Elleman 114 kamaxel

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Sebastiaan245
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Ort: Hallands Län

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av Sebastiaan245 »

Okej jag ska forska i det!
Tack så mycket för hjälpen!
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Användarvisningsbild
Sebastiaan245
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Ort: Hallands Län

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av Sebastiaan245 »

Nu har jag fått lite annan information.
Hittade telefonnummer från den gamla ägaren till motorn. Det var visst starkare ventilfjädrar i toppen. Kamaxel är ingen elleman kamaxel. Det handlar om en originell Volvo R-sport kamaxel.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av »

Okej alltså är kammen en gt6 ?
Är den de ska de stå ett volvo nummer i bakkant går säkert lätt och googla fram annars kan ja kolla efter helgen då jag har en sån kam liggandes.
I så fall ger nog inte tex en fs300-13 kam mer effekt ksk lite bättre mellanregister och jag skulle inte bytt före bänkning iaf och inte utan och ha bra koll på motorn i övrigt vad som sitter i den och vad det finns för begränsningar.
Användarvisningsbild
Sebastiaan245
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Ort: Hallands Län

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av Sebastiaan245 »

Jag får plocka upp kamaxeln en gång till och titta lite mer noggrant på det som står i bakkant.
Tack för hjälpen så länge!
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Användarvisningsbild
Sebastiaan245
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Ort: Hallands Län

Re: MRTC 114 kamaxel

Inlägg av Sebastiaan245 »

Hej igen.
Vart i garaget idag och tagit en närmare titt på kamaxeln.
I bakkanten står det MR TC 114
Sen står det på själva axeln vid cylinder 2; D2 och vid cylinder 3; I5 CWC och vid cylinder 4; OBT27

Någon som har koll på vad allt detta menar?
Hittar inte så mycket vettigt på google.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av »

Det mellan cylindrarna har nog bara med kam ämnet och göra så det i bakkant är det som spelar roll.
Hittar du inget om kammen går den ju alltid mäta upp.
Användarvisningsbild
Sebastiaan245
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Ort: Hallands Län

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av Sebastiaan245 »

Än så länge fick jag bara fram detta
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=56107
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av aliwin »

Kolla med axelssons engineering i Varberg om du ska ha kamaxel :) de har massa olika durationer och jävligt duktiga :)
Volvo turbo projekt!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Elleman 114 kamaxel

Inlägg av »

Det är ju axellson som slipar kammarna folkraceshopen säljer tror även kyrk och fler folkrace hemsidors kammar kommer därifrån.
Men man bör ju veta vad nuvarande kam är innan man köper en ny skulle den nuvarande vara slipad på ett råämne kan den ju vara bättre än dom flesta omslipade kammarna.
Skriv svar