Tändstift instick
Tändstift instick
Hej har fått tag på en topp till b230 där före byggaren börjat slipa i förbränningsrummet och mycket vid tändstiftet.
Undrar då om detta är något att oroa sig för av anledning att tändstiftet kyls för dåligt då främst på "gängtopparna" och bränslet börja självantända av värmen?
Är 7mm instick av gängorna som mest
Undrar då om detta är något att oroa sig för av anledning att tändstiftet kyls för dåligt då främst på "gängtopparna" och bränslet börja självantända av värmen?
Är 7mm instick av gängorna som mest
Re: Tändstift instick
Vet inte hur det är med värmen men sot mm kommer fastna på gängan och öka risken för att förstöra den då stiften lossas.
Sen om det skulle gå varmt så gängan smälter/deformeras blir det ju med säkerhet dåligt då stiften ska lossas.
Är den inte tillfixad på något annat sätt skulle jag inte använt den om det var någon påkostad seriös motor.
Eller möjligen tillverkat distanser så stiften hamnar vid kanten.
Sen om det skulle gå varmt så gängan smälter/deformeras blir det ju med säkerhet dåligt då stiften ska lossas.
Är den inte tillfixad på något annat sätt skulle jag inte använt den om det var någon påkostad seriös motor.
Eller möjligen tillverkat distanser så stiften hamnar vid kanten.
Re: Tändstift instick
Köp stift avsedda för B20 istället. De har kortare gänga.
Om det är NGK så är det de sista bokstäverna som skiljer. Det ena heter ES och andra HS vill jag minnas, har dock glömt vilken som är lång respektive kort gänga.
Om det är NGK så är det de sista bokstäverna som skiljer. Det ena heter ES och andra HS vill jag minnas, har dock glömt vilken som är lång respektive kort gänga.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Tändstift instick
E= lång, H=kort. Låt inte gängan på stiftet nå in i förb.rummet, det bli precis som CÅ säger inte bra, särskilt känsligt på alu-toppar, du blir troligen utan gängor vid tändstiftsbyte.
Re: Tändstift instick
fast vad är nyttan? hade det varit nå fördelar med det så vore det väl en vedertagen modifikation?
Re: Tändstift instick
Mät och shimsa är mitt förslag, du skall ha bra tur om korta stift stämmer perfekt i längd, men prova för all del först.
En helbild på förbränningsrummen vore intressant för att se tanken bakom arbetet.
En helbild på förbränningsrummen vore intressant för att se tanken bakom arbetet.
Re: Tändstift instick
Okej spelar det inte så stor roll om tändstiftet hamnar längre ut? Ska försöka ta någon mer bild nästa gång jag är där.
Re: Tändstift instick
Är väl stor risk att nån inte riktigt tänkt till före när dom varit och slipat i förbränningsrummet.StefanM skrev:fast vad är nyttan? hade det varit nå fördelar med det så vore det väl en vedertagen modifikation?
Re: Tändstift instick
Ett mer centrerat stift är ju bättre men den där skillnaden gör nog inget pluss.
Som nämts ovan är det nog okunskap som gjort att det är filat där.
Men är det gjort av någon sk folkraceportare som gjort så för en motor han gjorde så på gick bra eller är det nån firma eller person som ska vara erkänt duktig?
Som nämts ovan är det nog okunskap som gjort att det är filat där.
Men är det gjort av någon sk folkraceportare som gjort så för en motor han gjorde så på gick bra eller är det nån firma eller person som ska vara erkänt duktig?
Re: Tändstift instick
Han jag köpte den av hade inte gjort något med den och det är inte någon stämpel eller graverat i den. Så det är nog som ni säger någon med okunskap som gjort det. Blir nog att leta upp en annan topp.
Re: Tändstift instick
Den kan ju va okej i övrigt beroende på vad du ska ha den till kan det ju gå skimsas ut stiften bara om det inte är nått jätteseriöst projekt.
Re: Tändstift instick
Jeg forsøkte med lengre plugger på en CIH motor jeg bygget.
Da dreide jeg av de gjengene som stakk ut i forbrenningskammeret.
Blir helt fuck med hva av varmetall på pluggene angår. Og blir litt prøve og feile før en finner rett verdi.
Men jeg tok svinghjulbolter og eksosventilene pga den stakk av på turtallet under innjustering. Men varvet veldig villig og lett helt opp til max og desverre litt til.
Toppen er reparert. Men havner på en billigere bunn frem til alt er testet ferdig.
Skal se hvordan levetiden på pluggene er med MSD 6al anlegget. (Med turtallsperre nå)
Da dreide jeg av de gjengene som stakk ut i forbrenningskammeret.
Blir helt fuck med hva av varmetall på pluggene angår. Og blir litt prøve og feile før en finner rett verdi.
Men jeg tok svinghjulbolter og eksosventilene pga den stakk av på turtallet under innjustering. Men varvet veldig villig og lett helt opp til max og desverre litt til.
Toppen er reparert. Men havner på en billigere bunn frem til alt er testet ferdig.
Skal se hvordan levetiden på pluggene er med MSD 6al anlegget. (Med turtallsperre nå)