funderar lite på en sak...
er det noen som har portet dieselmotorer med forkammer?
hva går ni efter? hastighet eller enbart større kanal eller båda?
jeg ser at f.eks. Scania,volvo m.fler 9-16l lastvagnsmotorer ikke bryr seg om längd,finish etc.
har også lest at under 2000rpm har man ingen nytte av "intake ramming"
skal man ta hensyn til hastighet i kanalen på en diesel når max varv er 5000rpm?
størstedelen av tiden ligger man ju på vridmax från 2000-3500rpm...
t.eks. Vw 2.5 tdi har ju jättesmå kanaler, Toyota 2.4LT har ju überstora.
förkammare portning
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
förkammare portning
Daniel Krüger
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: förkammare portning
Hei
Jeg portet kanalene i min VW 1.6 TD med veldig godt resultat. Bilen gikk utrolig mye bedre enn originalt og brukte veldig lite diesel selv om den ble kjørt med stram wire mesteparten av tiden.
Etterhvert ble det nytt innsug , stor intercooler og exosanlegg samt max oppskrudd pumpe.
Turbo var original men med stengt wastegate (den rustet fast )
Motoren gikk minst like bra som tilsvarende 1.6 bensin GTI
Mvh
Jens B
Jeg portet kanalene i min VW 1.6 TD med veldig godt resultat. Bilen gikk utrolig mye bedre enn originalt og brukte veldig lite diesel selv om den ble kjørt med stram wire mesteparten av tiden.
Etterhvert ble det nytt innsug , stor intercooler og exosanlegg samt max oppskrudd pumpe.
Turbo var original men med stengt wastegate (den rustet fast )
Motoren gikk minst like bra som tilsvarende 1.6 bensin GTI
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: förkammare portning
hvordan portet du da?
bare gjorde alt større? eller kun slipe vekk skjegg,kanter + bra ventiljobb o.l.?
korte radien på rd28 er katastrofe..
innsug
eksos
bare gjorde alt større? eller kun slipe vekk skjegg,kanter + bra ventiljobb o.l.?
korte radien på rd28 er katastrofe..
innsug
eksos
Daniel Krüger
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
- Ort: vännäs
Re: förkammare portning
såhär ser kanalerna ut på en aaz 1.9td
avgas:
insug:
avgas:
insug:
Christoffer Nygren
vw freak !
vw freak !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: förkammare portning
har flødat och putsat lite med gött resultat
std RD28 @ 28"
2mm - 35cfm
4mm - 78cfm
6mm - 112cfm
8mm - 126cfm
avrunding på kort-siden i kanal, setejobb, backcut på ventil, unshroud litt rundt ventil.
2mm - 48cfm
4mm - 97cfm
6mm - 123cfm
8mm - 144cfm
std RD28 @ 28"
2mm - 35cfm
4mm - 78cfm
6mm - 112cfm
8mm - 126cfm
avrunding på kort-siden i kanal, setejobb, backcut på ventil, unshroud litt rundt ventil.
2mm - 48cfm
4mm - 97cfm
6mm - 123cfm
8mm - 144cfm
Daniel Krüger
Re: förkammare portning
trevligt. är de på insug eller?
vet du hur mkt kammen lyfter i denna motorn?
återkom gärna om det ändrade karaktären på motorn
vet du hur mkt kammen lyfter i denna motorn?
återkom gärna om det ändrade karaktären på motorn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: förkammare portning
innsug ja.
løft: innsug 8.6mm eksos 9.4mm (på kammen) häftigt!!!
kommer tilbake ang. karakteren.
setter også på en Eaton m62 i samme slengen for å bli av med turbo surge under 2000 rpm.
løft: innsug 8.6mm eksos 9.4mm (på kammen) häftigt!!!
kommer tilbake ang. karakteren.
setter også på en Eaton m62 i samme slengen for å bli av med turbo surge under 2000 rpm.
Daniel Krüger