Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cal
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön aug 03, 2008 11:43 am
Ort: Huskvarna

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Cal »

Jaha, och hur var det här då? :hihi:
FredrikJohansson
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 16, 2013 4:29 pm

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av FredrikJohansson »

Det undrar jag med! :)
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Väldigt kul att se folk som är intresserade av bygget! :thumbright:

Motorn har fått lite översyn, oljetråget har fått ett returrör från turbon och en massa annat småplock som mest tar massa tid och inte är så mycket att visa tyvärr...


Var det någon som sa trångt och jävligt?? Haha! Rätt nöjd med hur allt blir, tyvärr har jag en förmåga att krångla till allt lite för mycket men varma sidan är i princip klar. :)
Bild

Om allt vill sig väl kommer motorn hoppa tillbaka in i bilen nästa vecka.
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Runeson »

Riktigt kul bygge! Du o svetsen var kompisar såg jag :hihi:
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Motorn och växellådan har fått para sig igen med en ordentlig koppling därimellan. Paketet har lyfts tillbaka där det hör hemma tillslut. :)

Gjorde ett ryck ikväll och nog ner bakvagnen som ska få sig en översyn med lite färg och stummare bussningar, en klassisk AGA diff blir det också. 8)
Bild

En stycke risig bakvagn.. :puke: Kommer även lägga in förstärkningsplåtar där bryggan bultas i karossen.
Bild

Mycket kvar än! :( måste nog börja öka takten om det ska bli nått åka av....
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Det mesta till bakvagen är färdigt för montage nu, ska lacka färdigt karossen undertill sen blir det nya bromsrör innan allt åker upp igen.

2mm förstärkningsplattor fastsvetsade och en vacker gul grundfärg. :D
Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Äntligen börjar bitarna falla på plats under bilen! Har monterat en walbro gst 450 pump i tanken sen har bakvagnsbryggan varit på pulverlack och fått alu bussningar. Dragit 9 meter nya bromsledningar där det saknades och var risigt.

Viktigaste modden på hela bygget. Permanent 2wd!
Bild

Blir lite trevligare att meka under bilen nu. Kör med grundfärg så länge, blev lite lat när det inte fanns rödfärg hemma.
Bild

Nöjd med resultatet!! :)
Bild
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av 740Bodo »

ser riktigt gött ut :D bra jobbat :thumbright:
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Bakvagnen sitter äntligen helt ihop sen har bromsarna och kopplingen luftas och allt verkar fungera bra. :)

Börjat bygga vidare på avgassystemet nu! 3,5" rostfritt borde ge fria andningsvägar för betydligt mer effekt än vad jag planerat men det är känns lika bra att ta till ordentligt nu när man ändå håller på. :p (notera även wastegate röret)

Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Avgassystem check! :) Har gjort systemet ovalt delvis för att få bättre markfrigång men det kommer fortfarande bli lägsta punkten just där det går ner under bilen. Förhoppningsvis blir det inte några större problem. FIA/sbf katalysator sitter monterad längst bak för att strypa så lite som möjligt och inte brinna upp direkt.

Downpipe och mitten del färdig svetsade.
Bild

Nöjd med layouten, kommer flöda friskt och låta mycket, återstår att se hur mycket bara. :p
Bild
Bild

Montera vattenkylare är nästa på tur. Listan blir kortare och kortare!
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Byggt fästen för kylaren så den är på plats men den ska ut igen då det blir att svetsa dit vanliga anslutningar istället för bmws special. Kommer åka med ett separat expansions kärl då bmws tydligen spricker och är jävliga att lufta..

Nytvättad jaoo!! Inget mer pallbocks häng nu! :D
Bild

Snart "bara" det elektriska kvar.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Vad händer om man häller i vanlig växellådsolja i zf lådan, har några liter castrol 75w85 hemma om det skulle fungera?

Står MTF LT1 på min låda med gul etikett.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Elias_ »

ZF lådorna vill ha ATF olja om jag inte minns fel, sett flera som hällt på fin fin olja o skiten har skurit eller rent av pajat.
åker själv med BMW original olja o lådan har då hållt i 4 säsonger med 500whp :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av aliwin »

Mtf-LT1 är precis som castrol transmax Z. Kör den oljan i min 530D låda
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Roger Berglund »

aliwin skrev:Mtf-LT1 är precis som castrol transmax Z. Kör den oljan i min 530D låda
Transmax z är också förskrivit i toyota supra lådorna av den enkla anledningen att det är så tighta spel i hela lådan att dom är rädd för att inte synkringarna ska fungerar som dom ska..

ur smörjsynpunkt så är det ju ren katastrof. högre viskositet är alltid bättre mot nötning och mot chock belastning.
brukar köra en 75W antingen le eller Cougar och det har fungerar klockrent på alla zf och getrag lådorna.
:thumbright:

skulle man hälla i fel olja märker man det ganska direkt för dom blir i princip omöjlig att växla med. :thumbdown:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar