Optimal topp för std kam

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av lyyski »

Har nog någon sådan flödning liggande oxå! Kan kika på det!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av »

Toppeffekten blir nog på kring 5000 men den drar längre utan problem har en folkracer med en standard b23e motor (405 och H kam) men med dubbla 40er med 36mm halsringar och den går inte sämre än med K-jet iaf drar till 6000 ungefär.
Räknar man bort spjällaxeln blir det ca 34,5mm (om jag snabbräknade rätt)
Även om förgasarna är små blir det som sagt inga nackdelar med en bättre topp bättre med en strypning än 2 :P
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av salmon »

har varit och provkört den nu. med snäll tändning och något magert på toppen så slutar den dra vid 5000
blev rapp och varvar ut mot 6500-7000 utan å låta konstigt.
har kammen inställd på 1.8mm och läste här ovanför att det rekommenderas 2.5mm.
väntar änn på nya munstycken från rallydelar i vrestorp , den går fett på mellan ännu.
jimmy, gällivare
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av »

Flödade en folkrace topp nyligt där det provades med ett f insug och toppen flödade 195cfm in.
Med ett f insug monterat sjönk flödet till 164cfm så den tappade 31cfm så rätt likt mot dom 35 som lyyski mätt Vattenskalorna på bänken började bli nervösa redan vid 6mm ventillyft Så det är redan då turbulens i insuget.
Med en weber 45 tappar en liknande topp 13-15cfm om det är 40mm halsring.
Tyvär inget flöde med 40mm förgasare men även om det sjunker lika mycket som med f insuget lär det inte bli nån turbulens på samma sätt då och insugs längden går variera med olika trattar mm.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av salmon »

har kört den i en månad nu ungefär och man ser i loggen att jag får 95kpa efter 5500rpm 93kpa ungefär vid 7000rpm
men under 5500 så håller den sig på 98kpa hela tiden. -vid full gas då-
har 32mm hals nu och ska sätta in lite större när jag får tummen ur
jimmy, gällivare
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av »

Vad använder du och loggar med?
Och vart kopplar du in mappsensorn på insuget mellan topp och förgasare elr?
Antar att den börjar dö av ungefär samtidigt som trycket börjar sjunka
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av salmon »

jag har ett ms2v3 till tändningen som jag loggar med, och vakuum anslutningen har jag mellan topp och förgasare på 4de cyl.
ja man känner att den tappar fort efter 5500, skall se om det blir någon skillnad när jag byter till större halsringar.
jimmy, gällivare
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av The »

Ta bort halsringarna och montera spridare och styr bränslet med ms:et ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av salmon »

det var inte det som jag var ute efter med detta bygge. ville experimentera å trixa med förgasare, har som aldrig hållit på med det tidigare i nån större skala
att det blev dellorto dhla40 var för att en bekant hade dom hemma på hyllan,
jimmy, gällivare
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Optimal topp för std kam

Inlägg av »

Om du har tillgång till mycket munstycken gör ett snabbt test och prova utan halsringarna.
Osäker på hur det blir i en dellorto men i en weber 45 blir det ju inga jättestora kanter och förgasaren släpper då igenom mera rent flödesmässigt utan halsring monterad.
Har dock inte själv provat på någon motor så vet inte om det går bestycka in bra eller om det blir jättesvårt och få till lamda kurvan.
Skriv svar