Tändstift instick

Diskussioner för erfaret folk
marntell
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 5:43 pm

Tändstift instick

Inlägg av marntell »

Hej har fått tag på en topp till b230 där före byggaren börjat slipa i förbränningsrummet och mycket vid tändstiftet.
Undrar då om detta är något att oroa sig för av anledning att tändstiftet kyls för dåligt då främst på "gängtopparna" och bränslet börja självantända av värmen?

Är 7mm instick av gängorna som mest

Bild
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tändstift instick

Inlägg av »

Vet inte hur det är med värmen men sot mm kommer fastna på gängan och öka risken för att förstöra den då stiften lossas.
Sen om det skulle gå varmt så gängan smälter/deformeras blir det ju med säkerhet dåligt då stiften ska lossas.
Är den inte tillfixad på något annat sätt skulle jag inte använt den om det var någon påkostad seriös motor.
Eller möjligen tillverkat distanser så stiften hamnar vid kanten.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Tändstift instick

Inlägg av anglia-61 »

Köp stift avsedda för B20 istället. De har kortare gänga.
Om det är NGK så är det de sista bokstäverna som skiljer. Det ena heter ES och andra HS vill jag minnas, har dock glömt vilken som är lång respektive kort gänga.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Tändstift instick

Inlägg av Kjelle »

E= lång, H=kort. Låt inte gängan på stiftet nå in i förb.rummet, det bli precis som CÅ säger inte bra, särskilt känsligt på alu-toppar, du blir troligen utan gängor vid tändstiftsbyte.:(
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Tändstift instick

Inlägg av StefanM »

fast vad är nyttan? hade det varit nå fördelar med det så vore det väl en vedertagen modifikation?
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Tändstift instick

Inlägg av S Iwarson »

Mät och shimsa är mitt förslag, du skall ha bra tur om korta stift stämmer perfekt i längd, men prova för all del först.
En helbild på förbränningsrummen vore intressant för att se tanken bakom arbetet.
marntell
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 5:43 pm

Re: Tändstift instick

Inlägg av marntell »

Okej spelar det inte så stor roll om tändstiftet hamnar längre ut? Ska försöka ta någon mer bild nästa gång jag är där.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tändstift instick

Inlägg av Steve »

StefanM skrev:fast vad är nyttan? hade det varit nå fördelar med det så vore det väl en vedertagen modifikation?
Är väl stor risk att nån inte riktigt tänkt till före när dom varit och slipat i förbränningsrummet.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tändstift instick

Inlägg av »

Ett mer centrerat stift är ju bättre men den där skillnaden gör nog inget pluss.
Som nämts ovan är det nog okunskap som gjort att det är filat där.
Men är det gjort av någon sk folkraceportare som gjort så för en motor han gjorde så på gick bra eller är det nån firma eller person som ska vara erkänt duktig?
marntell
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 10, 2016 5:43 pm

Re: Tändstift instick

Inlägg av marntell »

Han jag köpte den av hade inte gjort något med den och det är inte någon stämpel eller graverat i den. Så det är nog som ni säger någon med okunskap som gjort det. Blir nog att leta upp en annan topp.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tändstift instick

Inlägg av »

Den kan ju va okej i övrigt beroende på vad du ska ha den till kan det ju gå skimsas ut stiften bara om det inte är nått jätteseriöst projekt.
Devilbizz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 22, 2015 4:23 pm

Re: Tändstift instick

Inlägg av Devilbizz »

Jeg forsøkte med lengre plugger på en CIH motor jeg bygget.
Da dreide jeg av de gjengene som stakk ut i forbrenningskammeret.
Blir helt fuck med hva av varmetall på pluggene angår. Og blir litt prøve og feile før en finner rett verdi.
Men jeg tok svinghjulbolter og eksosventilene pga den stakk av på turtallet under innjustering. Men varvet veldig villig og lett helt opp til max og desverre litt til.
Toppen er reparert. Men havner på en billigere bunn frem til alt er testet ferdig.
Skal se hvordan levetiden på pluggene er med MSD 6al anlegget. (Med turtallsperre nå)
Skriv svar