Volvo ZF/AW automat race....

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av p.hedman »

Är det någon som har provat att modifiera en volvo automat ?
Hur turbiner passar i mellan lådor osv .
Lådorna kan ju inte vara helt oanvändbara!!
Finns det någon son har gjort ett seriöst försök ?
Ska till lägga att jag ska ha den i en bracket bil med volvo motor
/ Peter
Senast redigerad av p.hedman den tis nov 10, 2015 9:19 pm, redigerad totalt 2 gång.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Volvo ZF/AV automat race....

Inlägg av p.hedman »

Lådorna som jag menar sitter i 700 och 900 serien och kanske har ett annat namn men ni förstår vilka jag menar.
/ Peter
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av mauser240 »

Sök efter min tråd "aw71l automatfunderingar" och fråga om det är nåt du undrar. Har hunnit läsa på endel...
//MartinL
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av p.hedman »

Hej jo jag har tittat på den men vill kolla om det finns andra turbiner man kan använda med högre stall samt om man kan preppa den för dragracing mer så att säga.
Om det går att få till en transbrake samt manuellt ventilhus.
Ska läsa igenom din tråd igen.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av mauser240 »

Hejhej :)

Tror Aw30-43-turbinen från 960 har högst stall av Volvosarna (typ 2700 rpm). Om jag mins rätt så passar den även mot AW7xL.

960-lådan är ju elektroniskt styrd så den är det inga problem att bygga om till manuell / halv-auto.

Har inte stött på något manuellt ventilhus till AW7x men det har diskuterats moddar som "antagligen skulle resultera i detta". D.v.s. funkar i huvet men ingen har provat. Samma sak med transbrake.

Syftade inte direkt på min tråd men "Kenny" som det länkas till, han har provat det mesta. På amerikanska, förstås.

EDIT: Kan säga att det nästan är AW30-43 eller AW71 / 72 som gäller om det ska vara Volvo och FR-layout.

EDIT2: Varför använder man inte line-lock på bakbromsarna istället för transbrake? För att hela paketet vrider sig?
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av Thunderbo1t »

Sista frågan ovan, det är för att inte förspänna chassit man hellre har transbrake.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av mauser240 »

EDIT3: När jag tänker efter borde det vara en småsak att bygga om en AW7x till manuell. "Governor pressure" jobbar mot linjetrycket, typ, för att bestämma växlingspunkt. "Governor" ((centrifugal)regulator?) sitter på utgående axel och släpper igenom endel olja, beroende på varv. Det som blir kvar är governor pressure. Propp i hålet (spärrad guvernör) borde innebära fullt tryck och växling så fort spaken ger lov. Tar inget ansvar ;)

Thunderbo1t - tack, tänkte det.

EDIT4: Turbiner får man ju precis hurdana man vill bara lädret håller...
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av Thunderbo1t »

Förr byggde man om jänkeautlådor till manuella genom att låsa guvernören på fullt så att säga, säkert gjordes mer modifikationer också.
Jag misstänker att det inte är det bästa sättet då man gått ifrån det?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo ZF/AW automat race....

Inlägg av mauser240 »

Självklart är det en förlust att bygga upp ett tryck i onödan.

Men vad kul att även andra kan skriva under mina teorier, betyder att man är inne på rätt spår i alla fall (även om det vore en återvändsgränd) ;)
//MartinL
Skriv svar