5 % effektökning med tight squish? Några problem med detta?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SvenneBerka
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:31 pm
Ort: Pargas, Finland

5 % effektökning med tight squish? Några problem med detta?

Inlägg av SvenneBerka »

Hej!

Hittade ett för mig nytt ämne och det är squish :)

Har läst på vad jag hittat om squish och endel påstår att man kan få runt 5 % effektökning genom att hålla squish-höjden under 1 mm. Många går längre och säger att .80 mm är vad man skall sträva efter. Hittade en tråd från USA där de säger att .89 mm är ett ganska bra mått, länk till tråden: http://forums.turbobricks.com/archive/i ... 74989.html.

Det som slår mig är att när det gäller sugmotor är ALLA verkar överens om att squish-höjden skall vara så liten som möjligt.

Det jag undrar över är om det finns någon nackdel alls med att tar ner blocket så att kolvarna sticker upp lite, sätta en tunn mls packning och köra .80 mm squish-höjd i en båtmotor som kommer att gå tungt och helst skall hålla ihop minst 20 åren eller mer utan att öppnas :)

Mvh Svante
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Lacke »

hej jag sätter mini squish 0,0125 x slaget det är ett bra värde, 80 mm i slag 1mm, 90mm i slag lika med 1,125 mm,
Alu stakar då måste man ha mera i spel.jag vet dom som provade 0,8 under B20 tiden men det tog vid 7000 rpm,
Denna förmel har med slungeffekten att göra med.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av »

Vet inte vart gränsen går men på en busmotor jag har med standard nyare b230f underdel har jag blocket planat så det är 0.8mm klämspalt och där har det inte tagit i den har det varvas 7500-8000 och innan den revs släppte svänghjulet i en övervarvning på mer och när den revs var sot bilden fin och inga märken efter kontakt mellan kolvar och topp.
Tycker 5% låter mycket om nu inte klämspalten är 2-3mm innan man ändrar det men det blir bättre.
Så tog det i vid 7000 på en b20 låter det som något är fel eller är Vevstakarna mjuka som bly.
Mvh
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Matti johansson »

På Volvo har jag hört (och använt) 1tiondel per 1000rpm +en tia för o va safe. (Rallymotor)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av psa »

Jag har också kört 1 tiondel / 1000rpm + 1 tiondel, på Volvo motorer (sugmotor).
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes C36 AMG har så lite som 0.6mm std
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Lacke »

det beror naturigtvis hur tunga kolvar du har och hur starka vevstakar,b20 hade inte så lätta kolvar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Kadett4wd »

Precis.. men lite skoj att en serietillverkare törs gå så tajt är lite intressant ändå =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Jarmo Y »

Jag gjorde förra året en B230 volvomotor, original underdel, slipade blocket så det blev 0.6 mm squish. Ingen problem på 7500 rpm i bänken, i tävling säkert mer.
En kommun i Lappland, Pello heter det, har en gång i året ganska stor folkracetävling, en volvo med denhär B230 körde till A-finalen i kardanklass och var 7. 530 topp, original ventiler, slipad kam, 198 hk 250 nm.

https://www.youtube.com/watch?v=7C1e1S4D9YM är volvo nummer 32, syns åtminstone vid 19,30 min. kollade snabbt.

Över 1mm squish är för fegisar :lol:
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av psa »

Det verkar vanligare på tvåtaktare att man har med detta som en parameter man ändrar och justerar. Där körs det väldigt små mått ibland.

Jarmo, den såg ut att gå ganska bra! :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Jarmo Y »

Glömde säga att förbränningsrum var svetsad runt ventiler, (heart shaped) och..inte portad runt ventiler, alltså orörd forutom svetsning så squish ytan finns mycket. Effektökning för squishen vet inte men tycker själv det blir bättre med mera squish.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Lacke »

Kadett4wd skrev:Precis.. men lite skoj att en serietillverkare törs gå så tajt är lite intressant ändå =)
AMG är mycket STOR på motorer , Har säker som ammen i kyrkan provat ALLT,?
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Lacke »

en sak som man inte tänker på är att ju bättre avgasflöde man har ju lättare är det att kolven tar i toppen,
ingenting som tar imot kolven då den rusar mot topp i split,overlapp,lättare att få vevstaksbrott med bra avgasflöde och bra avgassystem.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Kadett4wd »

Det där kändes lite vagt?
Eftersom man eftersträvar ju undertryck just där med att tuna grenröret.
Och att den största mängden gaser har redan rusat ut vid blowdown.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 5 % effektökning med tight squish? Några problem med det

Inlägg av Matti johansson »

Kan ju ligga nåt i det. Ett tunat grenrör hjälper ju även på en topp med lite sämre flöde! O visst måste kolven ha nåt "motstånd" är tveksam till att grenrör tömmer cylindern innan kolven hinner dit. Eller? Men samtidigt är nog den variabeln rätt marginell?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar