B23/B230 topp packnings val...

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av p.hedman »

Är det någon som har erfarenhet av dessa packningar i en turbo/lustgas motor ?
http://www.streetpower.se/topplockspack ... 3b230.html
Vill hitta en packning som funkar bra till vår bil , för er som ej vet så åker vi en lustgas matad volvo B230 .
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker man ska undvika special lösningar så långt det går i en race motor. till den motorn fungerar en vanlig elring med standard bultar enormt bra och man behöver inte efterdra och ha sig. plana ytor och ssen följer man volvo värkstads instruktioner så håller det till +750nm iallafall har jag sett flera gånger.

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av p.hedman »

Just nu behöver jag en 2mm topp pkn men tror att jag får svarva av kolvarna 0,5mm så kan jag anv en std packning i stället , efter topp decknigen så stack kolvarna upp lite för mycket och därför åker jag 2mm koppar nu men som läcker som ett såll.
Hade inga problem när jag åkte std pkn så det får nog bli så igen.
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du ska ladda mycket gas låt det va ganska stort avstånd mellan block och topp då lugnar förbränningen ned sig och man kan ladda mera (lika på turbo motorer).
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av p.hedman »

Menar du att man ska ha stor sqisch eller att kolven sticker upp och ha tjock topp pkn ?
/Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle gjort så kolven vänder under block kant ca 1.8 mm sen en standard toppackning då blir det lagomt eller så fräser man ned i toppen med en liten vinkel som i en 2 taktare.

plana inte toppen för mycket heller blir sämmre kläm på toppackningen då= porta inte så mycket i förbränings rummet för då blir det inte så mycket kompa kvar.

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av p.hedman »

Kan ej svarva av kolvarna så mycket men tar av dom 0,5 så funkar en std pkn ev fräser jag i en piano tråd i toppen så pkn får lite extra tryck.
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Erland Cox »

Använd Payen packningen om du ska köra en vanlig packning, den håller bäst.
Även med gas och utan pianotråd så blåser du bara den om det spikar.
Det finns en starkare skärringspackning också men den kostar runt 1500:-.
Vet inte om Athena också har skärringspackningar till Volvo?

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av p.hedman »

Vart köper man Payen packningen?
Har ej hört namnet förut.
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Jens Gustavsson »

på överladdade motorer tycker jag vanliga elring är bäst av de vanliga packnigarna.

berätta mer om den packningen erland och vad som gör den bättre?

mvh jens
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Robert Markström »

Payen är Goetze. kommer vacumpackad på en kartongskiva. Volvo original packning.

Går att köpa via GETE motordelar.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok då har jag testat den och jag kvarhåller att elring är bättre på överladdat :)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av Erland Cox »

Payen Götze är bättre på allt. KG har den.
Gete finns inte mer, blev uppköpt av ABR.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av p.hedman »

Då får jag lägga en beställning hos KG när det är dax.
Va skönt , då kan jag lägga 2mm koppar packningen på hyllan inge rolig att ha att göra med.
Tycker att det är så skönt att ha ett bollplank och bolla ideer med.
/ tack Peter
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: B23/B230 topp packnings val...

Inlägg av J00r »

Jag kör cooperring på min b230 turbo med borgwarner 366. Funkar kanon, däckade av blocket lite extra för att behålla vettig kompa då den är 2mm tjock. MVH
Jonas Almqvist
Skriv svar