vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Pacman skrev:
Varför kör ni bara på ena rullen. Den andra ser ut att stå still. Sitter inte rullarna ihop med kuggrem och har gemensam inertia?
Dyno Dynamics; the market leaders in the design and manufacturing of premium dynamometers, not only in Australia, but all over the world!

Vet inte, kanske för att det blir bättre fäste.
Dyno Dynamics är bänken, roligt att de säger att de är bästa i världen, jag trodde att det ska vara Dynomite. :hihi: No, man får inte tro allt vad de säger, bara amatörer tror så..
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Matti johansson »

Vi kör till våren boys. Kadett slå ihop en. Snikspis, huvudsaken är trevligt umgänge o snacket!! Pacman, alla ras är tecken på gott försök!!

Nu börjar vi kika åt våren, april? Mars?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Mattias J »

Jarmo Y skrev:
Pacman skrev:
Varför kör ni bara på ena rullen. Den andra ser ut att stå still. Sitter inte rullarna ihop med kuggrem och har gemensam inertia?
Dyno Dynamics; the market leaders in the design and manufacturing of premium dynamometers, not only in Australia, but all over the world!

Vet inte, kanske för att det blir bättre fäste.
Dyno Dynamics är bänken, roligt att de säger att de är bästa i världen, jag trodde att det ska vara Dynomite. :hihi: No, man får inte tro allt vad de säger, bara amatörer tror så..

Dyno dynamics är otroligt fina att arbeta i och kallas för the "Heart breaker " i USA.
Deras senaste har jag inte testat med 450 modellen är riktigt bra.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

Det var ett lättande besked att det blir till våren. Håller på som en dåre med andra projekt fort tid finnes. Men till våren är jag nog mer anpassningsbar (tror man nu hahaha)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kadett4wd »

Matti johansson skrev:Kadett slå ihop en. Snikspis, huvudsaken är trevligt umgänge o snacket!!
Nej, då jag förespråkar att jobba med friktion mm mm så är det helt fel väg för mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Pacman »

Bygg på en lågfriktion-B230 då. De är ändå värdelösa i turbosjukans glansiga ögon så de kostar inget :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Såg I Race Tech Engines att en Nascar motor bara hade 15mm breda vev och ramlager.
Vore nåt att prova i en Volvo motor.

Erlqand
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Kadett4wd »

Pacman skrev:Bygg på en lågfriktion-B230 då. De är ändå värdelösa i turbosjukans glansiga ögon så de kostar inget :thumbright:
Jag har varken lusten att rasa en fin topp pga man monterat den på en skräpunderdel.
eller stålar över så jag kan rycka på axlarna om det rasade.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror inte Patrik menade en standard bottendel utan bara den som har 55mm ramlagertappar för friktionens skull.
De nyare stakarna och kolvar med smala ringar så har man en bra bottendel.
jag har aldrig kört av de nyare 230 stakarna, dom verkar väldigt bra.

Erland
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jakesta »

Kanske varit uppe tidigare men varför är det så insnöat att man måste tävla med enbart volvo 531 motorer? Kunde man inte köra en tävling med vad som helst 2 ventil? Typ Engine masters Sverige :D

Räknar man medel-litereffekt över ett varvtalsområde blir det nog ganska jämnt oavsett fabrikat, dessutom kommer förmodligen en volvomotor att vinna ändå eftersom de är absolut mest kostnadseffektiva att bygga värstingmotor av.
Säg max 4 liter och ej Evo-special utan det ska vara produktionsbaserat så har man sållat bort det mest extrema. :)
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Matti johansson »

Sounds good to mee.. Men receptet måste vara öppet [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Jakesta skrev: Kunde man inte köra en tävling med vad som helst 2 ventil? Typ Engine masters Sverige :D

Räknar man medel-litereffekt över ett varvtalsområde blir det nog ganska jämnt oavsett fabrikat, dessutom kommer förmodligen en volvomotor att vinna ändå eftersom de är absolut mest kostnadseffektiva att bygga värstingmotor av.
Vissa 2v twincam motorer blåsar nog dörrarna av en volvo stationär motor när det gäller medel-litereffekt.
Det bästa 2ventils 4 cyl. motor kunde bli med en v8 trimtopp, en chevy sb topp tex. Produktionsbaserat topp och block limma ihop.. På samma sätt som en saab topp kan montera till en ford sohc block, eller en volvo b234 topp till ford pinto 2.3 block..
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Pacman »

Ja jag tror mycket på Volvo 10v-motorn med, men man måste få svetsa och plasta i den för att få bort alla produktionsmissar när sätet ej linjerar med kanalen etc.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Dennis M »

Nu är jag ingen motorbyggare men varför tror du på hög litereffekt i en sb v8?
Jag förknippar det med krokiga konstiga kanaler som ska förbi stötstänger samt dålig vinkel in vid ventilen.

Jag hade trott mer på tex. Lotus semihemi eller en alfa twinspark med vev från en kortslagigare 1600.

Borde finnas en hel del toppar liknande den peugeot/citroen TU toppen som Jens visade i en annan tråd, den konstruktionen är väl rätt vanlig på japanska fordon.

Det är motorer med bra ventilvinkel och mindre "valvet schrouding"

Obs! Frågar av nyfikenhet inte för att jag vet bättre. :-)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

Som Pacman sa, svetsa och spakla.. :D om man har tex. 2.5 liters motor och en 2.02" 1.60" topp man börjar med, det är nog bättre i början än volvo 44/35 topp till en 2.5 liter.

En polare köpte årtals sen ett par original ford 302 boss järntoppar, med svetsade kanaler, Reino Rauhala körde dragracing på de på åttiotalet i Sverige om jag minns rätt, i sin fastback mustang. Flödade de och de var i klass med trim aluminiumtoppar.

Lättare att svetsa bara en topp :D det behöver inte vara just en chevy topp, utan den som passar närmast, kanske det finns ingen som passar till nån 4 cyl. produktionsblock. Opel cih har haft saab topp, Sunbeam Imp har haft toppen från nån annan motor etc..

AlfaRomeo har fina motorer som kämpar lätt mot volvo 8v fyror men ingen peugeot 2v topp är tillräcligt bra, inte ens SRI topp.
Skriv svar