bästa (säkraste) trigger signalen?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

bästa (säkraste) trigger signalen?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det finns många modeller men vilken är igentiligen bäst på en race motor?

Vad är för och nackdelar med dessa system :?:



1 många biltilvärkare kör induktiv 60-2 tänd hjul ,

2 jänkarna kör induktiv magnet i givaren trigger med cylinder antal/2 trigger hjul på motorer där priset på grejorna inte har någon betydelse.


3 Autronik kör med hallgivare GT2 eller vad de heter med cylinder antal/2 antal tänder.

4 Nissan kör optisk 360 håls trigger :shock:

det finns säkert fler :)


jag är mest fundersam på trigger till min turbo V8 som kommer att ha tryck förgasare med vems styrning på tändkurvan och logg med temp, lamda, mm

vad jag har förstått så kan vemset styras av altenativ 1-3 iallafall.

sen fins det färdiga MSD kitt modell 2 till den motorn som är utprovade i 20år, är det bra eller är det bättre att bygga ett eget modell 3 trigger?
barillo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 13, 2006 9:26 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av barillo »

Jag skulle personligen ha valt ett system med så många referenspunkter som möjligt.


Ju fler referenspunkter på en triggerskiva desto exaktare vet sprutet vart vevaxeln befinner sig. Hela avståndet mellan referenspunkterna så måste elektroniken uppskatta vevaxelpositionen efter varvtalet. Om man då tittar på ett system med tex. 4 punkter per varv jämfört med ett motronic 60-2 så blir det mycket mer exakt med motronicen eftersom där får man en referens var 6:e grad istället för var 90:e grad.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man kan göra en hel del roliga trick med multi-tandhjul typ 60-2, men inget som man har så där jättestor nytta av i det här fallet (ingen fördelare, känna av vilken cylinder som tänder när man drar på startmotorn, osv.)

Jag tror mer på en "simple trigger" med Hall-givaren som Autronic rekommenderar (och som körs på många moterer med VEMS).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

LÅNER topic lite: hvilket tennsystem(eltronik) ville en gå for da??? F1 tenningen til mrm,eller...?? :oops:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Jag skulle kört 60-2 av samma anledning som flera andra argumenterar för. Slippa andra givare, mera precion i tändningen, lättare sekvenciell styrning av bland annat spridare/tändspolar.

Och som du säger så klarar vems en hel de olika trigger-konfigurationer.. Snart även optisk 360 håls trigger va de verkar som på vems.se

Jag valde iallafall
primary_trigger: vr
secondary_trigger: hall

Va jag nu skall med hall-triggern till vet jag inte än :D

Men annars kan jag bara tillägga att vems är ett bra val. Bra suport om man köpt via vems.se osv.. Endast mjukvaran då som kan vara lite jobbig ibland. Men de vänjer man sig snabbt med.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

sniffer skrev:Jag skulle kört 60-2 av samma anledning som flera andra argumenterar för. Slippa andra givare, mera precion i tändningen, lättare sekvenciell styrning av bland annat spridare/tändspolar.
60-2 har inget med sekventiellt att göra....funkar lika bra 36-1,etc... Det är ju givaren på kammen som behövs för att köra sekventiellt, vill eller kan man inte ha nån på kammen så funkar det lika bra att använda hallgivare i fördelaren :wink:
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

super7 skrev:
sniffer skrev:Jag skulle kört 60-2 av samma anledning som flera andra argumenterar för. Slippa andra givare, mera precion i tändningen, lättare sekvenciell styrning av bland annat spridare/tändspolar.
60-2 har inget med sekventiellt att göra....funkar lika bra 36-1,etc... Det är ju givaren på kammen som behövs för att köra sekventiellt, vill eller kan man inte ha nån på kammen så funkar det lika bra att använda hallgivare i fördelaren :wink:
Gulp.. DU har rätt. kamgivare blir ju ett måste. ANnars vet den ju inte vart kamen befinner sig i tiden.. sorry.
Senast redigerad av sniffer den lör jul 29, 2006 10:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

utan kamgivare blir det ju som en klocka utan timvisare!
lite svårt att veta när det är dax att öppna :wink:
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

fredde_vit_pv skrev:utan kamgivare blir det ju som en klocka utan timvisare!
lite svårt att veta när det är dax att öppna :wink:
Oj fan. Där åt jag upp mig själv :P klart. Du har ju rätt. Då kör jag nog inte så sekvenciellt som jag trodde då iallafall :P Hmm detta får kollas upp. Men Som du säger så funakr de ju skit då kammen går hälften så fort... :P Hmm men bilen går iallafall fint men sekvenciellt lär de inte vara. hmhm.. Lär få läsa på spridarmenyn lite tror jag :P
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

då jag är ointreserad av avanserade sekventuella grejor och misständande multi tänd spolar så är det inte ett argument att avstå enklare lösningar.

det jag är intreserad av är vad som ger stabilaste förtändning och så riskfritt man kan vad gällande störningar mm


när det gäller gnisttilvärkningen kör jag med ett gamalt beprövad MSD 6al som levererar gnistor till 1200+hk utan missmälla eller utan att inköparen behöver äta nudlar i 3 år :lol:
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Vems....Bäst vi frågar Vems specialisterna...vad som fungerar bäst...Med Vems....
Med fungerande maskinkod "Dataprogram" i ett tändsystem skulle jag välja så många tänder som vevaxelgivaren klarar av utan att strugna av för hög frekvens...Om jag ska reglera tändningen och kanske många grader...
Stumm tändning eller små tändförställningar 10-15Grader = fasta pulser 1 per tändpuls
Tex MSD CrankTrigg
Varför?
Kan någon gissa....
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

induktiv givare är ju det som är bäst.. hallgivaren har en tendens att släpa efter vid högre varv....

Det är vad jag fått lärt mig iaf..

En cranktrigger tändning till msd är inga pengar i samanhanget vad det förövrigt kostar att bygga en motor..

Sastsa på det och slipp tråkiga störningar...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

volvo140turbo skrev:induktiv givare är ju det som är bäst.. hallgivaren har en tendens att släpa efter vid högre varv....

Det är vad jag fått lärt mig iaf..

En cranktrigger tändning till msd är inga pengar i samanhanget vad det förövrigt kostar att bygga en motor..

Sastsa på det och slipp tråkiga störningar...
det va det svaret ja ventade på :wink:
er nesten litt enig der,hallgivare, å fordelare inneholler mange deler,som kan strula det til. .... så neste fråga: hva typ coil/ singel coil vs en coil til alle syl :idea: :?: å hvilken coiltyp :?: crane/ msd7/eller F1 ??
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ANorberg skrev:Vems....Bäst vi frågar Vems specialisterna...vad som fungerar bäst...Med Vems....
Med fungerande maskinkod "Dataprogram" i ett tändsystem skulle jag välja så många tänder som vevaxelgivaren klarar av utan att strugna av för hög frekvens...Om jag ska reglera tändningen och kanske många grader...
Stumm tändning eller små tändförställningar 10-15Grader = fasta pulser 1 per tändpuls
Tex MSD CrankTrigg
Varför?
Kan någon gissa....

törs inte :lol:


efftersom fördelare andvänds med 14cm dim så hamnar kablarna rätt långt ifrån varan, förtändningen ligger nog mellan 20-35 grader vid körning och ned mot 0 grader vid starten då antilag kanse behövs(men jag optimerar rotor vs tänd kabel vid 25 grader där högsta cylinder tryck blir)



en hall givare är väll mindre känlslig mot störningar?

men samtidigt är MSD triggern beprövad och rätt billig på sånna här motorer? (spar mycket tid)


om man har fler trigger tänder beräknar den då tiden från trigger signal till då den ska skicka gnistan bättre då?


har sett på min B20 och på många andra bilar att rpm signalen på loggen vid en fullgas repa på hög växel offta inte stämmer så bra då det tex kan stå 5500, 5600,5000, 5700, 6000, 5900 rpm mm beror det på halv risig trigger signal eller? det är väll ändå detta rpm som insprutningen beräknar tiden tills gnistan ska komma från trigger punkt????


MSD trigger http://www.msdignition.com/mag_1.htm
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kör man med fördelare så finns det ju risk för att det skall hoppa mellan kontakterna, men tänker man efter så hur mycket blir egentligen 30 vevaxelgrader innuti fördelare.. nästan ingenting så risken att det skall hoppa till någon annan cylinder är ändå inte så stor, om man spetsar till rotorn lite och ser till att man har den mitt före vid mellanlast som du säger jens.

Skall åka fördelare på volvo snurran och ett msd 10, allt kan krångla då tycker jag men det finns fortfarande optimister som äger att det funkar, det är ju ändå rätt så mycket mellan kontakterna och tar man bort plasthöljet på utsidan så inte fukt kan samlas så fungerar det tydligen..

En tumregel som jag tror har läst mig till på msd:s hemsida är att har man en fördelare med 2tum mellan kontakterna så kan man vara skapligt säker på att gnistan kommer dit man vill..

Angående induktiv och hallgivare..

jag tycker hallgivaren är lite bökigare att få och fungera korrekt, lite kingkig på avstånd till trigger, är inte fullt så tålig mot vibbrationer och att den släpar lite på högre varv (kommer inte ihåg hur mycket men det var förbluffande mycket) men det kan man ju kompensera med att gå på med tidigare tändning så är ju det löst iofs.

Sen detta med induktiv som jag tycker iaf är helt underbart:)
Nu har jag bara kört med msd cranktrigger men det var ett underbart system..
man kunde ha givaren en cm ifrån trigger hjulet om man ville och den funkade lika bra ändå.. aldrig ett krångel med vibrationer eller liknande..

Däremot så vill ha en induktiv givare ha lindad kabel från givare till tändbox..
körde utan det från givarkontakten till msd när jag bromsa första motorn och den gjorde ett litet ryck på visst varvtal, lindade kabeln och det funkade direkt...

då skall det tilläggas att när vi bromsade med hestec så var det en hel dag för att leta störningsproblem..

kommer inte ihåg var det var men det var något med hestecs egna slutsteg för att driva fyra lösa spolar som krånglade...


Borde ju inte vara några problem att köra med hallgivare om man har ordentliga fästen och seriösa kabelkopplingar..

Det sitter ju ändå sådana givare på var och varannan serieproducerad bil och det fungerar ju skapligt bra..

Då kanske dom gör så för att dom skall gå sönder och att man skall bli tvungen att lämna in bilen på verkstad..

Hade dom däremot sätt en induktiv givare som inte kan slitas mekanisk eller kan "brinna" upp så hade dom förmodligen aldrig sålt värst många av den reservdelen, sen kan det ju vara en prisfråga från fabrik med.. kanske är billigare att bygga med halleffekt..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar