Typ Grupp E-motor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Tagesson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 20, 2015 7:06 am

Typ Grupp E-motor

Inlägg av Tagesson »

Tjena!

Tänkte försöka göra en trött grupp E motor lite piggare.

Är en B21A med 398 topp med A-kam och stömbergsförgasare.

Tänkte "uppgradera" till K-kam och Zenith förgasare från B230 (mest för enkelheten med justering CO) samt lite planing.
Dock undrar jag vad std höjd på en 398 topp är då den redan verkar planad.

Målet är att få den lite piggare och lite mer varvvillig. (men ändå astrött jag vet) Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Henrik
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av JE Jr »

Hej!

Eftersom du skriver Grupp E så antar jag det gäller den klassen i rally, och då är det tyvärr så att alla de åtgärder du skriver där (förutom planing max 0.5mm från ursprungshöjd) inte är tillåtna :(

MVH
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Amders »

Enda godkända trimmet i grupp e är armens Stålex kängor.
Anders J
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av »

Hur fungerar det i grupp E med olika original motorer är det en volymgräns eller klassat med olika årtal eller varför har man en b21a istället för en b23 eller varför inte en b21e eller b23e.
Är man tvungen till standard b21 med förgasare finns den ju både med plana kolvar och med grop i är det något reglementet tar upp om man nu jagar de sista? (Tror plana kolvarna satt i b21e och i dom sista från 83-84)
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Amders »

I Grupp-E ska bilen vara i princip likadan som när bilen lämnade fabriken. T.ex. får du inte byta slutväxel, kam eller vx-låda.
Bilen ska dessutom ha en viss vikt i förhållande till effekten, tjänstevikt/effekt = 15,0 kg/kW eller högre.
Vissa bilar går inte in i snik version men med ac och tacklucka så går den in, då ska dessa saker de sitta kvar.

http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Teknis ... 015_v3.pdf

I VOC Mekonomen Rally (fd Volvo Original) får du däremot använda det som en gång funnits på en 240 exl turbo.
Normalt B23E med H-kam, M45 Låda och 4,10 Bakaxel
Anders J
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av »

Voc vet jag hur det fungerar men varför bygger man på en bil med b21 från början en b23 måste ju klassa in då och bara ha fördelar
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Amders »

En bil med B21 får vara lättare och kanske har lägre utväxling.
Anders J
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Kadett4wd »

Får man renovera toppen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av »

Renovera måste man ju få göra sen är frågan om det är liknande voc eller att standard sätesvinklar osv ska behållas
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Amders »

- ventilsäten får slipas / fräsas med bibehållen vinkel. Endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.
- planslipning av topplock får ske i enlighet med generalagent/original verkstadshandboks föreskrifter.

Bara läsa reglementet
Anders J
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Kadett4wd »

Om det står ordagrant så.
Så tolkar jag det som det är fritt att lägga till fler vinklar bara
Man har kvar 45gradarn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av The »

Det är det nog inte..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Kadett4wd »

är det inte förbjudet är det tillåtet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av The »

Säten Får slipas med bibehållen vinkel, endast ventiler av originalutförande med original sätesvinkel får användas.

Är väl ganska klart skrivet att man inte får lägga till andra eller göra back cut etc?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Typ Grupp E-motor

Inlägg av Enok »

Kadett4wd skrev:är det inte förbjudet är det tillåtet.
Är väl så att man BARA får göra det som står att det är tillåtet.
Peter Olson
Skriv svar