fort
en red topp kan man endast använda på vanliga förgasare eller som förpump till en insprutningspump som i sin tur matar soppa till förgasaren

hoppas att du förstod vad jag menade
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jodå, jag förstår. Jag önskar bara jag förstått det innan jag handlade den. Men men, man lär sig av sina misstag.
Nu letar jag efter en Turbo till, gärna en likadan från en 740 TiC så den går på konstruktionen. Soppapumpen får jag väl beställa från Mekonomen (igen). Jag har en 240 Turbopump liggande där sen jag lämnade tillbaka den. Skulle den funka (till en B21et)?
Ska bygga lite bättre laddrör från ICn också och sätta på Dumpen jag inhandlade idag. Jag ska få upp bilder så fort som min dator funkar som den ska, så får ni se om ni kanske kan hitta lite nya saker jag kan göra. Jag vet att Plenumkammaren och Turbon sitter för nära varandra som det är nu, turbon värmer upp luften igen innan den sugs in, men jag får väl göra nåt åt det, typ dra upp turbon genom huven som Jens. (inte för att jag jämför mitt budgetrostbygge med den grymma saken, men men).
Tackar för hjälpen. Jag kommer nog med många fler frågor innan saken är klar, men det funkar i alla fall nu. Och med en friskare turbo så kanske jag kan spränga motorn innan sommarn är slut
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Vågar jag bara fråga igen om varven? Är det normalt att den bara varvar 4000 varv? Den gjorde inte mer innan, men vad kan jag göra åt den. Turbon börjar ju aldrig ladda nånting på dom här varven... Kambyte?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

om kamen är sliten ska du helt klart byta ut den... Motorn går som ett arsle när kammen börjar bli dålig...

En standardkam kostar ju några hundralappar...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar