vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jarmo Y »

http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... gallery/#5


Ser ganska bra ut en original ford 302 Boss topp, jämför chevy sb. :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Pacman »

Sunbeam körde väl med Rover eller MG eller nåt.....

BMW M20 är en underskattad motor med grymt bra kanaler i toppen. 2-liters vevaxeln på 66mm slag kan ju varva bra med. Är väl mest kamaxel och vippgeometri som är utmaningen där.

Men...nu skulle denna tävlingen handla om just 531-toppen och flera av oss har redan skaffat motorer och påbörjat byggen.
Ett förslag kunde istället vara att fila på ett bra reglemente för ett svenskt "Engine Masters" under vintern och presentera nåt konkret och halvfärdigt utkast kanske lagom till denna tävlingen genomförs.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Dennis M »

Som Pacman sa, svetsa och spakla.. :D om man har tex. 2.5 liters motor och en 2.02" 1.60" topp man börjar med, det är nog bättre i början än volvo 44/35 topp till en 2.5 liter.

En polare köpte årtals sen ett par original ford 302 boss järntoppar, med svetsade kanaler, Reino Rauhala körde dragracing på de på åttiotalet i Sverige om jag minns rätt, i sin fastback mustang. Flödade de och de var i klass med trim aluminiumtoppar.

Lättare att svetsa bara en topp :D det behöver inte vara just en chevy topp, utan den som passar närmast, kanske det finns ingen som passar till nån 4 cyl. produktionsblock. Opel cih har haft saab topp, Sunbeam Imp har haft toppen från nån annan motor etc..

AlfaRomeo har fina motorer som kämpar lätt mot volvo 8v fyror men ingen peugeot 2v topp är tillräcligt bra, inte ens SRI topp.
Jag tänkte lite att Ventilerna kommer nära kanten med Jänkeventiler på de flesta motorer, min kompis bygger en 505" bigblock och redan där är det problem att väggarna på cylindern skymmer.
Hur hög litereffekt ger en jänkeåtta i en pålitlig svensk bänk på macksoppa?

När jag tänkte på bra litereffekt tänkte jag inte på någon speciell volym utan kom bara att tänka på några toppar som "ser" bra ut.

Du tänker inte på en peugeot XU 2v topp? Jag tänkte på denna: http://pickard.engineeredbydesign.co.uk/HeadMods.html eller egentligen den designen och sen vilket märke somhelst, hyffsad form på förbränningsrummet med squish, ventilerna lutar från varann så kanalerna rätas ut och de lyfter bort från cylinderväggarna. ligger på 1.4 liter och 103hk i original avgasrenad gatbil.

Här är lite bilder på en TS topp(om någon är intresserad?) http://alfatune.fi/cms_naytasivu.php?sivu=103
Det borde gå att svetsa på material på sidorna och få squisch(och komp) så att det blir en semihemi, kompletterat med en kortslagig vev så borde man ha en vass motor på 1600-2000cc beroende på hur mycket man kan borra, den långslagiga är på 2000 och den korta på 1600cc.

Här är en bild från förgasarfoten på min Citroen SM v6, Fina kanaler men jag tror inte den tillåter jätteventiler: Bild

Hoppas jag inte förstör tråden med min frågvishet/nyfikenhet.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Jakesta »

Tvivlar på att någon lägger en förmögenhet och massor av tid för att kasta ihop en frankensteinmotor denna vinter bara för att bräda alla volvomotorer på någon lokal okänd tävling för några motorentusiaster. Men hursomhelst nästa år med öppnare reglemente låter väl som ett bra förslag ändå?

Kör man tex 3000 till 7500rpm kan det inte vara någon större fördel med superkort slaglängd. Tanken kommer nog ändå att vara att motorn sitter i en bil som används till annat än bara köra dynotävling, inte många som har råd att bygga en motor bara för det evenemanget. Lägga till lite undantag kan man ju göra för att se till att kostnaden inte skenar hej vilt isåfall, typ block och topp från samma fabrikat.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Dennis M »

Vissa begränsningar kan ju ge fördel till en del motorer vilket är lite tråkigt.
Detta vore något för en tidning att ta tag i för det skulle ge motorbyggare något tillbaka i form av reklam.

Vad ligger din motor på i bertonen? Den är väl fortfarande en gatmotor visserligen.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Matti johansson »

Låter väl som en ball grej, alltså olika motorer.
Men denna gången kör vi nog volvo, har nån en klar motor från annat märke så javisst, dispensklass kanske ;-)
men att mockla ihop olika toppar till olika bottendelar tror jag snabbt seglar i kostnad. o i denna branschen i sverige tror jag inte pengarna finns för att göra den "klassen" stor. Dessutom har vi ju ingen tävlingsklass inom motorsporten för det. (möjligen rallycross). Men vi ska inte säga inte.
volvo 2ventil gäller som huvudklass (så får den som vill komma med en volvo5a med 10v).
släng in fler ideer, o lägg fram argument! inget e hugget i sten.
Mvh Matti
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Dennis M »

För min del menade jag inte denna tävling utan att det vore kul rent generellt, det hade varit kul med en klass med tex. Vev, block och topp måste vara orginal fast får modifieras för att hålla nere pris och sen valfri cylindervolym för att göra det bredare och sen räkna litereffekt.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Pacman »

Dennis M skrev:För min del menade jag inte denna tävling utan att det vore kul rent generellt, det hade varit kul med en klass med tex. Vev, block och topp måste vara orginal fast får modifieras för att hålla nere pris och sen valfri cylindervolym för att göra det bredare och sen räkna litereffekt.
:thumbright: +1
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Det låter som en kul ide'.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Tommy Luhr »

har fixat bil till motorn, så nån timme nu så är jag redo
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av lyyski »

Voi voi!

Nu blev ja lite smått stressad igen;)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en bil med motor i som går.
Med lite flyt hinner jag få ihop en bättre också.

Erland
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av dahla »

När och var avgår tävlingen?
Patrik Dahlström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Frågan är väl mest vem som ställer upp?
Verkar vara klent intresse.

Erland
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av lyyski »

Vi får lägga ett datum så får dom som kommer komma! Känns som de är ända lösningen!:)
Skriv svar