-

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

-

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av mattias »

Efterlängtad dag ! :thumbright:

Mottrycket följde laddtryck redan en bit under 400 whp, mätt vid det varvtal man hade max-effekt. Det var först på slutet vi hade mer mottryck än laddtryck.
Tyvärr började toppackningen jäsa på slutet trots inte ett knaster i lurarna, som sagt så hade den haft ett hårt liv redan innan. Sen var vi tvungna köra på lägre varvtal pga triggermissar på varv och det hjälpte ju inte heller.

Till nästa gång så vore jämförelsen med Marelli rolig, men VEMS gavs inte en ärlig chans heller. De där trigger-missarna var inte helt o-tippade och de slipper du med en rejält byggd motorhärva och kanske se över triggerhjulet, men med tanke på insatsen och en plug'n'play-lösning med lite extra kablar så fungerade det över förväntan.
Tändsystemet var inte helt oskyldigt till störningarna innan vi drog om kablaget till trigger-givarna och hittade lite dolda fel. Man hade helst kastat bort fördelaren på en Cossie, går knappt komma åt anslutningar på locket med insuget på plats så det är svårt att dubbelkolla att allt står rätt till. Helt ok att det ändå räckte till nästan 600 Nm med "bästa spolen". ;)
Den höll sig kall i kylsystemet vad man kunde se på mätarna, men en termostat hade varit önskvärd för kylningen i lokalen var oftast mer än tillräcklig.
Finns kanske mer att göra till nästa gång, men kommer inte på mer än att växellådan nog behöver en översyn. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Mattias J »

Marellis VR givare kräver nästan alltid ett 2.2k motstånd mellan signal och sensorjord samt ett i serie.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av mattias »

Här körde vi Hall-givare, men vi kunde säkert förstärkt pull-up i styrboxen för att få den mer immun. Men svårt att säga, då Honeywell GT1 kanske tyckte illa om trigger-tändernas utseende. Gör om, gör bättre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Pacman »

Forgive me for asking....men var det denna bänkningen som skulle demonstrera de fantastiska fördelarna med Turbo-flowpreppning?

Nu är det bara jag själv som tänker högt här, men hade det varit jag som stuckit ut hakan så hade jag hållt tyst om denna bromsningen och samlat nya krafter och gjort om, gjort rätt. Det verkar ju vara alldeles för många nybörjarfel för att ens kvala in på avancerat-forumet :roll:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av J00r »

Pacman: BigAl är också människa, detta var mest vi som är han polare i verkligheten som ordnat så han ska få känna hur det är att köra en bil som inte lider av massa ojämn soppa och tändmissar både här och där som det varit tidigare. Och det som var vår högsta önskan var att få han att förstå hur mycket det ger att ha ett styrsystem med vettig loggfunktion. Dock räckte det inte hända fram... denna gång. Det hoppas jag att han förstått nu, för så har bra har hans cossie aldrig gått. Tack för en trevlig dag i Sävar.

I övrigt håller jag med dig om att det kan behövas en näve ödmjukhet ibland. Nästa gång kanske det följer med en turbo att testa emot vem vet?
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Kadett4wd »

Pacman skrev: kvala in på avancerat-forumet :roll:
Det där är subjektivt.
För nybörjaren är allt avancerat.
Och veteranen sitter och tänker 'använd sökfunktionen för f_n....'
Forumet är öppet för vem som helst att skriva, då får man acceptera ovanstående.

I övrigt så tror jag inte turbon levererar så mycket mer eftersom mottrycket ville skena.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Pacman »

My bad!

Jag visste inte att BigAl var en nybörjare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Jens Gustavsson »

packman ta det lite lugnt nu bakom skrivbordet. ta och bromsa lite själv och lägg upp data istället.

va kul att det vart lite bromsat här iallafall och det tar tid att få alla detaljer att fungera. med lite tillfixat tändsystem och så hade nog toppackningen hållit bättre tror jag.

inte lätt att höra spik heller på lite högre varv.

ser ut som om det saknas lite vrid på lägre varv också? (400nm/4200rpm) men det är ju en 2 Liters motor (en bra motor ska dock tilläggas) med dåligt grenrör så man kan kanske inte hoppas på för mycket.

du nämnde att den spolade sämmre med ett pulssplittat grenrör och sånt avgashus? hur såg det ut ungefär?

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok satt det orginal på nån bil?

ser ju helt ok ut tycker jag :thumbright: konstigt att den inte spolade tidigare med det?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Kadett4wd »

Jo 16v maskiner tål mottryck med sina milda kamaxlar som är std.
Men ett tecken att turbon är på väg att ta slut är ju att mottrycket skenar.
Om effekten sedan ökar lika per hekto trots mottryck som skenar betydar att maskin andas än.
Men börjar effekten avta, om laddtrycket inte ger lika mycket effekt per hekto som det gjorde med lägre mottryck då är det dags att kasta in handuken.

mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Cosworth "original" bänkning

Inlägg av Matti johansson »

Grenrör satt på Sierra rs 500.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar