Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Dennis M »

Om jag inte minns alldeles fel så oxiderar det till koldioxid och vatten.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Pacman »

Tänk vilken vacker tanke.
All dieselolja man häller i tanken förbränns fullständigt och ut kommer bara CO2 och H2O....och regnbågen skirar i bakgrunden.
Inte konstigt att Miljöpartiet sitter i regering med sådana föreställningar!!
Tyvärr är jag pragmatiker och ser verkligheten lite gråare än så. Jag hittar inte mina gula solglasögon....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Dennis M »

Du får gärna redogöra för vad det omvandlas till för det är inte dieselolja som kommer ut därbak.

Miljöpartiet vill nog hellre ha skitiga tåg än en miljövänlig bil, hellre tysk kolkraft att tanka elbilen med än ren svensk kärnkraft.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Pacman »

Dennis M skrev:Miljöpartiet vill nog hellre ha skitiga tåg än en miljövänlig bil, hellre tysk kolkraft att tanka elbilen med än ren svensk kärnkraft.
För första gången så håller jag med dig till 100% :thumbright:
Efter 10år på ett kärnkraftverk, 8 av dem i kontrollrummet, så känner jag bara bitterhet inför alla vägval det partiet gör!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av loop »

Kan säga att Barsebäck var väldigt ödsligt när jag var där på kurs för 3-4år sedan.
Är i vanliga fall på Ringhals och flyttar saker. Och jag kan säga att jag förstår att det inte är lönsamt och Vattenfall vill lägga ner en del. 1 och 2 är ofta trasiga och har nedsatt eller stoppad drift.

Inom miljörörelsen så brukade vi använda frasen, allt sprider sig och ingenting försvinner. Det säger egentligen allt om utsläpp.
Så nej, det blir aldrig bara koldioxid och vatten. Att konstatera det är väldigt enkel kemi. I fordonsdiesel ingår en massa ämnen och långt ifrån allt omvandlas vid förbränning till koldioxid och vatten.
Här är en artikel som säger en hel del.
http://www.trafikverket.se/contentasset ... fordon.pdf
TURBOKJELLE
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor feb 22, 2007 6:58 pm
Ort: Stockholm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av TURBOKJELLE »

Problemet med Dieselcykeln i nuvarande form är att den ALLTID går fett och leant samtidigt, tom på tomgång,, pga diffusiv förbränning, i rakt motsats till en portinsprutad Ottocykel som däremot kan ses som en homogen förbränning.

Därav de höga partikelutsläppen från en "modern" direktinsprutad Otto,, tyvärr.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Pacman »

Som en ren kontring på den så skulle alltså en förkammardiesel gå mer homogent än en direktinsprutad?

Det finns ju vidareutveckling på förkammaren med, t.ex virvelkammaren som bl.a BMW var inne en period på med sin TDS-motor. Då skulle en sådan motor i modern tappning vara ett bättre miljöval? :D
//Pacman
(Patrik Ståhl)
TURBOKJELLE
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor feb 22, 2007 6:58 pm
Ort: Stockholm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av TURBOKJELLE »

Förkammaren har tyvärr samma problematik, samt att de har en rad direkta nackdelar tyvärr,,.

Om det är förkammare eller den något vidareutvecklade virvelkammaren spelar ingen större roll,,.
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av vinkelkapen »

lägre förbränningstempratur skapar mindre NOx
därför finns det olika sorters system för rening, för man kan inte minska både sot och NOx samtidigt utan man får nöja sig med ett alternativ och rena därefter

därav kommer alltså en brännarmotor med brännare DOC och DPF vara sotoptimerad och naturligt tillverka mindre NOx att ta hand om och förbränna sot


Bild


en bild på hur reningen går till

Bild



däremot en UREA motor eller AD-BLUE är NOxoptimerad där använder man sig av andra typer av legeringar på keramiken för att ad-blue och nox ska fastna i filtret och förbrännas

Bild
e34 m20b25 turbo @1bar
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Pacman »

Kul kille.
Har du läst vad det står i dessa bilderna själv?

Första bilden säger exakt det jag tjatat hela tiden. EGR går ut på att sänka mängden syre i förbränningen för att på så sätt minska NOx.
Mindre syre ger i sig faktiskt högre förbränningstemp så jag vet inte varifrån de får att EGR skulle sänka tempen. Jämför gärna med hur varm en sugdiesel blir när man doserar på massor med bränsle jämfört med om man monterar på en turbo och laddar på med extra syre till samma mängd bränsle. Det extra syret ger dessutom mer effekt som en bieffekt, men även NOx som baksidan av myntet. Dock sker förbränningen kallare.

Den andra bilden är intressant.
Varifrån kommer det rena kolet som ska tillsättas för att göra NO2 till NO?

Den tredje bilden blir man rädd för. Man ska alltså dosera ren ammoniak i avgaserna och få ut ammoniumbisulfat som om man blandar den med ännu mer ammoniak bildar ammoniumsulfat, ett starkt gödningsmedel.
Någon här som minns varför man kalkat sjöar i tiotals år för att hämma igenväxt?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Pacman »

Alltså...det är ju det fria syret vid överskott som vill oxidera med kvävet och bilda NOx.
Minskar man mängden fritt syre i överskott så minskar man NOx. Så enkelt är det faktiskt.
Det fungerar likadant i bensinbilar, och därför hade man förr EGR på dem med. En bensinbil är däremot inte lika enkel att köra på luftöverskott utan där fick EGR en mer betydande funktion i att höja insugstrycket på låglast och dellast och därmed minska pumpförluster och sänka förbrukningen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av vinkelkapen »

http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Kväveoxider

Ungefär 80% av luften vi andas består av kväve (N), övriga ca 20% är syre. En förbränningsmotor förbrukar syrgas (O2) när den går och släpper ut kvävetsom avgaser. Kväveoxider (NOx) bildas när förbränningstemperaturen överstiger 1370oC. Även om NOx-föreningarna inte direkt påverkar motorns gång, förorsakar de under vissa atmosfäriska förhållanden smog tillsammans med oförbränt bränsle (HC). Det är av detta skäl som NOx (mätt i gram per kilometer) används när en bil skall typgodkännas.

En del av lösningen när det gäller att hålla NOx under kontroll har varit en anordning som kallas EGR-ventil (för avgasrecirkulation) för att sänka förbränningstemperaturen genom att recirkulera avgaserna tillbaka till förbränningskammaren. Mekanikern/teknikern kan inte göra mycket för att styra utsläppen annat än att se till att motorn och EGR-ventilen (om sådan finns) fungerar som de skall.


Jag förstår hur du menar med att hålla nere syrenivåerna men jag tror det är mer än "bieffekt" i sammanhanget än den primära funktionen, jag har tyvärr all min litteratur låst efter en uppdatering på datorn och orkar inte pyssla med det just nu, imorgon kanske..
e34 m20b25 turbo @1bar
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av Pacman »

Ehh....du har kopierat texten ifrån ett teoristycke som handlar om ottomotorer.
Diskussionen här har primärt handlat om dieselmotorer.

EGR sänker mycket riktigt förbränningstemperaturen på en ottomotor, men nu var det inte ottomotor vi diskuterade.
Du blandar ihop teorierna med varann genom att klippa och klistra ibland dina fina böcker. Du får testa att läsa dem själv först :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av vinkelkapen »

Kan nog mycket väl stämma som jag sa kommer jag inte åt min litteratur och googla fram det svaret lite snabbt

Oavsett så kan du läsa i första bilden där det står i klartext att låg förbränningstemperatur sänker NOx detta är från filer som jag kom åt enkelt och är för dieselmotorer
e34 m20b25 turbo @1bar
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Inlägg av vinkelkapen »

Källa:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avgasåterledning

På dieselmotorer

Kväveoxider bildas då luftens kväve och syre spontanreagerar vid de höga temperaturer och tryck som uppstår i förbränningsrummet på en bensin eller dieselmotor. NOx formationen ökar markant med ökad temperatur (över 2000K).

EGR innebär att man via en eller flera EGR-ventil(er) leder tillbaka avgaser till insugningssidan. Avgaserna kommer att verka som en inert gas under förbränningen, vilket sänker topptemperaturen under förbränningen. Detta medför att kväveoxiderna kan sänkas kraftigt.


Källa:
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... yQ3QDhO2tQ
Metoder för att minska utsläpp av NOx
Kraven på att minska NOx utsläpp från tunga dieselmotorer har genom åren skärpts drastiskt. Från
första kravet (Euro I 1992) och fram till i dag (Euro VI 2013) har gränsvärdet skärpts med 95%.
Det har inte varit möjligt att åstadkomma denna minskning med utvecklad förbränningsteknik utan
fristående tekniska lösningar har behövts utvecklats.
Exhaust Gas Recirculation (EGR)
Metoden bygger på att en del av avgaserna kyls ner och återcirkulerar till motorns luftinlopp och
vidare in i cylindern. Dessa avgaser minskar NOx produktionen genom att dels syrekoncentrationen
minskar, dels att avgaserna kyler gasen i cylindern. Detta medför då en lägre förbränningstemperatur
i själva flamman vilket minskar bildandet av NOx.
Metoden är effektiv men mängden återcirkulerade avgaser måste styras beroende av motorns
varvtal och last. Nackdelen är att partikelbildningen oftast går upp och metoden medverkar till högre
belastning på partikelfiltret. Tekniken ökar motorns bränsleförbrukning något.


Källa:
http://www.sttemtec.se/sv/avgasrening/a ... -1.8.1.php

Ett effektivt sätt att minska utsläppen av kväveoxider från dieselmotorer är att återföra en del av avgaserna (EGR) till motorn.

Det finns två väsentligt skilda typer av EGR på marknaden. Högtrycks EGR innebär att avgaser återcirkulerar mellan två punkter under högt tryck - avgasgrenröret på avgassidan och insugningsröret efter laddluftkylaren på insugssidan. Lågtrycks EGR (Fig. 3) återcirkulerar avgaserna mellan två punkter med lågt tryck - avgassystemets slutrör (nedströms ett partikelfilter) och framför turboladdaren efter luftfiltret.

När en del av avgaserna återförs till insugsluften minskar syrehalten samtidigt som värmekapacitiviteten höjs något. Det leder till att förbränningstemperaturen sänks och mindre kvävemonoxid bildas.



Lägre förbränningstemperatur sänker NOx
Behöver du fler källor?
e34 m20b25 turbo @1bar
Skriv svar