Cheva 350 block 4-2bult?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Tjenare!

Ingen kolla alls på V8 or så söker mog hit för hjälp!

Ska slipa ihop en 350 motor som jag vill kunna varva endel som sugmotor

Har förstått att ett 4bultat block är att föredra, Men funkar der med 2bult ifall allt är balanserat och i ordning ?

Ser gärna lite tips och trix för er som är hemma med V8 or

Har fått nys om en 350 motor med 010 block, kan jag utläsa från utsidan om de är 2-4 bult?


Med vänlig hälsning, Joni
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket varv och vad ska du använda den till?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Dennis M »

Nu finns det de som kan det här mycket bättre än mig men jag har hört att byte till arp bult ska göra stor skillnad på en tvåbultad?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Jag ska köpa mig en 350 och bygga upp, vet att den ska gå sugmotor.

Så har inte riktigt någon plan.

Vad motorn slutar som spelar större roll, Har ingen direkt bil till motorn mer än min gamla volvo!


Men ha grunden färdig för lite varv och att den ska va stabil med varven är tanken!

Ett kul projekt , har aldrig skruvat med v8or men alltid velat ha en högvarvig sådan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Dennis M »

Har den smidd vev, rätt stakar och kolvar? Behöver den borras?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Har inte hämtat det tänkte blocket än, Tanken är att de ska borras med nya kolvar, balansera veven och vikta in allt. Troligtvis blir de väl h profiler då kina stakarna inte kostar något idag och borde hålla samma standard som volvo saker.


Sitter de gjutna och smidda original i dessa?
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Robban76 »

Vet en som körde 2 bultat block. Van SO med bilen ett år.
Över 600hk plus lustgas. Vet inte om det höll av den anledning att motorn inte visste om att den saknade några bultar :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Dennis M »

Du behöver veta vad det är för toppar osv. För det är nog toppar och kam som kommer avgöra om den varvar.

Är det hyfsade ventiler i så är det ju lönt att porta, annars är nog eftermarknadstoppar billigare än att porta, byta ventiler och sätta i nya styrningar och blyfria säten. Är de dessutom i ALU så bli den ju lättare, på en bigblock gör det 60kg att byta topparna om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Vad varvade han din polare?

Vad jag förstått så vandrar veven?

Över allt man läser så åker man på risk över 400hk ur ett två bultat.

Skulle man kunna stödda upp blocket med en gördel ifall jag nu råkar hitta ett två bultat block?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Dennis M »

Om du räknar på allt som behövs så kanske det är lönt med ett kit?

http://m.summitracing.com/search/depart ... n-i?page=2
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Dennis M »

Då har du möjlighet att välja både borr och slag så du kommer upp i volym, då kan du köra med plattare kolvar och stora ventiler flödar bättre med större borr.
Finns dessutom färdigbalanserat.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Jo dom kitten har ja sneglat åt lite! Det lönar sig troligtvis!

Såfall är de bara att leta ett 4bultat så är de skottsäkert
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Dennis M »

Synd bara att dollarn inte ligger kvar på sex kronor...

De har ju topp, insug och kamkit med.

Ett nytt block kostar ju inte mer än femtusen i USA, fyrbultat och tar säkert både mer borr och slag än ett standard men det blir lik förbannat mycket pengar totalt.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Jo! Pengar går att spendera !

Men tror jag kommer hålla mog till standard blocket iaf, annars får ja tömma sparbössan fullständigt;)
CRH
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av CRH »

Enda säkra sättet att veta om 2/4 bult är att lossa tråget, många gjutningar gick att få som två eller fyrbult.
Om det är ett 2bult så går det att montera bättre 4bult överfall med vinklade ytterbultar.
Bild

http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Finns andra märken också tog bara en i mängden som exempel.
//Christer
Skriv svar