Håller Sävarturbo på att dö?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Min känsla är att det händer mindre och mindre på savarturbo.se.

Det är färre nya trådar och kommentarerna uteblir ofta. Jag tycker denna utveckling är grymt trist! Sävarturbo har gett, och ger mig otroligt mycket. Jag hoppas och tror även att mina projekt ger någon läsare något.

Emellanåt har jag känt att det kostar tid att uppdatera och att jag ändå inte kommer få någon kommentar eller svar/synpunkter på min fundering. Flera andra trådägare har på sina sidor signalerat samma sak.

Jag tänker att orsakerna att vi skapar trådar och uppdaterar är att få tips, hjälp eller bekräftelse. En enkel gillaknapp hade varit bra men nu när detta inte finns så får vi köra med "Besvara" och minst en :thumbright: när vi gillar det vi ser.
Tror det är viktigt att vi bekräftar varandra om Sävarturbo ska överleva!

Synpunkter?

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Klabbe Persson »

:thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har hängt här många år och jag ser avtrappningen. För kanske 3 år sedan så var man inte kvar på förstasidan i "vad händer i garagen"
Det var så mycket uppdateringar så man knappt fick plats.

Nu är det lugnare skulle jag absolut påstå.
För min del är det pajkastningen som vart problemet. I vissa trådar så hatar alla alla och deras egna ideér är dom som smäller högst.

Jag tycker nog att det blivit mindre, eller så är det jag som inte läser dom forumsdelarna.
Tråkigt om det dör, nån sorts renovering kanske är på plats?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av mattias »

Det finns olika vinklar på det - statistiken säger att besöks-frekvensen är relativt oförändrad sedan några år tillbaka!
Det registreras i snitt mellan 600-800 nya medlemmar på forumet per år, rätt oförändrat. Då räknar jag bort de jag gallrat varje år som aldrig loggar in, med dom hade vi haft 10 ggr fler medlemmar.

Känslan är rätt för "antalet inlägg per dag" har gått ner lite. Jag tror att Facebook (men kanske andra medier) har en stor inverkan på det. Tiden är en annan faktor, tittar jag på mig själv så hinner jag inte delta i samma grad som tidigare. Det gäller säkert andra här på forumet - tid måste ges till familj, arbete och att hålla ihop vardagen helt enkelt. Andra som varit länge på forumet har säkert haft samma resa.

Garagetrådarna uppdateras inte lika ofta och det är troligen bristen på feedback som är orsaken. Som sagt, en :thumbright: då och då skadar inte.
När det gäller mer tekniska trådar förekommer en del pajkastning och tyvärr har vi sällan bannlyst folk eller gett riktiga varningar. Gränsdragningen är svår! Så fort vi höjt varningens finger så anklagas man för att vara fascist. Det ska även finns tid att följa upp det på ett rättvist sätt.
En tråkig detalj är också ovanan som en del har att göra inlägg på "avancerat" när det verkligen inte är det. Men jag och andra har försökt flytta trådarna.

Det är kanske inte lika lätt att hitta nya ämnen att diskutera heller?
Informationen som är samlad här är rätt gedigen, söker man på djupare tekniska motor-relaterade frågor så har det ofta diskuterats här och dyker upp tidigt i Google-sökningar. Kul! :)
Facebook är i mina ögon rätt värdelöst att föra liknande diskussioner, att söka och hitta är ju riktigt meningslöst där.

Jag har funderat på att uppgradera programvaran för forumet sedan ett par år tillbaka. Det måste göras förr eller senare. Det kanske livar upp stämningen om man kan lättare göra inlägg med bilder och länkar på lättare sätt?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av dahla »

mattias skrev:Det är kanske inte lika lätt att hitta nya ämnen att diskutera heller?
Informationen som är samlad här är rätt gedigen, söker man på djupare tekniska motor-relaterade frågor så har det ofta diskuterats här och dyker upp tidigt i Google-sökningar. Kul!
Visst är det så... dessvärre så är det inte helt enkelt att finna det man söker ändå även om infon säkert finns. Jag tillhör inte experterna på att använda sökfunktionen även om jag använder mig av den ganska ofta. Ibland önskar jag mig en FAQ eller ett system som kategoriserar olika frågor men det blir nog svårt.

Ett rensningsjobb på gamla trådar där informationen är föråldrad eller felaktig (med dagens vetskap) vore önskvärt från min sida.

Viljan från garagen att visa vad man pysslar med försvinner nog lite när "enkla och billiga" projekt förkastas. Exempelvis så är det nog få som känner någon form av glädje när frågor om chip-trimning sågas totalt och rutinerade rävar ber vederbörande kasta befintlig motorstyrning åt skogen. Det är ju jättetråkigt för den som kanske rent ekonomiskt eller av kunskapsbrist måste hålla sig till enklare metoder men ändå vill klämma ur lite mer effekt ur sin motor.

Jag tror det är viktigt att låta allas drömmar leva vidare utan att bli tvärsågade. Om man nödvändigtvis känner att en person är helt fel ute i det han/hon skriver och vill korrigera så kanske man kan hänvisa till trovärdiga källor.
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Steve »

Den här nergången syns på alla forum och jag tycker att STS har klarat sig otroligt bra jämfört med många andra, men visst har det blivit mindre.

"Facebook is the devil" som mamman i Waterboy skulle ha sagt :) Och det stämmer faktiskt in på mycket här i världen tyvärr
Många har egna sidor där(inkl mig själv) och det är så sjukt enkelt att lägga upp saker där istället för på ett forum, och det är ännu enklare för någon att ge en tummen upp + att gränssnittet på FB och Instagram är så smidigt uppbyggt.
Inte hjälper det att photobucket blir segare att använda för varje dag. Bilduppladdning i forumet skulle underlätta en hel del

Många klagar även över att ingen kommenterar i deras trådar men dom som klagar skriver ofta inte i nån annan tråd än sin egen heller... (menade ingen speciell nu, är bara en sak jag lagt märke till)
Jag själv älskar att läsa forumstrådar och försöker dela med mig av det jag håller på med men då man inte håller på med nåt av diverse anledningar blir det ju som svårt.

Bara för att Klabbe Persson gjorde en tummen upp här kan jag ge han en spark bara för att jag vill se en projekttråd om B20-bygget han håller på med :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av dahla »

Lite event som drivs av forumet kanske kan få fart på det hela... en forumträff på elmia nu i helgen kanske där alla möts upp på en förutbestämd plats och tid varje dag... eller kanske en bilbyggartävling där man utmanar rejsa, turboperformance, Zatzy (bilsnack), ppf med flera inom nån viss motorsportsklass... eller rekord i bänkade hästar... eller nånting annat kul för motorburet folk.
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Erikwdt »

Jag kan medge att jag är en av kategorin smygläsare och sällan kommenterar men det är mycket stimulerande att bara läsa ibland och samla inspiration till sitt eget bygge.
Jag har heller inte uppdaterat min byggtråd på väldigt länge men det beror helt på att det står helt still för tillfället. Blir för lite tid över med familj, hus och jobb.
Hoppas forumet får leva kvar för det är ett förbannat bra forum!!

Med vänlig hälsning

Erik.
NU KÖR VI!!
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av vwallin »

Forum är så mycket trevligare än Facebook. Det är ju helt omöjligt att hitta någon vettig info på det skitet!
Jag smygläser också väldigt mycket och är här flera gånger om dagen. Forumen jag var på förut (gtiklubben och vr6.nu) har ju
dött ut helt. Sävar tycker jag har klarat sig bra ändå och det beror nog på att man kan röra sig här oavsett märke :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Steve »

dahla skrev:Lite event som drivs av forumet kanske kan få fart på det hela... en forumträff på elmia nu i helgen kanske där alla möts upp på en förutbestämd plats och tid varje dag... eller kanske en bilbyggartävling där man utmanar rejsa, turboperformance, Zatzy (bilsnack), ppf med flera inom nån viss motorsportsklass... eller rekord i bänkade hästar... eller nånting annat kul för motorburet folk.
Problem med t.ex. en träff är att många av oss har 100 mil eller mer enkel väg till Elmia. En Sävarträff borde ju rimligen vara i Sävar ;)
Var in och kollade på TPC. Fanns EN projekttråd som hade fått inlägg 2016. Zatzy är ju rätt dött också om man kollar på riktigt bilrelaterade saker. PPF har en klar svacka inom projekttrådar och där har det egentligen aldrig funnits några större tekniska diskussioner.
FB är "ytligt" och grötigt, men ändå är man där och kollar hela tiden :roll: Forum är helt klart bättre men dom zombier som växer upp nuförtiden orkar nog inte göra mer än att swipa på fejjan
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av dahla »

Dom som kan och vill ses på elmia kan ju göra det... precis som dom som kan och vill ses i sävar kan göra det... men nån behöver ju styra ihop det hela lite :)

Ni i Sävar måste ju inse att Sävar numera täcker in hela Sverige (och skåne), Norge, Danmark och Finland och säkert fler länder än så :)
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Pajkastning som Tommy Luhr skriver om är grymt trist. Har lyckligtvis inte sett mycket av det kanske pga avancerade trådarna är grekiska för mig :lol: .
Jag smygläser oxå mycket utan att kommentera, tyvärr. Som jag skrev i början av tråden så tycker jag att det är viktigt att vi (inkl jag) bekräftar varandra!
-Vad hände med Sävarturbo dekal?
-Kanske nån har kontakter för att trycka t-shirt på beställning?
-Event eller enkel träff på tex Elmia lät kul!
2 anekdoter:
-Var på dragracing för sådär 6 år sedan och kollade in Daniel Bjäleviks fräna 142. Undrade om det var ok att fota eftersom jag höll på med ett litet projekt själv. Daniel blev nyfiken vad jag byggde. Sa att det var en PV och att jag bodde i Strängnäs. Jaha så du är NXJ som bygger taksänkt PV sa han.....Ooops, hur kunde han veta....
-Var på RixFM festival i Ume å festade. Brorsan Pejon började snacka med en lirare som visade sig var Nicke Lindgren som då byggde häftig sug PV. Brorsan sa att här är NXJ och då Jaha, tjena! Blev en del PV snack den kvällen :D
Vi är nog fler STSare än vi tror men vet inte om varandra :!:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
calle_o
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av calle_o »

Erikwdt skrev:Hoppas forumet får leva kvar för det är ett förbannat bra forum!!

Med vänlig hälsning

Erik.
:hihi: :thumbright:

.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Roger Berglund »

* * * NXJ * * * skrev: -Vad hände med Sävarturbo dekal?
-Kanske nån har kontakter för att trycka t-shirt på beställning?
Vet att detta har varit uppe förut kruxet är väl att "ingen" äger sävarturbo?.
Mattias kan invika lite för han är betydligt mer insatt i detta. :thumbright:
tror det har varit på tapeten att "KANSKE" göra en förening ?, men vem ska sköta bokföringen etc`?.

Jens G har ju sin egen firma Gustavssons Drift&underhåll
Mattias har ju Sävar motor&IT


mvh Roger B
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Drakir »

Jag läser ST varje dag och skummar igenom det nya som lagts upp men skriver sällan inlägg då jag inget intelligent har att komma med.
Då jag följt er i några år så upplever jag det som att kunskapsnivån har höjts avsevärt genom åren och de flesta av er som har trådar är otroligt duktiga (läs experter) så det finns inte så mycket att tillägga.
Däremot så kan man läsa sig till väldigt mycket kunskap här!
Skriv svar