B20 A -75 uthålighets test!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B20 A -75 uthålighets test!
Hej tänkte bara berätta om ett litet kul sido projekt som ni B20 tokar kanske gillar?
som vissa vet så kör jag en bedford hus bil som dragare av vegan på div race och även på fiske resor och semester turer. men den har haft lite problem med spikningar än fast jag kört den ganska fet och med låg tändning sen käns den lite tröt och kompa mätaren ger låga tryck än fast toppen ser ganska planad ut.
så jag tänkte istället för att leta fel i den gamla motorn så sätter jag ihop en "ny". jag hittade en motor som jag köpt för nått år sen som såg rätt fin ut (oskruvad) som jag tvättade upp och bytte packboxar på och rengjorde tråget + lite nya packningar i grenröret och så. sen tänkte jag att det är gansk trångt i bilen så jag slänger upp den i dynon så är den mer lätt att jobba med om det vore några problem.
gick rätt fort att montera och satt dit främre halvan av ett orginal system sen ut i dyno 3" avgasröret.
jobba några timmar med div små saker i förgasaren, tändningen och dubbel kollade oljetryck medans jag fin justerade förgasaren så rätt lamda uppnåddes i su gasaren.
vart 149nm i vrid vid 2600rpm sen 81hk vid 4600rpm som bäst har inte kollat men det är nog ganska exakt vad en sån motor ska ge
mycket högre kompa tryck i denna och perfekt gång nu i motorn nästan helt ljudlös inne i dyno rummet på tomgång 700rpm och lamda 0.98.
avslutade med totyr test med full gas från låga 1500rpm till max rpm 5500 upp och ned flera gånger i rad för att se att den håller måttet och ska tåla tuffa uppförsbackar med släp. tappade inte en hk efter 1 minut på full gas av värmen men man kände att det vart rätt så varmt i lokalen ! varmare än då man kör 750hk turbo motorer faktiskt då de alldrig körs så lång tid.
testade med att förlänga insuget mellan förgasare och luft filter med ca 18cm och det gav ca 11nm upp till 160 nm och sänkte pik vrid till 2500rpm men vart lite knepigt att få till lamda kurvan så jag la det på is såg att man tappa 4-5hk vid 3300-4300 rpm också sen samma top effekt vid 4600rpm.
såg på knack sensorn och hörde med örat också tydligt att ventilerna började flyuta ganska exakt vid 5500rpm.
testa också ut olika tänd kurvor med mitt programerbara dyno vems tänd system men det är rätt bra mappat standard brytar tändningen haha
ca 10 grader tomgång sen fullt utslagen ca 38 grader sen + 10 grader med vac med högt vac men det är timat runt spjället så det är ganska exakt 10 grader tills man gasar lite mer eller ökar varvet.
vi ses på vägarna i sommar! tuta och heja om man känner igen the hippe van!
mvh jens
som vissa vet så kör jag en bedford hus bil som dragare av vegan på div race och även på fiske resor och semester turer. men den har haft lite problem med spikningar än fast jag kört den ganska fet och med låg tändning sen käns den lite tröt och kompa mätaren ger låga tryck än fast toppen ser ganska planad ut.
så jag tänkte istället för att leta fel i den gamla motorn så sätter jag ihop en "ny". jag hittade en motor som jag köpt för nått år sen som såg rätt fin ut (oskruvad) som jag tvättade upp och bytte packboxar på och rengjorde tråget + lite nya packningar i grenröret och så. sen tänkte jag att det är gansk trångt i bilen så jag slänger upp den i dynon så är den mer lätt att jobba med om det vore några problem.
gick rätt fort att montera och satt dit främre halvan av ett orginal system sen ut i dyno 3" avgasröret.
jobba några timmar med div små saker i förgasaren, tändningen och dubbel kollade oljetryck medans jag fin justerade förgasaren så rätt lamda uppnåddes i su gasaren.
vart 149nm i vrid vid 2600rpm sen 81hk vid 4600rpm som bäst har inte kollat men det är nog ganska exakt vad en sån motor ska ge
mycket högre kompa tryck i denna och perfekt gång nu i motorn nästan helt ljudlös inne i dyno rummet på tomgång 700rpm och lamda 0.98.
avslutade med totyr test med full gas från låga 1500rpm till max rpm 5500 upp och ned flera gånger i rad för att se att den håller måttet och ska tåla tuffa uppförsbackar med släp. tappade inte en hk efter 1 minut på full gas av värmen men man kände att det vart rätt så varmt i lokalen ! varmare än då man kör 750hk turbo motorer faktiskt då de alldrig körs så lång tid.
testade med att förlänga insuget mellan förgasare och luft filter med ca 18cm och det gav ca 11nm upp till 160 nm och sänkte pik vrid till 2500rpm men vart lite knepigt att få till lamda kurvan så jag la det på is såg att man tappa 4-5hk vid 3300-4300 rpm också sen samma top effekt vid 4600rpm.
såg på knack sensorn och hörde med örat också tydligt att ventilerna började flyuta ganska exakt vid 5500rpm.
testa också ut olika tänd kurvor med mitt programerbara dyno vems tänd system men det är rätt bra mappat standard brytar tändningen haha
ca 10 grader tomgång sen fullt utslagen ca 38 grader sen + 10 grader med vac med högt vac men det är timat runt spjället så det är ganska exakt 10 grader tills man gasar lite mer eller ökar varvet.
vi ses på vägarna i sommar! tuta och heja om man känner igen the hippe van!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Kul Jens! Roligt att jobba med alla motorer oavsett trimningsgrad. Man blir ju lite imponerad över att dom fick till maskinerna så bra förr. Det fanns inte mycket till hjälpmedel då som det gör nu ( i varje motorverkstad till och med).
Husbilen kommer nog piggna på sig lite då
Husbilen kommer nog piggna på sig lite då
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: B20 A -75 uthålighets test!
82hk/4700rpm och 157nm/2300rpm enligt Volvos gröna häfte från -74
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Kör du blyersättning i bensinen?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
man kan säga det som skiljer sig från 100% orginal är att det inte ryms nåt luftfilter med snabel som förvärmer luften så jag kör ett mer öppet filter direkt på förgasaren och det kan va orsaken till att den går lite fet på fullgas nere vid max vrid varv?
sen så har jag ett friare avgasrör utan vanliga ljuddämpare (använder bara det som sitter efter grenröret fram till ljudämparen före bakaxeln.
sen har den gått ett antal mil denna motor så den har nog tappat några NM i vrid genom åren men den känns tät i cylindrarna. har inte tordas gjort leekdown test vet ej om jag vill haha
jag har kört med kamera till dyno datorn i kontroll rummet så jag har sett hur kolven i su gasaren rört sig på olika belastningar och jag tror den skulle haft en lite starkare fjäder då den går upp för mycket på låga varv? jag kör med ATF automat låde olja.
lamdan under 70% gas är i närheten av 1.0 eller lite under mot 0.95 på de flästa varv.
sen på 100% gas så startar den fet ca 0.80 sen då varvet höjs så går den sakta upp mot mot 0.91 på 5500rpm.
erland jag kör utan blyersätning, jag tycker inte det värkar va så stort problem på en motor som går som den ska!
jag har bara haft en motor genom tidern som har varit elak mot avgas säterna det va den så kallade smog b20 turbo motorn den hadde låg kompa och varma avgaser över 1000 grader C.
men få se man kanske kan köra lite blyersätning i denna då man ska dra vegan ned och upp till tierp till sommaren ca 120 mils resa på full gas mer eller mindre
mvh jens
sen så har jag ett friare avgasrör utan vanliga ljuddämpare (använder bara det som sitter efter grenröret fram till ljudämparen före bakaxeln.
sen har den gått ett antal mil denna motor så den har nog tappat några NM i vrid genom åren men den känns tät i cylindrarna. har inte tordas gjort leekdown test vet ej om jag vill haha
jag har kört med kamera till dyno datorn i kontroll rummet så jag har sett hur kolven i su gasaren rört sig på olika belastningar och jag tror den skulle haft en lite starkare fjäder då den går upp för mycket på låga varv? jag kör med ATF automat låde olja.
lamdan under 70% gas är i närheten av 1.0 eller lite under mot 0.95 på de flästa varv.
sen på 100% gas så startar den fet ca 0.80 sen då varvet höjs så går den sakta upp mot mot 0.91 på 5500rpm.
erland jag kör utan blyersätning, jag tycker inte det värkar va så stort problem på en motor som går som den ska!
jag har bara haft en motor genom tidern som har varit elak mot avgas säterna det va den så kallade smog b20 turbo motorn den hadde låg kompa och varma avgaser över 1000 grader C.
men få se man kanske kan köra lite blyersätning i denna då man ska dra vegan ned och upp till tierp till sommaren ca 120 mils resa på full gas mer eller mindre
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Intressanta tester men jag fattar inte; är det Volvo eller Bedford?
//MartinL
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
en volvo B20 A från 1975 så klart!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Om du vill få den att gå mindre fett på fullast och lågvarv troor jag att du skall ha en klenare fjäder. Alltid kul med lowtech.
Är det inte lite slött med en B20 till husbil + biltrailer? Å andra sidan får väl gasfoten lämplig träning.
Är det inte lite slött med en B20 till husbil + biltrailer? Å andra sidan får väl gasfoten lämplig träning.
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Nu blir jag besviken på dig Jens! hadde förväntat mig en turbo motor i den där
Skickat från min tegelsten via tapatalk.
Skickat från min tegelsten via tapatalk.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Jens kör med träskor så gasen trycks ner djupare!Nu blir jag besviken på dig Jens! hadde förväntat mig en turbo motor i den där
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Hmmm, det lär inte gå fort runt höga kusten, misstänker jag.Jens Gustavsson skrev:vart 149nm i vrid vid 2600rpm sen 81hk vid 4600rpm som bäst har inte kollat men det är nog ganska exakt vad en sån motor ska ge
Då lär grejerna få bekänna färg
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
bara man kommer fram så är jag nöjd många gammla race diesel bussar från -60-70 talet är minst lika slöa skulle jag tro? 81hk på 3800kg 180hk på 10-15 ton???
har fantasier om ett lång runner EFI insug och ett custom 4-2-1 grenrör då har man direkt ca 50nm mera vrid och ca 15hk mer effekt och bättre bränsle ekonomi men behöver montera en M46 låda eller en 740 bakaxel med 3.5-3.9 utväxling då för att ha nytta av dem.
jag är ingen SU guru lär mig hur en mjukare fjäder håller trotteln mera stängd? ska köpa boken nån dag i framtiden
mvh jens
har fantasier om ett lång runner EFI insug och ett custom 4-2-1 grenrör då har man direkt ca 50nm mera vrid och ca 15hk mer effekt och bättre bränsle ekonomi men behöver montera en M46 låda eller en 740 bakaxel med 3.5-3.9 utväxling då för att ha nytta av dem.
jag är ingen SU guru lär mig hur en mjukare fjäder håller trotteln mera stängd? ska köpa boken nån dag i framtiden
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Jag körde utan blyersättning en sommar eller slarvade med den på en 74:a 142:a.
Avgassätena sjönk 2mm, bara så du vet vad som väntar.
Erland
Avgassätena sjönk 2mm, bara så du vet vad som väntar.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Du vill faktiskt låta trotteln öppna mera för att få mindre 'accpump'.Jens Gustavsson skrev:
jag är ingen SU guru lär mig hur en mjukare fjäder håller trotteln mera stängd? ska köpa boken nån dag i framtiden
mvh jens
Testa med blaskigare olja som första test.
Typ symaskinsolja.
Det tillåter trotteln öppna snabbare och släppa in mer luft.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Mera stängd = högre hastighet på luften över munstycket. Schluurp.
Ingen guru jag heller, testat lite hit å dit bara.
Ingen guru jag heller, testat lite hit å dit bara.