Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Tjata om vad som helst .
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av W108 »

Har någon mer än mig tänkt på vilken sjuk prisstegring som skett på kanske bara två-tre år?

För två år sedan så kunde man hitta mängder av "klassiker" på Blocket för runt tio papp, nu är de tre till fem ggr så dyra. Mercor och BMW:s från 70-talet har blivit värdefulla helt plötsligt.

Jag var nyligen i Tyskland, och noterade där vilka sjuka priser det blivit på vanliga Porschar, 944:or för flera hundra tusen. I min värld får man en sådan för under 40K. en 911 som för bara några år sedan gick för under 100 000, kostar idag över en miljon!!! Det känns som om någon hysteri utbrustit...
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Dennis M »

Veteranbilsintresset har ju exploderat och sen driver intresset i europa upp priserna, de lite roligare bilarna lämnar landet.

Priserna man ser i tex. Tyskland skall tas med en nypa salt har jag hört men de betalar bra för en topprenoverad bil där varje skruv är ny.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Daniel-635 »

Förra våren vart jag på en av de riktigt stora mässorna för klassiska bilar.

http://www.retro-classics.de/

Det allra sjukaste vart ändå VW Bussarna en lyxbuss full med rutor överallt kostade 1,2 miljoner.
Den vart förvisso osåld, men det vart även en helt vanlig transporter som vart såld för 416´000:-
Dessa vart förvisso i bättre än nyskick, men ändå.

Helt plötsligt blir en BMW m635Csi prisvärd för 478´000 kr.

BMW e30 M3, Audi Quattro och Porsche 911 Turbo är helt orimliga priser på nu.

Men dom verkar vara jäkligt petiga på miltalen, fina bilar som har gått 25´000mil såg jag ingen av alls.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Kadett4wd »

Det beror även på att bilbranshen har återhämtat sig sen 'kollapsen' -09
bilen jag köpte i tyskland går inte köpa längre för de pengarna, den har stigit i pris rejält.
Även fast det inte är nån klassiker.

Sen har Euron ökat i värde också, det knuffar på det med.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av loop »

Samtidigt så får man fan inget sålt. Det enda som går att sälja är besiktade bilar, klassiska hobbybilar eller exklusivare märken.
Kadett D med c20NE, tror jag fick 2000. Ford Fiesta mk1 med xr3i motor, osåld för 500kr.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Dennis M »

Som du säger Daniel så är det riktigt fina bilar som gäller för rika tyskar, lågmilare eller riktigt fina proffsrenoveringar som kostat flera hundra tusen att färdigställa.

Vi har värderat de riktigt fina bilarna för lågt i sverige, sen är nog en veteranbil mer en statussymbol utomlands så de värderar inte bruksskick på samma sätt som vi.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av StefanM »

Vi svenskar fattar oftast ingenting om vad som försiggår nere i europa......eller övriga världen för den delen. Gamla bruksbilar som är helt värdelösa här kan vara värd en hel del neröver för där finns det ingenting kvar av sånt. Här får man bara kaffepengar för nån udda välbevarad 80 talare och många gånger går det jättefina bilar till skrot just för att ingen vill ha dem men hade man annonserat ut den i tyska tidningar hade man säkert fått 20 000 för samma bil.

Vi lever fortfarande i tron om att det står gamla saab och volvo och gammelbilar överallt och delar finns alltid osv osv men det börjar tunna ut även här. Står man på en marknad och säljer delar och man har nån bromsgrej till nån saab eller volvo och begär 150kr så är det ALLTID och då menar jag ALLTID någon som minsann hävdar att näe gud vad dyrt, OK tog minsann 39kr för samma grej............Det ska liksom prutas på allt. Samma grej på retro-classics kostar säkert 2995kr för neröver är det ingen som blinkar nämnvärt över att en gammal bil kostar pengar. Det är liksom lika dyrt att lacka en volvo 240 som en maserati. Men här hade man som sagt inte lackat volvon av den anledningen att man inte får tillbaks pengarna för man får ju inget för bilen som sådan.......
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Janzzon »

Intressant läsning, mina Hamburgeraffärer på 80-talet var rätt tveksamma och då var det trassligare att få godkänt i Sverige.
Jag gjorde så att jag tog tåget ner till Hamburg, köpte en hamburgare och ringde nån kompis hemma och berättade att jag köpt en hamburgare i Hamburg. En del trodde mig inte.
Hittade till slut en fin bra 911 SC-83 eller -81, minns inte, (detta var år -87) för motsvarande 135.000 SEK.
Hade aldrig kört 911 så jag drog iväg bra direkt ut från Hamburg när jag skulle hemåt. Fullständigt underbar känsla, jag lämnade alla bakom mig. Då menar jag alla. Ingen körde förbi men jag höll bara ca 200.
Det visade sig sen att jag kört på hastighetsbegränsad sträcka.
Som tur var varskoddes jag inte på annat sätt än att plötsligt vrålade alla förbi.
Jag trodde de var sura på mig.
Jag lärde mig köra den och hemma körde jag om allt och alla på motorvägen. Även såna som själva höll på och segade med omkörning, vips var man förbi alltihop.
Trots att en arbetskompis hade en far på VAG och fixade allt som skulle göras gratis, mot att jag lånbytte bil två veckor och fick köra hans Passat. Han var helt frälst på 911 och hans far fixade allt.
Ja trots var det ja, trots detta så gick det inte att få tillbaka de 135 sen då jag fått nog av räserbilar.
Det var något slags börs-krasch och en massa börsvalpar skulle sälja sina 911.
Jag lyckades byta in min mot en sommarstuga i Södertälje med sjöutsikt.
Trots att jag repat ena sidan i ett garage, det spelade ingen roll för en av dödsbodelägarna, han var 911 fantast och fick den i princip utan egna utlägg.
Sen styckade jag tomten och fick ca 100.000 kr plus på det hela.
Sånt är ok när man är ganska ung och dåligt med besparingar.
Senast redigerad av Janzzon den lör okt 03, 2020 8:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

ja int betalar jag 50 tusen för en rostig amazon...:)
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Drakir »

Inte så konstigt egentligen, de bilar som har varit drömbilar när man va ung kan plötsligt köpas av de som blivit äldre och fått bra ekonomi.
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Billiga bilar är helt plötsligt dyra...

Inlägg av Janzzon »

Drakir skrev:Inte så konstigt egentligen, de bilar som har varit drömbilar när man va ung kan plötsligt köpas av de som blivit äldre och fått bra ekonomi.
Jo, stämmer nog ofta, men det verkar finnas en hel del undantag också.
Min drömbil i 25-årsåldern var allt Camaro SS/RS -68 med den där hemliga fronten, infällda strålkastare.
Sen skulle den vara röd med en vit tvärlinje långt fram på motorhuven.
Då hade jag inte riktigt råd, men det har jag nu, fast ett gränsfall. De kostar väl sådär 10 gånger mer idag.
Inkomsten är däremot klart mindre som pangchonär så det handlar om besparingar.
Fast drömmen ser annorlunda ut idag så det blir ingen Camaro.
Skulle jag skaffa sommarbil skulle det nog bli en Maserati.
Till mycket lägre pris.
Drömbilen heter också mer åt Studebaker silver Hawk -hållet.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Skriv svar