Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Bygger en ny drifting bil och tänkte visa vad som händer i garaget.

Planen är att rensa ur onödiga saker först och sedan börja med buren. Försöker få ordning på elen just nu, i stort sett allt ska ur förutom den utvändiga belysningen sen vill jag få kombi instrumentet att fungera. Motorstyrning blir maxxecu som redan ligger hemma i garaget med en holset turbo och lite andra gosaker men motorbygget får vänta till sist.


Bild
På väg hem från Jokkmokk, en 330i facelift med m-paket :)

Bild
Påbörjad demontering...
Bild
Bild
Bild
Här är jag nu, smartast hade nog varit att riva ur elen och dra helt ny men nu är det mesta urklippt :doh:
Senast redigerad av mawte den sön feb 21, 2016 10:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Det går sakta framåt, grovrensat det elektriska så långt det går. Börjar bli dags att passa in buren nu, får se om man hinner börja med det i helgen.

Bild

Byggt stolsfäste så man kan torrgasa lite och se vars huvudbågen hamnar
Bild

Färdigt stolsfäste!
Bild
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av 740Bodo »

riktigt goo bil :D vad har du tänkt dig för motor i framtiden :)

Mvh Bodo
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Tack så mycket :) Det blir m54 motorn som sitter i, oöppnad förutom annan toppackning samt arp bult är tanken. Verkar fungera bra upp mot 500whp så det är målet till en början :D
740Bodo skrev:riktigt goo bil :D vad har du tänkt dig för motor i framtiden :)

Mvh Bodo
Användarvisningsbild
Niclasarskog
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: sön aug 17, 2014 3:35 pm
Ort: Nykvarn
Kontakt:

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Niclasarskog »

Schysst projekt! Ska bli kul o följa! ;)
Niclas Årskog
YEARWOOD PRODUCTION: https://www.facebook.com/YearwoodProduction
Volvo 740 B230 16v Turbo - 481Hk/604Nm
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Bygget rullar sakta på, fritiden räcker inte riktigt till just nu men lite har hänt. Främre delen av buren är i stort sett klar, saknas fästplattor bara.

Börjar bli lite mer racebils känsla i den nu. :)
Bild

Inte kul att komma åt med svetsen runt mac-p rören men det gick tillslut med lite intressanta svets ställningar...
Bild

Där är jag idag, burbygget tar lite tid då det är första gången. Man får tänka några gånger extra inför varje kap så det inte blir några fel.
740snigel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor sep 20, 2012 5:51 pm
Ort: Habo

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av 740snigel »

Blir nog en häftig kärra det här! Är planen att någon gång köra SM med bilen? :) Isf rekomenderar jag att du läser kraven sbf ställer på bilen innan du bygger vidare. Stagen i buren mot främre fjäderbenstorn är ej tillåtet vad jag vet bland annat :) Lycka till!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av MattiasH »

Säkerhetsbur ska vara monterad i alla bilar, huvudbåge enligt skiss 253-1,2,3.
Minikravet är någon av följande modeller. 253-9, 253 -10, 253-11,
buren får utökas med de delar som finns omnämnda och illustrerade i TR reglementet 5.8.
Full bur enligt RA rekommenderas.
Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se reglemente TR-1 TR 5.8 Skyddsbur: FIA Appendix J Skisser.



Fritt fram att montera stag till fjäderbenstornen.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Precis som MattiasH skriver så har du nog läst minumkravet, jag har koll på reglementet ang. pro-int och burkraven. Tack för omtanken iallafall. :)

Planen är att köra SM i framtiden, dock inte nästa år.
740snigel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor sep 20, 2012 5:51 pm
Ort: Habo

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av 740snigel »

Dåså! :D vettifan vart jag har läst det. Aja lycka till! Följer med spänning! :)
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Kaxxen »

För att fästa buren på mer än 6 punkter så krävs de att du är har licens för burbygge. dvs du får inte svetsa dit mcp stagen själv. Det gäller pro int.
Det är vad jag fick berättat för mig av de som dömmer i sm serien iallafall..
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Okej har dom hittat på egna regler då eller? Eftersom det står att mac-p stag är tillåtet tillägg i reglementet för burbygge.

Säkerhetsbur ska vara monterad i alla bilar, huvudbåge enligt skiss 253-1,2,3.
Minikravet är någon av följande modeller. 253-9, 253 -10, 253-11,
buren får utökas med de delar som finns omnämnda och illustrerade i TR reglementet 5.8.
Full bur enligt RA rekommenderas.
Skisser på dessa finns på SBF`s hemsida, Se reglemente TR-1 TR 5.8 Skyddsbur: FIA Appendix J Skisser.

http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Teknis ... 2015_2.pdf
Bur reglementet börjar på sida 22

Läs igenom det och hänvisa gärna till den bestämmelsen isåfall.

Kaxxen skrev:För att fästa buren på mer än 6 punkter så krävs de att du är har licens för burbygge. dvs du får inte svetsa dit mcp stagen själv. Det gäller pro int.
Det är vad jag fick berättat för mig av de som dömmer i sm serien iallafall..
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Kaxxen »

Har läst igenom det flera gånger kan jag säga.
Hade upp disskutionen idag då jag själv bygger driftbil & vart osäker när alla säger olika, fick till svar att de snart kommer komma ut mer detaljerat..

Så de svaret jag fick va att om man svetsar själv utan att ha licens för burbygge så är de 6 fästpunkter & man får svetsa buren mot kaross där det är anliggning.
Vill inte klaga så, vore bara segt om det skulle skita sig pga det..

Mattias Jönsson är den jag pratat med.

Mvh
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av MattiasH »

Fast Mattias skrev ju att han hade fel :wink:
Som jag skrev på facebook så rekommenderas full bur enligt RA under 11.4 i TR proint, minimikraven för rally innefattar bla mcphersonstag.

Det står ju inga begränsningar för burbyggnation i Driftingreglementet utan det gäller samma regler som i rally, rallycross, racing osv, där är det i nästan alla klasser krav på mcphersonstagen.
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Kaxxen »

Såg ju nu att ni skrivit massa jag missa under andras kommentarer.. :doh:
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Skriv svar