Design av vevaxel

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Jens, jag tackar för erbjudandet, men risken är att man aldrig får gjort någon vevaxel i verkligheten om man läser för mycket ;)

Detta är min slutsats av balansfaktorns påverkan:

För lite:
Ger obalans upp och ner, vilket ger kraftiga böjningar av veven och lagerarrangemanget. Eftersom kraften från arbetstakten också går åt detta håll blir ju belastningen ännu högre än om man skulle ha obalansen i sidled.

För mycket:
Ger obalans sida till sida, vilket också ger böjningar av veven och lagerarrangemanget, fast i sidled. Större masströghetsmoment som kan sänka egenfrekvensen som i sin tur kan ge större upphov till större torsionssvängningar och sämre respons.

Medelvägen:
Ger konstant obalans för den enskilde cylindern, vilket gör att belastningen hålls lägre i amplitud. Låter ju bra, men var hittar man denna balansfaktor? Dynamiskt händer det ju väldigt mycket som påverkar den teoretiska 50% faktorn. 50% gäller ju om allt är friktionsfritt, inga axelvridningar sker, oändligt lång vevstake, inga termiska eller tryckförändringar sker (hela arrangemanget rör sig i absolut vakuum).

Som det stod i artikeln jag länkade till. Balansfaktorn är normalt mellan 20-80% beroende på motorkonstruktion. Ganska stort intervall, men jag var nog fel ute med mina 0%. Det står även att man kan minska belastningen på lager mm om man går ner lite i balansfaktor (antar att det är med 50% som utgångsvärde).

Om man nu har en svängningsdämpare som fungerar bra så bör torsionssvängningarna i denna veven klara sig väldigt bra även med lite högre balansfaktor. Den är trots allt avsevärt mycket styvaren än original och att vevstakar och kolvar väger minst 500gram mindre/vevsläng lär inte göra skada heller...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

20-80% :) ja det är verkligen ett brett span man kan köra.

mins ett extrem fall, eller va det en myt? där misubisi wrc gick lös och lättade motorn för bilens vikt balans skull och då de lix hadde restriktor i turbon så va inte varvet så högt så de gick tilbaka till början av 1900 tals konstrukton och skippade motvikterna helt. ska se om jag hittar nån bild?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Nu har jag pratat med en gammal klurig gubbe. Han tyckte jag skulle passa mig för allt för stora vikter, speciellt med det ökade slaget. Återigen låter det som man skall gå ner lite från 50% resonemanget. Han menade även på att med 7-lagrad axel så är torsionsproblemen värre än själva böjmomentet som orsakas av lättare vikter.

Jag var inne på 0% (vilket jag även läst skall kunna vara en bra utgångspunkt på raksexa, men som jag inte hittar igen), tumregel på övriga motorer 50%. Man kanske skall interpolera till 25% ? ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Fyller på lite till...

Winberg verkar ju vara en seriös vevaxeltillverkare, är man skeptisk till faktorer på under 50% bör nog ta en titt på deras axel till supran:
http://winbergcrankshafts.com/index.php/toyota-2jz/
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Design av vevaxel

Inlägg av turbodart »

det som går igjen på alle de som er seriøs, er at alle sylindre har motvekter. (fully counterweighted)

her er også en australer som virker å være seriøs.
http://oldjohnno.id.au/page8.html
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja de värkar göra riktigt fina vevaxlar men fråga alldrig om priset haha!

om de har dubbla motvikter beror nog på aplikationen har sett många seriösa race vevaxlar till 4 cyl med bara 4 motvikter som denna från just winberg men även från coswort mm.



Bild
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Design av vevaxel

Inlägg av lyyski »

Ett tips är att ringa Gubben som äger Getra som ligger i Borgstena utanför borås, Har fått en riktigt fin uppfattning utav han och vad jag förstått så har han ägnat mestadels av livet till att balansera motordelar till folk!

Minns inte riktigt va han sa då jag fastnade där i 2-3 timmar och lyssnade på hans berättelser om gamla saab vevar som gick av och lösningar på det mesta!

Helt klart någon som kan sin sak!
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Design av vevaxel

Inlägg av gegge »

Ett försök till analys ur ett motorcykelperspektiv, inkl en trecylindrig maskin:

http://www.tonyfoale.com/Articles/Engin ... alance.pdf

Det finns ett gratisprogram att hämta som hanterar balansfaktorn utifrån längden på vevstaken :D

Då en 3- eller 6-cylinders maskin är per design utbalanserad vad gäller primära och sekundära krafter i sin helhet och endast den 3-cylindriga motorn har problematiken kring vaggande gång i längdled. Då är man tillbaka till den encylindriga motorn där 50% i balansfaktor går att argumentera för då resultanten av krafterna är lägst. Märk väl att 50% utgår från den oändliga vevstaken vilket sällan finns, en kortare vevstake ökar balansfaktorn till ca 60%. :shock:

(Andra cylinderkonstellationer får brottas med verkligheten beror på maskin och andra förutsättningar vilket gör det hela till "trail-n-error". Vad hanteras bäst, vibrationer i vertikal eller horisontell riktning.)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Jag läste ett examensarbete om vevaxlar igår. Det gjorde mig ännu mer säker på att man skall ha dubbla motvikter per cylinder. Vet inte varför de kör med 4st vikter på fyror dock, men det bör ha med aerodynamiken att göra.

Läste Holden artikeln, han verkar ha bra koll på läget, vilket stödjer 50%. Likaså tror jag av bilden på Ron Bohns vev säger att det är 50%. Såg att han varvade 10600rpm före växling! I det fallet tror jag han sveper förbi torsionssvängningarnas egenfrekvens och på så sätt slipper de värsta problemen. I mitt fall ska jag absolut inte över 7500rpm, vilket ger lite andra förutsättningar.

Gegga, jag har läst de artiklarna också :)
Att den är utbalanserad i sig är som sagt bara i den teoretiska sagovärlden och man bryr sig inte om de böjkrafterna som blir internt. Helt klart bra läsning i den artikeln.

Gubben jag snackade med var just Lars från Borgstena, han menade som sagt på att jag skulle passa mig för allt för stora motvikter... Getra har gjort ett par kardanaxlar åt mig tidigare.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror det är så enkelt att på vissa extrema sug fyror så vill man ha ned svängmassan till alla pris för några få extra hk vid snabb acc..... ser det ibland i bänken på min sväng masse kompensering att det fasktiskt kan bli rätt stor skilnad i effekt då allt är lätt. men i ditt fall är hålbart det viktiga syftet och då ska det nog va dubbla men som sagt inte för tungt då blir svängnings frekvensen lägre. tog med mig boken till jobbet här i dag ska se om jag kan scana ett par intresanta sidor sen till dig.

mvh jens
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Design av vevaxel

Inlägg av gegge »

Förbränningen och vridet från den första cylindern spänner upp en lång vevaxel likt ett gummiband till lasten som är kopplingen. Det är bara vridstyvheten i veven som kan hantera dvs svänghjul eller svängningsdämpare påverkar ingenting här. Sedan får du ett pulserande vridmoment från varje tändögonblick, ett bromsande vid kompression, den återgående vikten som ska accelereras och bromsas vilka svängningsdämparen kan minska. Det innebär att motvikterna till den återgående kolvrörelsen påverkar den pulserande torsionskraften som jag ser det. Tung kolv och tunga motvikter ökar det pulserande momentet vid TDC och BDC. Inte bra...

Motvikterna tar inte bara upp enskild cylinders obalans vilket då skulle vara runt 60% enligt modell. Sida-sida belastningen på ramlager är bara en bråkdel jämfört med upp-ned med tanken på kolvens rörelse och förbränning vilket ökar ytterligare med låg balansfaktor. Samtidigt är konstruktionen och delningen på ramlager byggda för det. Argument för en lägre balansfaktor.

Böjkrafterna borde kunna bortses ifrån om varje cylinder har dubbla motvikter av rimlig storlek dvs minst balansfaktor 0%. Enig med dig.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är jätte många sidor om hur man designar en vevaxel men vill man inte läsa aalt det så hitta jag några tips här hur man inte ska göra på några menigar :)

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

mest test men fan va seg fotobucket va i dag jag ger upp.....

Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Jens,

Ja, det klart att det måste vara så :doh: man kan ju få en mer optimerad svängmassa om man lägger det på färre vikter annars skulle man ju kunna få samma balansfaktor med 8st motvikter som är mindre, vilket hade varit fördelaktigt för driftsäkerheten. Färre vikter borde uu också ge mindre aerodynamiska förluster, men det är kanske inte den primära orsaken.

Nu har jag pratat med Köhler, han om någon kan ju detta tänkte jag. Det var inget luddigt svar man fick, han menade på att man kör med 50% balansfaktor även på raka sexor. Finns ingen anledning att frångå det, men menade på att jag givetvis skulle ha en svängningsdämpare och att jag i stort sett kunde ta vilken som helst från ex.vis Volvo vitmotor och att det skulle inte kunna bli så fel.

Slutsats; Det får bli 50% balansfaktor och en Ati Superdamper till 2JZ. Nu kan nog ingen ändra mig ;)

Nu får jag nog återgå till mitt kolvdilemma. Mahle till Ford modular som gör att jag måste borra till 90, 2mm (klockrena kolvar till rätt pris) eller specialbeställda wössner med 89, 25mm borr som gör att jag slipper borra, bara hona den lite (avsevärt kycket dyrare och säkerligen sämre på alla vis jämfört med Mahle...

Ni är välkommna till min kolvtråd igen om ni har synpunkter ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: gör så det kommer bli bra tror jag!

mins ej om du skrivit det men vad kommer hela vevaxeln väga ungefär?

mvh jens
Skriv svar