I Bedforden? Jag tror jag börjar fatta...Jens Gustavsson skrev:en volvo B20 A från 1975 så klart!
B20 A -75 uthålighets test!
Re: B20 A -75 uthålighets test!
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Precis, nåt man blir väldigt medveten om då man trimmar 2takt.
Samma gasare, samma motor, annan pipa och man kan få bestycka ned rejält fastän effekten ökar.
Mao, mer drag över nålmunstycket - mera sås drar det upp från flottörhuset.
Samma gasare, samma motor, annan pipa och man kan få bestycka ned rejält fastän effekten ökar.
Mao, mer drag över nålmunstycket - mera sås drar det upp från flottörhuset.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Lite OT men, hur många tomma sponsorplatser finns det på bussen egentligen???
Jag körde Biltema "universalolja" på liten flaska, som var som symaskinsolja i Strombergar'n på min SAAB 99 (mitten av -80 talet). Den svarade bättre på gasen och drog något mindre soppa...
EDIT/tillägg:
Mindre dämpning och snabbare reglering?
Jag körde Biltema "universalolja" på liten flaska, som var som symaskinsolja i Strombergar'n på min SAAB 99 (mitten av -80 talet). Den svarade bättre på gasen och drog något mindre soppa...
EDIT/tillägg:
Mindre dämpning och snabbare reglering?
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Saxat från MHRF´s hemsida.
"Valve Seat Recession uppstår vid höga temperaturer (hård körning) i motorer med mjuka ventilsäten av järn eller stål. Avgasventilen och ventilsätet blir vid hög belastning så upphettade att en mikrosvetsning uppstår när ventilen stänger. När den åter öppnar drar ventilen med sig en liten mängd material från ventilsätet. Efter en tids körning på detta sätt sjunker ventilen allt djupare in i sitt säte vilket märks på att ventilspelet minskar för att till slut elimineras.
Om materialet inte är järn eller stål i både ventil och säte kan VSR ej uppstå.
VSR förhindras genom att:
A) höga temperaturer undviks (= låg belastning på motorn)
eller,
B) ett skyddslager av metalloxid byggs upp på ventil och säte för att förhindra svetsningen.
Blyoxid var mycket effektivt för detta ändamål men andra metallers oxid har också visat sig ge skyddseffekt. Blyersättning bör ej användas i bilar med avancerad avgasrening och katalysator. De metallföreningar som ska skydda ventilsätena i äldre motorer kan ställa till problem i moderna. De metaller som används är kalium, natrium, mangan och bor. Kalium används i det preparat som distribueras av Hall Miba och säljs på de flesta bensinstationer. Det är också den produkt som fanns i den blyersatta bensinen på pump så länge den såldes (Jet säljer den än idag).
Sammanväger man uppgifterna från innehållsanalysen, experternas råd och prisjämförelsen måste HallMibas ersättningsmedel framhållas som lämpligaste val om blyersättning överhuvudtaget behövs. Kalium löser problemen med VSR på väl beprövat sätt och till ett rimligt pris. "
Har själv sett en B20a topp från en bandvagn som körts utan ersättning, de avgassätena gick inte ens att rädda.
"Valve Seat Recession uppstår vid höga temperaturer (hård körning) i motorer med mjuka ventilsäten av järn eller stål. Avgasventilen och ventilsätet blir vid hög belastning så upphettade att en mikrosvetsning uppstår när ventilen stänger. När den åter öppnar drar ventilen med sig en liten mängd material från ventilsätet. Efter en tids körning på detta sätt sjunker ventilen allt djupare in i sitt säte vilket märks på att ventilspelet minskar för att till slut elimineras.
Om materialet inte är järn eller stål i både ventil och säte kan VSR ej uppstå.
VSR förhindras genom att:
A) höga temperaturer undviks (= låg belastning på motorn)
eller,
B) ett skyddslager av metalloxid byggs upp på ventil och säte för att förhindra svetsningen.
Blyoxid var mycket effektivt för detta ändamål men andra metallers oxid har också visat sig ge skyddseffekt. Blyersättning bör ej användas i bilar med avancerad avgasrening och katalysator. De metallföreningar som ska skydda ventilsätena i äldre motorer kan ställa till problem i moderna. De metaller som används är kalium, natrium, mangan och bor. Kalium används i det preparat som distribueras av Hall Miba och säljs på de flesta bensinstationer. Det är också den produkt som fanns i den blyersatta bensinen på pump så länge den såldes (Jet säljer den än idag).
Sammanväger man uppgifterna från innehållsanalysen, experternas råd och prisjämförelsen måste HallMibas ersättningsmedel framhållas som lämpligaste val om blyersättning överhuvudtaget behövs. Kalium löser problemen med VSR på väl beprövat sätt och till ett rimligt pris. "
Har själv sett en B20a topp från en bandvagn som körts utan ersättning, de avgassätena gick inte ens att rädda.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
jag tror det är tempraturerna till stor del som gör om det fungerar eller inte. eller kan det va olika gjutningar i olika toppar?
en väl tunad motor iallafall har mycket bättre odds att fungera bra vet jag
mvh jens
en väl tunad motor iallafall har mycket bättre odds att fungera bra vet jag
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Ja bandvagn jag nämnde gick konstant på fullgas och hur fräsha gasarna var vette väl 17.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Jag körde till och från jobbet med en A motor.
Fick ställa ventilerna ut 5 gånger, -2mm.
Men du som tror Jens behöver kanske upptäcka det själv.
Varför blev det dåligt komp på din gamla motor?
Erland
Fick ställa ventilerna ut 5 gånger, -2mm.
Men du som tror Jens behöver kanske upptäcka det själv.
Varför blev det dåligt komp på din gamla motor?
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Du måste tankat skitsoppa.
Jag hade en 142a för massa år sedan, även CIH Oplar utan speciella säten.
Aldrig haft nåt problem, och många av motorerna var trimmade relativt hårt.
B20n hade äkta gammal volvo slipad S-kam, KG steg4 topp(som senare byttes mot en egenportad volvo competition service topp), weber45or mm mm.
Pendlade till jobb med den,16 mil om dagen.
Inge bekymmer med nå säten.
Oblyad soppa.
Jag hade en 142a för massa år sedan, även CIH Oplar utan speciella säten.
Aldrig haft nåt problem, och många av motorerna var trimmade relativt hårt.
B20n hade äkta gammal volvo slipad S-kam, KG steg4 topp(som senare byttes mot en egenportad volvo competition service topp), weber45or mm mm.
Pendlade till jobb med den,16 mil om dagen.
Inge bekymmer med nå säten.
Oblyad soppa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
min husbil har gått flera tusen mil på oblyat (europa road trip av förra ägaren+ 150 mil av mig) och säterna såg helt ok ut då jag kollade till dem på gamla motorn. mirra dem man problemet med kompa va i kolvarna mest troligt därför jag satsade på denna motor istället.
jag har en båt med B18 också den går på full gas 10-20 minuter ibland men den är stabil på ventilspelet och tät i kompan (sitter inga sätesringar i B18 marin motorn)
mvh jens
jag har en båt med B18 också den går på full gas 10-20 minuter ibland men den är stabil på ventilspelet och tät i kompan (sitter inga sätesringar i B18 marin motorn)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Halleluja!
Erland
Erland
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Kan liknas vid för lite olja i förgasaren, då shocköppnar kolven tills oljan börjar bromsa en bit upp, då går den tillfälligt lean. Får den nu för mycket på lågvarv med "wide open trottle" förvärrar man resultatet med hårdare fjäder.Kadett4wd skrev:Du vill faktiskt låta trotteln öppna mera för att få mindre 'accpump'.Jens Gustavsson skrev:
jag är ingen SU guru lär mig hur en mjukare fjäder håller trotteln mera stängd? ska köpa boken nån dag i framtiden
mvh jens
Testa med blaskigare olja som första test.
Typ symaskinsolja.
Det tillåter trotteln öppna snabbare och släppa in mer luft.
Kolven skall upp snabbare och mer som ovan också är inne på.
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Jens, jag skall berätta var den underdelen kommer ifrån.Jens Gustavsson skrev:min husbil har gått flera tusen mil på oblyat (europa road trip av förra ägaren+ 150 mil av mig) och säterna såg helt ok ut då jag kollade till dem på gamla motorn. mirra dem man problemet med kompa va i kolvarna mest troligt därför jag satsade på denna motor istället.
mvh jens
Den satt i grönvolvon som Fredrik Holmgren och någon fler byggde.
Ägaren efter byggde ny underdel, tror dock att det var med överdim std-kolvar.
Den motorn gick med Dellorto 40:or och T3 aggregat, (trim 60 kompressor och 0.48 avgashus).
Det var rimligt att tro att den turbon låg runt sitt ungefärliga pumpmax i den installationen och mer eller mindre all den luften fick nog så lov att passera förbi turbinen.
Om kolvringarna tappat spänst kan det ha sin förklaring i trångboddheten på avgassidan.
Jag satte i den underdelen i husbilen då den 2.1:a som fanns där innan hade hög oljeförbrukning.
Märkte inga svaghetstecken då iaf, men gjorde aldrig någon kompatest.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Hej har mekat dit nya motorn nu i går (och halva natten ) . kul att starta en ny dynad motor perfekt tomgång sådär man måste kolla om den går för den går så tyst och jämt, det bara puttrar lite bak i ljudämparen
den gammla motorn va trögstartad och gick på 2-3 cylindrar tills man paserat 2500rpm sen gick den skapligt men kändes att den inte var frisk riktigt. kan ju ha sin förklaring om den jobbat med tryck förgasar turbo i tidigare liv den motorn ska kollas igenom senare den går säkert få bra igen då loppen, kamaxeln, toppen såg jätte fina ut. toppen skulle gå att sätta på en 180hk B20 med weber utan att skämmas för sig
erland misförstå mig inte jag tror dig och föruspråkar blyersätning och stål sätes avgas säten på gat bilar och jag har varit med om det också men samtidigt slarvat med blyersätning tilräckligt mycket på båtar, husbilen och på race bilar för att säga att ibland spelar det ingen roll heller därför jag tror att det kanske är lite olika kvalite på gjut järnet i olika toppar??
mvh jens
den gammla motorn va trögstartad och gick på 2-3 cylindrar tills man paserat 2500rpm sen gick den skapligt men kändes att den inte var frisk riktigt. kan ju ha sin förklaring om den jobbat med tryck förgasar turbo i tidigare liv den motorn ska kollas igenom senare den går säkert få bra igen då loppen, kamaxeln, toppen såg jätte fina ut. toppen skulle gå att sätta på en 180hk B20 med weber utan att skämmas för sig
erland misförstå mig inte jag tror dig och föruspråkar blyersätning och stål sätes avgas säten på gat bilar och jag har varit med om det också men samtidigt slarvat med blyersätning tilräckligt mycket på båtar, husbilen och på race bilar för att säga att ibland spelar det ingen roll heller därför jag tror att det kanske är lite olika kvalite på gjut järnet i olika toppar??
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: B20 A -75 uthålighets test!
Kuligt & intressant test av vanlig motor!!
Jag undrar också vad det där beror på med att tex som jag som aldrig någonsin har hällt i blyersättning i nån bil inte fått uppätna säten på B20 eller cih-oplar/ohv-oplar. Och div engelska bilar. Trots mången fullgastimme.
Enda bil jag ofta fått ställa ventiler på var den extremt sömniga hundkoja med 0,85-litersmotor som jag använde som potent dragbil för några år sen vid skrotbilshämtning åt bilskroten. Alltid fullgas Den fick jag ställa ventiler på emellanåt.
Ingen annan hundkoja jag haft har gjort så.
Blandar ju alltid mer eller mindre etanol i bensinen och en etanolguru säger att det är det som gör att mina bilar klarar sig fint utan blyersättning. Men då borde isf denna hundkojan jag körde inte ha fått sina 24-millimeters avgasventiler insjunkna i sätet....??
Gjutningsvariationer?
'
Jag undrar också vad det där beror på med att tex som jag som aldrig någonsin har hällt i blyersättning i nån bil inte fått uppätna säten på B20 eller cih-oplar/ohv-oplar. Och div engelska bilar. Trots mången fullgastimme.
Enda bil jag ofta fått ställa ventiler på var den extremt sömniga hundkoja med 0,85-litersmotor som jag använde som potent dragbil för några år sen vid skrotbilshämtning åt bilskroten. Alltid fullgas Den fick jag ställa ventiler på emellanåt.
Ingen annan hundkoja jag haft har gjort så.
Blandar ju alltid mer eller mindre etanol i bensinen och en etanolguru säger att det är det som gör att mina bilar klarar sig fint utan blyersättning. Men då borde isf denna hundkojan jag körde inte ha fått sina 24-millimeters avgasventiler insjunkna i sätet....??
Gjutningsvariationer?
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 A -75 uthålighets test!
B18 toppar är mjukare att fila i än B20.
USA toppar och Dieseltoppar är betydligt jobbigare att avverka material i.
Om sätena ska hålla så är det viktigt att styrningarna är bra och det kan vara skillnaden.
Mycket av ventilens kylning går genom styrningen.
Erland
USA toppar och Dieseltoppar är betydligt jobbigare att avverka material i.
Om sätena ska hålla så är det viktigt att styrningarna är bra och det kan vara skillnaden.
Mycket av ventilens kylning går genom styrningen.
Erland