Mikuni 37mm hjälp mej förstå

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Mikuni 37mm hjälp mej förstå

Inlägg av Rohden »

Jag ska trycksätta 2st Mikuni som sitter på en dragstar 1100. Har läst lite om trycksättning och tyckte det verkade lätt, laddtryck över och under membranet och pitottryck i flotörhuset.
Men nu har jag börjat titta på förgasarna och jag är osäker på hur dom fungerar och nyfiken som jag är så vill jag veta hur.

Vad är det som lyfter trotteln när man öppnar spjället?
Bild
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Mikuni 37mm hjälp mej förstå

Inlägg av »

Dom fungerar väll på samma sätt som en gammal stromberg du har en kanal igenom trotten upp till där membranet sitter kanalen är riktad/plaserad så att luftströmmen under skapar ett undertryck som drar upp trotteln.
Dvs när man öppnar spjället och hastigheten på luften ökar stiger trotteln sen finns en fjäder ovanför som ger ett mottryck så trotteln stiger lagom mycket och nålen under öppnar upp för rätt bränslemängd.
I en gammal stromberg finns även en dämpkolv som håller kvar trotteln lite vid snabbt gaspådrag och då blir suget hårdare just då innan trotteln hinner ikapp och mer bränsle följer med så det blir lite som en axpump.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Mikuni 37mm hjälp mej förstå

Inlägg av Rohden »

Bild
Det har du helt rätt i, då behöver jag inte trycksätta över membranet då det sköter sej själv?

Bild
Då är det bara under membranet som ska trycksättas?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Mikuni 37mm hjälp mej förstå

Inlägg av »

Så bör det vara trycksätter man inte på undersidan så lär trottlarna vilja tryckas ner av laddtrycket.
Ta trycket till undersidan så nära förgasarna som möjligt och kort grov slang så det inte skiljer mot trycket förgasaren ser I inloppet.
I flotörhuset kan man ta ut trycket tex före en ic eller så för och få högre tryck och mera bränsle vid laddtryck.
Men sånt kan man exprimentera med om man har bredbandslamda mm.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Mikuni 37mm hjälp mej förstå

Inlägg av Rohden »

http://www.svenskatermoinstrument.se/so ... 350mm.html

Tänkte köpa ett färdigt pitotrör och använda till flotörhuset
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Skriv svar