Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Har införskaffat mig en shenck elbroms med dubbla rotorer/spolar.

I dagsläget saknas power-supply-enhet samt kontrollenher.
Antingen hittar jag ovanstående delar till bra pris och köper mig tid.
Eller så köper jag ett separat powersupply och bygger en egen kontrollenhet.

Kanske någon här har känningar så man kan köpa dessa grejer för mindre än 150k!!?


Sedan är den långsiktiga planen att montera denna i en container för att ha den mobil.

Bilder kommer snart.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av OttoB »

Hej

Vilken storlek är den? Kan lite om Schenk bromsar, och planerar bygga egen kontrollsystem.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Bänken heter W2-470

Spolarna har nummer w2s-450
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av Ante Karlsson »

Vad ska bromsarna ha för spänning?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Vad jag hittat: 170v 20amp.

Jag testade lite med spänningsaggregat, baserat på resistansen så landar det nog rätt nära 20amp nog på 170V.

Behöver man köra en sådan här över h-brygga? Hittade någon stans att de hade möjlighet att kör +-170V, tänkte om man ville kunna polvända för att hantera tranisenter?

Hur brukar man styra detta, reglerar man dc-spänning?
För jag hade en idé att bara bygga en krallig likriktare och köra den strömåterkopplat.
Finns det några nackdelar att göra så?
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av OttoB »

Semikron har komponenter som behövs. Kan kolla närmäre när är på datorn.

Vi börjar snart att mäta ström och spänning från Schenk W260 virveströmbroms för bygga eget styrsystem.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vore kul med bilder :thumbright:
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Bild
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Otto, har du något typ-nummer på dina spolar?

Om du har möjlighet så får du gärna göra en induktansmätning på spolen.
(Strömderivata till 50% av mättnadsspänningen. )

Alternativt om du tar en bild på hela förloppet till mättning
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av OttoB »

Mycket greijer! Kylflänsar (runda saker med labyrint spår)ser ut som nya, dom rostar om man kylar med ren vatten. Kostar närmare 10000 eur att renovera.

Kan du mätä resistans av spolen?

Är det någon slags doppelbroms? Har aldrig sett sånt.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av Performance_seeker »

Grundprincipen om jag fattat det rätt är att starkare dc-ström ger starkare magnetfält som in sin tur ger starkare bromsning.

Men jag såg någonstans att dom kastar om polerna, vet inte varför men det kanske är för att undvika mättning och öka verkningsgraden?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Ska mäta resistansen.
Men tror den ligger i storleksordning av 8-10 Ohm.

det är dubbla rotorer i den för att den ska klara högre vrid.


Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.
Doktorn
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons aug 28, 2013 7:08 pm

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av Doktorn »

Hej du kan styra bromsen med en semikron skpc 200-240
Kopplad till en semikron skpc 28-14.
Kan styras med analog 0-5v eller en potentiometer.
El schema finns på sportdevices.com
Doktorn
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: ons aug 28, 2013 7:08 pm

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av Doktorn »

Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av Performance_seeker »

*L.R* skrev:...Magnetfältet är bara beroende på strömmen. Och strömmen i spole är kontinuerlig, så det borde att gå att bara strömreglera den, istället för att köra den mättat.
Enda anledningen som jag ser att polvända den är att driva ner strömmen snabbt.
Mättat skall man inte köra, då har man ingen regleringsmöjlighet längre, man har slagit i taket. Strömreglering är det som gäller.
Min gissning är att anledningen till att vissa kastar om polerna är att undvika att järnkärnan i spolarna blir självmagnetiserade, då blir det svårt att reglera små effekter, om dom har kvarliggande magnetism utan ström i spolarna. Men det är bara min amatörgissning, jag har ingen erfarenhet av det där.

Jämför med att man kan få en växelströmsgenerator att börja ladda utan ström i magnetiseringslindningarna...det ligger kvar en viss magnetism i järnkärnan... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar