Turbo i rc supernationell

Diskussioner för erfaret folk
abarth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:59 pm
Ort: Gravdal

Turbo i rc supernationell

Inlägg av abarth »

Hei !
Nya regler i Norske Rc Supernationell tilater bruk av turboladdade motorer. Volym x1.5 og restriktor , max 2.5l volym. Restriktor 40mm. Hvordan vil det bli prismessigt och bygga en turbomotor vs sugmotor ? Tenker på Volvo 2.0-2.5 turbo , 8v /16v . Några synspunkter, effekt, kjørbarhet och pris ?
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turbo i rc supernationell

Inlägg av Tore Bjerke »

40 mm restriktor er veldig stort. Du klarer over 500 hk med 40 mm restriktor. Max volum 1,66 liter. Ville sett på noe Toyota eller Honda, evt 4 cyl Volvo vitmotor 77 mm slag 83 mm bor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo i rc supernationell

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har funderat mycket på sånna motorer då det är nya regler här i Sverige också men har bestämt mig att inte bygga nått själv om ingen visar lite intresse och hjälper mig ekonomiskt.

har många ideer men grovt sett i sverige i super car 2wd (super nationell) så är det 2050cc max sen vikt skalan gånger 1.5 om jag mins rätt sen samma märke på motor som kaross och om man ska köra i sm en bil som fans i pruduktion 2006. bränsle handels bränsle. restriktorn har nu blivit ändrat från tidigare 38mm till 40 mm och det ska då gå att plocka 400hk i en ärlig bänk.

tanken för mig är att bygga en betydligt billigare motor än de dyra Kent-Karlsson motorerna men ändå lite mer effekt och mera vrid över ett brätt varvtals område sen att den ska passa i samma bil med bara mindre modifikationer. men då jag säger billigare menar jag inte en snik motor utan det blir byggd med bästa bitarna och utan kompromisser men man slipper kostnaderna på evo block, vev, special topp där av lägre pris. man kan dock behöva en annan bakaxel utväxling då en restriktor motor blir mer låg varvig än en 16v 3.2L volvo. ca 4.10- 4.56 men det gör bakaxeln mer hållbar.

mvh jens
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turbo i rc supernationell

Inlägg av Tore Bjerke »

Var litt rask i hoderegningen vedr. 500 HK . 37 HK pr 100 mm2 er bortimot maksimalt det går å oppnå. Skulle bli 464 hk i dette tilfellet. Da er nok 400 hk mer realistisk.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Turbo i rc supernationell

Inlägg av DreRacing@ »

Jens Gustavsson skrev:4.10- 4.56 men det gör bakaxeln mer hållbar.

mvh jens
skulle det inte vara tvärt om? mer hållbar med 3.15, grövre pinjong och tänder
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo i rc supernationell

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kör normalt med 5.38-6.14 i Rally Cross och man varvar över 8000rpm i de värre motorerna.
Skriv svar