Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! pinion vinkel ?

Modifieringar och tips
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! pinion vinkel ?

Inlägg av Vr6_mannen »

Hej jag har fått ide att bygga om min Vw golf mk1 till bakhjuls drift .. Sätter o fundera vad man ska åka med för delar . Är inne på volvo axel där bak .. Men nu är det så jag vill ha kvar baksätet . Så frågan är ju hur lättast man hänger upp den .. För 3 linke bör väl funka ? sen fram vagnen vet jag inte alls vad man ska åka med.. För så som bilen är original så sitter styrväxlen på torpedplåten o den hamnar ju mitt i vägen för lådan och motorn .. Såg en som åkte med volvo fram vagn . Någon som kanske kan tipsa om någon fram vagn . Alla tips o ide mottages :)
Senast redigerad av Vr6_mannen den lör dec 12, 2015 3:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av x6rs »

Kolla BMW e30 bakvagn, kompis till mig har en mk1 med e30bakvagn, mc motor och turbo, bakvagnen passar jättebra i bredd osv, enkel att montera dit
0708960667
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av coupe76 »

kolla upphängningen på opel ascona a/b manta a/b kadett b/c. lätt att använda på en volvo 1031. Bakaxel.se säljer färdiga stag. http://bakaxel.se/momentstag-volvo-700-900-serien.html

Torquearm suspension på engelska. Stjäl inte utrymme för baksätet och tar bort acc- och bromskrafterna från bakändan på bilen, men kräver hyffsat stabilt fäste i fram.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Vr6_mannen »

x6rs skrev:Kolla BMW e30 bakvagn, kompis till mig har en mk1 med e30bakvagn, mc motor och turbo, bakvagnen passar jättebra i bredd osv, enkel att montera dit
Ja den har jag nog sett när den låg ut på blocket för något år sen.. Han har inge bilder på den hur den ser ut bak med bakvagen ?
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Vr6_mannen »

Har suttit o kollat på bakvagn från Bmw e30 verka vara smidigast .. Är lite om man kan åka med fjäderben ute vid så man sliper har lös fjäder.. Sen är lite mek med framvagn för orginal vw har styrväxlen på torpedplåten så sitter helt ivägen :(
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Steve »

Nästan så de vore enklast att göra nån sån här lösning :)
http://skogenracing.editboard.com/t3462 ... starvo-rwd
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Vr6_mannen »

Det fräckt bygge.. Men hela grejen är att jag ska ha kvar baksätet så man kan åka mer än en person ... skicka till en sfro se vad han säger om bygga om med bmw delar... Är ju inte så mycket man hittar på nätet ..
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av coupe76 »

Kolla in suzuki swft rwd på rejsa.nu annars. Mycket utförligt hur han gjorde.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av coupe76 »

http://www.build-threads.com/build-thre ... -kadett-c/ här är en utförlig byggtråd ed e30 bakvagn.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av MattiasH »

Jag skulle satsat på stel axel med momentstag.
E30 har jävligt mkt squat (sätter sig mkt under acceleration)
Med ett enkelt momentstag på en stelaxel är det lättare att få till lite antisquat så du får fäste, speciellt om du ska åka originalstuk och få lite fäste med smala fälgar.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Vr6_mannen »

Om man ska åka med stel axel en volvo .. Hur långa måste bärarman vara ? för jag har ju inte så mycket plasts längd mässigt .. Men vad har folk köra med för framvagn .. är lite om man ska utgå från nya vw så man får en lös fram axel balk sen bygga om tråget på motor så det går fritt.. Eller vad säger folk ?
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Vr6_mannen »

coupe76 skrev:Kolla in suzuki swft rwd på rejsa.nu annars. Mycket utförligt hur han gjorde.
Ja hans bygge är sjukt fräckt :) men jag vill ju behålla så mycket av orginal golvet som jag bara kan.. Just mest för jag ska kunna ha baksäte ...
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av MattiasH »

Vr6_mannen skrev:Om man ska åka med stel axel en volvo .. Hur långa måste bärarman vara ? för jag har ju inte så mycket plasts längd mässigt .. Men vad har folk köra med för framvagn .. är lite om man ska utgå från nya vw så man får en lös fram axel balk sen bygga om tråget på motor så det går fritt.. Eller vad säger folk ?
Länkarmarna behöver inte vara så långa, kan ju funka med originalfästena för bakaxeln på varje sida kanske?
Momentstaget bör du ha kanske runt en meter mellan tummen och bekfingret.

Kolla på komplett framvagnsbalk från en rwd bil med mcpherso, typ ta komplett framvagnsbalk från en Volvo 240, e36 eller liknande. Relativt smidigt och du behöver bara justera längden på fjäderbenen och topplagring för att passa i original fjäderbenstorn.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Dennis M »

Flytta över karossen till en BMW bottenplatta måste vara enklast och bäst, tex. E30 eller e36 kompakt.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!

Inlägg av Vr6_mannen »

MattiasH skrev:
Vr6_mannen skrev:Om man ska åka med stel axel en volvo .. Hur långa måste bärarman vara ? för jag har ju inte så mycket plasts längd mässigt .. Men vad har folk köra med för framvagn .. är lite om man ska utgå från nya vw så man får en lös fram axel balk sen bygga om tråget på motor så det går fritt.. Eller vad säger folk ?
Länkarmarna behöver inte vara så långa, kan ju funka med originalfästena för bakaxeln på varje sida kanske?
Momentstaget bör du ha kanske runt en meter mellan tummen och bekfingret.

Kolla på komplett framvagnsbalk från en rwd bil med mcpherso, typ ta komplett framvagnsbalk från en Volvo 240, e36 eller liknande. Relativt smidigt och du behöver bara justera längden på fjäderbenen och topplagring för att passa i original fjäderbenstorn.
Ja jag ska ta lite kort i helgen hur det ser ut på bilen .. Men det är inte helt omöjligt det går .. för så som jag fatta det så åker man 3 link så är det bara en undre bärarm sen det tringal staget i mitten på axlen ? där är en kille som åker volvo axel bak sen volvo framvagn .. det är jag med lite inne på .. för volvo har ju rätt så smidig balk o länkarma .. sen hade han byggt om spindlarna så dom passa med Vw fjäderben .. man åker nog på bygga egna länkarmar men minsta problemet .. :)
Skriv svar