Cheva 350 block 4-2bult?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Steve »

Finns ju skillnad på Vortec och Vortec också. Kopiorna som satt på min gamla Blueprint Crate-motor var ju inte direkt fina om man säger så :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

ANAB har nya 4-bultade 400 block, som skall vara bra. Dom tar 10.000:- för ett sånt block, och om dom är bra, så är det rätt billigt tycker jag. Det är naturligtvis Kina block, men som sagt, dom skall vara bra.
Dom har vevstakar och vevaxlar också, men dom har jag inte hört någonting om.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av JoBy »

Skillnad på överfall på Dart little m blocket jag köpte och original tvåbultat överfall ...

Bild

Större bild: http://joby.se/corvette/mods/2009-11-02 ... C04083.JPG

Andra fördelar på eftermarknadsblocket är bättre oljekanaler där oljan går direkt tillveven samt blinda hål till topp-bultarna så att man slipper täta gängorna för kylvattnet.
Dessutom är hela blocket en kraftigare gjutning.

Mitt är med samma borr som en 400CUI (4.125") och jag byggde med samma slag som en 350CUI (3.48").
Väldigt kortslagig och jag fick dessutom plats med långa 6.125" stakar.

Ett prisvärt nytt block tycker jag är Dart SHP som dessutom funkar med original GM rull-lyftare.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av lyyski »

Nu har jag iaf kommit så lång att jag bestämt mig att bygga på ett 2bultat i första steg.

Kommer köpa kolvar och stakar, Ska jag hålla mig till standard måtten eller tycker ni jag ska ändra på något?
Kolvar blir förstås första öd då någon tidigare sa att man ska va varsam med att borra.

Tänker låta det gå som det går och sätta varvstoppet på 7000rpm.

Topp och kam försöker jag matcha så jag inte behöver varva mycket mer än 6000rpm men ändå ha varvstoppet på 7000 så jag har lite marginal uppåt.

Jag har ett vems med Färdig härva för 8cyl så troligtvis blir det jag använder det, Har totalt tappad när det gäller dessa förgasare.

Tillsammans med en 6växlad bmw låda så kan det bli en kul "lekmotor"

Mvh
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Om du frågar mig, så håll dig till standardmåtten.
Vad det gäller kamaxel, så är det bara att titta i någon katalog, eller skicka en fråga till någon kamaxeltillverkare, då de flesta har frågeformulär, som det bara är att fylla i och skicka.
2-bultat räcker långt, men jag skulle nog inte varva ett 2-bultat block så mycket över 7000.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Inlägg av hauge »

"Om du frågar mig, så håll dig till standardmåtten" +1
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar