Big block 427 för skoj skull!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Big block 427 för skoj skull!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska försöka samla ihop lite om detta privata sido projekt framöver här som mest troligt blir till salu efter den är klar? eller vad ska man ha den till? :lol: blir ju mindre effekt och vrid än 1790cc B18 turbon och ca 450kg tung :shock: kul att jobba med iallafall :thumbright:

lite om grund datan som vi vet, efter jag rivit den kommer mer data.

ingen som vet exakt vad det är men det är en 427 från början från en Camaro 69, smidd vev med rektangulär toppar closed camber 2.19 ventiler, felaktiga open camber kolvar med en väldigt liten dome, standard/ eller snäll hydral kam,performer rpm dualplane insug, holley 750BP, 2" hooker headers med 3.5" colektor. en sån där standard -80-90 tals fördelare HE med inbyggd tändspole.....

grund bromsningen jag gjorde ( under 4000rpm av säkerhetsskäl) gav 286hk och 540nm vid 4000rpm men den var ivrig på knack sänsorn över 3500rpm så bromsningen avbröts och mest troligt berode det på att kolvarna va av fel modell (open camber typ) så nån raggare hadde kört kolvarna i topparna sen fixat problemet med tjockare koppar toppackningar :lol:

som tur är så värkar inget ha tagit skada bara små små snudda vid märken på kolvarna. jag ska antigen byta kolvar eller svarva av dem lite där ute på tändstiftssidan och montera tunnare packningar.

ska lämna in topparna till micke för K line och om det går sätta i nyare tunnare ventiler så jag spar lite vikt (för jag vill kunna varva mot 7000rpm utan att må dåligt nästa gång jag dynar).

ska köpa ny kam, lyftare, fjädrar också. har de gammla grejorna till salu då de såg väldigt fina ut faktiskt

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Bild



https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Big block 427 för skoj skull!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag söker också efter ett nytt insug till den! typen singel plane, rektangulär port! om nån har nått över till rätt pris. domenator eller 4150 spelar ingen roll ska testa båda sorterna och har adapter.

även en MSD fördelare sökes!

mvh jens
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Big block 427 för skoj skull!

Inlägg av Dennis M »

Det verkar som det sitter en del vettiga prylar på motorn redan, anser du att rektangulärportarna är för stora för en gatbil?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Big block 427 för skoj skull!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska räkna på det framöver :thumbright: men med lite varv tror jag inte det. i värsta fall plastar jag i lite. i en raggar/ crusing bil JA då är de för stora.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Big block 427 för skoj skull!

Inlägg av Erland Cox »

Du skulle renoverat Vegan så att den var på Gunne Backs tid.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Big block 427 för skoj skull!

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite anteckningar mest för mig själv

454 block 4 bultat (4.280 108.7mm)

vev smidd 427, slag 3.75 (95.25mm)

kolv borr 4.280 (0.03" över dim) venolia, 5/64 5/64 3/16 ringar (open chamber kolvar). full cirkel, vänder ca 1mm under , däck plan på den lägre ytan. (svarvar bort lite längs ute på kolven sen så jag kan köra vanliga packningar med closed camber)

stakar Eagel SCR 6135 (med muttrar 7/16) full flytande kolvbult https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

morosso tråg utan sväng dörrar, silen för nära tråget måste fixas.

lager ser fina ut men går tungt tycker jag? mest grova ringarna skulle jag tro?



840 järn toppar 2.19/1.72 Rec toppar Kan säga att jag funderar på att sälja dessa toppar av två anledningar . 1 vore kul att hjälpa nån stock åkare (eller orginal renoverare) med ett par bra toppar. 2 jag ska fixa till en 427 som inte har maching nummers och då jag såg att topparna va så fina och helt oportade och de håller på va ganska ovanliga så vore det kanske dumt att porta och bygga en rolig gat motor av dem då man hellre kanske köper nå aluminium toppar för det syftet. mvh jens
Skriv svar