BMW 635CSI M50 turbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Insug
Jobbat vidare med insuget och tanken är att det ska se ut såhär:
Tanken är att det ska bli så få svetsar som möjligt och att det ska bli så få svetsar i hörn som möjligt. Därav är plåten trattarna går igenom bockad, så att dom långa svetsarna kommer på en raksträcka.
Testade att skriva ut ett snitt i skala 1:1 för att kolla så det fick plats.
Har börjat bocka till plåten som trattarna sitter i.
Och den stora plåten som kommer bli större delen av plenumet.
Testade även att flödessimulera insuget i cad-programmet.
Luftflödet satte jag till 0,163 m3/s, vilket borde bli 7000rpm med en cylindervolym på 2,8l om jag har tänkt rätt. Det är en ganska simpel simulering där dom 6 hålen ut från insuget räknas som ett enda stort hål, men man ser ju på ett ungefär hur luftflödet borde bli.
Fortsättning kommer förhoppningsvis till veckan
Tanken är att det ska bli så få svetsar som möjligt och att det ska bli så få svetsar i hörn som möjligt. Därav är plåten trattarna går igenom bockad, så att dom långa svetsarna kommer på en raksträcka.
Testade att skriva ut ett snitt i skala 1:1 för att kolla så det fick plats.
Har börjat bocka till plåten som trattarna sitter i.
Och den stora plåten som kommer bli större delen av plenumet.
Testade även att flödessimulera insuget i cad-programmet.
Luftflödet satte jag till 0,163 m3/s, vilket borde bli 7000rpm med en cylindervolym på 2,8l om jag har tänkt rätt. Det är en ganska simpel simulering där dom 6 hålen ut från insuget räknas som ett enda stort hål, men man ser ju på ett ungefär hur luftflödet borde bli.
Fortsättning kommer förhoppningsvis till veckan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Jobbar vidare med insuget...
Ritar ut formen på stora plåten till plenumet.
Delat på 4tumsböjen och börjat måtta in plåtarna.
Började fräsa hål för spridare, men fräsen nådde inte hela vägen ner, så fick avsluta manuellt med slipstift.
Med spridarhylsor och styrningar för att få hylsorna lika vid svetsning.
Provmonterat
Till veckan ska förhoppningsvis en kompis hjälpa mig att svetsa så man kan jobba vidare med insuget
Velar lite om man ska ha tomgångsmotor eller inte?
Behövs det eller klarar man sig bra ändå med originalspjäll och justerskruv?
Ritar ut formen på stora plåten till plenumet.
Delat på 4tumsböjen och börjat måtta in plåtarna.
Började fräsa hål för spridare, men fräsen nådde inte hela vägen ner, så fick avsluta manuellt med slipstift.
Med spridarhylsor och styrningar för att få hylsorna lika vid svetsning.
Provmonterat
Till veckan ska förhoppningsvis en kompis hjälpa mig att svetsa så man kan jobba vidare med insuget
Velar lite om man ska ha tomgångsmotor eller inte?
Behövs det eller klarar man sig bra ändå med originalspjäll och justerskruv?
- gsi_dalarna
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Jag hade nog satsat på tomgångsmotor. Om sprutet sköter tomgången har du ju alltid rätt tomgång. Tex oavsett temp på motor och ute.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Snyggt, och klart så fina prylar även ska få tomgångs motor.
Speciellt på en E85 bil, så har man stabil tomgång även när den är helt kall.
Speciellt på en E85 bil, så har man stabil tomgång även när den är helt kall.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Missat denna tråden
Trevlig bil snyggt jobbat, kommer följas
Trevlig bil snyggt jobbat, kommer följas
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Daniel och Gsi_dalarna. Ni har nog rätt där. Lika bra att göra det ordentligt på en gång
Behöver man koppla ihop andra änden av tomgångsmotorn med tryckröret eller kan man bara sätta ett lite luftfilter på den? Tänkte om den läcker bakvägen när det blir laddtryck
Har nu fått insugsrör och plenum ihoppunktat
Passade fint även efter svetsning som tur är och lätt att montera
Tyvärr så blev spridahylsorna inte så bra. Hålen blev allt från 14 till 15mm och dålig yta (Dåligt borr).
Men har lyckats få tag i ett rör som är 14mm invändigt, så det ska bara kapas i rätt vinkel.
Fick även spakstället svetsat.
Det består av e39 växelspak och aluminiumhus för kulan. Främre aluminiumdel mot lådan från e36 och stag från e36. Fästet i bakkant är original e24 med en rörstumt fastsvetsad, som bakre bussning passar i.
Ska svarva en hårdare bussning mot lådan bara, för det flexade lite väl mycket där just nu.
Behöver man koppla ihop andra änden av tomgångsmotorn med tryckröret eller kan man bara sätta ett lite luftfilter på den? Tänkte om den läcker bakvägen när det blir laddtryck
TackarKlabbe Persson skrev:Missat denna tråden
Trevlig bil snyggt jobbat, kommer följas
Har nu fått insugsrör och plenum ihoppunktat
Passade fint även efter svetsning som tur är och lätt att montera
Tyvärr så blev spridahylsorna inte så bra. Hålen blev allt från 14 till 15mm och dålig yta (Dåligt borr).
Men har lyckats få tag i ett rör som är 14mm invändigt, så det ska bara kapas i rätt vinkel.
Fick även spakstället svetsat.
Det består av e39 växelspak och aluminiumhus för kulan. Främre aluminiumdel mot lådan från e36 och stag från e36. Fästet i bakkant är original e24 med en rörstumt fastsvetsad, som bakre bussning passar i.
Ska svarva en hårdare bussning mot lådan bara, för det flexade lite väl mycket där just nu.
- gsi_dalarna
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Ena änden sätter du i plenumet. Andra i tryckröret innan spjället.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Så får det nog bli.gsi_dalarna skrev:Ena änden sätter du i plenumet. Andra i tryckröret innan spjället.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
En liten miniuppdate:
Har rullat en kona som ska sitta sista biten mot spjället och kapat och fräst nya spridarhylsor.
Kommer nog bli lite lugnt med bilen närmsta veckorna då båt ska göras iordning och lite lägenhetsrenovering. Men sen är det full fart igen
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Insuget blir riktigt snyggt! Smart konstruktion också med den rullade plåten så du slipper svetsar på mitten.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Snyggt arbete! Klart du ska ha tomgångsmotor till den också.
Nåt du säkert tänkt på redan : Fasa gärna kanterna för spridarna så inte O-ringarna skadas när de ska ner (använd vaselin el silikon också). Polera gärna med autosol för att få en tät bra yta.
Nåt du säkert tänkt på redan : Fasa gärna kanterna för spridarna så inte O-ringarna skadas när de ska ner (använd vaselin el silikon också). Polera gärna med autosol för att få en tät bra yta.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tack Hoppas iaf att risken för sprickor blir mindre med mindre färre svetsar.mekluuba skrev:Insuget blir riktigt snyggt! Smart konstruktion också med den rullade plåten så du slipper svetsar på mitten.
Tack Jo, hylsorna kommer bli fasade. just ytan på insidan var anledningen till att jag kasserade dom gamla hylsorna.mattias skrev:Snyggt arbete! Klart du ska ha tomgångsmotor till den också.
Nåt du säkert tänkt på redan : Fasa gärna kanterna för spridarna så inte O-ringarna skadas när de ska ner (använd vaselin el silikon också). Polera gärna med autosol för att få en tät bra yta.
Kul med lite positiv feedback. Det hjälper till att hålla motivationen uppe
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Imponerande och snyggt arbete alltihopa!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tack martinPerformance_seeker skrev:Imponerande och snyggt arbete alltihopa!
Har varit lugnt under sommaren med byggandet, men drog igång igen efter semestern.
Jobbat vidare med insuget. Har fått gaspjällsfläns vattenskuren till insuget. Kommer använda original m50 gasspjäll. Beställde några extra om någon behöver
Har fått hjälp att svetsa på spridarhylsor och fläns till spjällhus.
Provmonterat med gasspjäll.
Gjort plats i fronten för intercooler och gjort fästen till denna.
Svetsat fast vinkeljärn i karossen och sedan en lätt aluminiumprofil som håller fast intercoolern i överkant.
Har svetsat fast fästen på sidan av intercoolern, men glömde ta bild.
Vill inte ha något fäste i underkant som sticker ner och kan skrapa i.
Som den sitter nu så sitter den precis ovanför nederkant på fronten.
Jag har även tagit tillbaka min dumpventil jag byggde när jag pluggade för några år sedan. Den har gått som prototyp i kompisens Toyota Supra
Skruvade isär den och den verkar var i bra skick
Börjat med tryckrör, men kompisen som hjälper mig att svetsa har inte tid just nu. Så jag har testat lite själv med blandat resultat
Kan nog punkta ihop allt iaf
Ska göra uttag för tomgångsmotor och vaccumuttag. Ska även svetsa fast fäste för lufttempgivare.
Hade tänkt sätta den som på bilden fast på undersidan. Verkar det vettigt? Vet att vissa sätter givaren i tryckröret, men i manualen till styrsystemet så står det att den ska sitta i plenumet. Finns ju för och nackdelar med båda placeringarna såklart.
Inlopp från tomgångsmotor kommer komma alldeles bakom spjället. Så jag vill ha givaren efter det.
Kommer komma uppdateringar lite oftare framöver
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Snyggt bygge! Du behöver typ 800 whp i den karossen för att flinet ska bli stort nog
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Tack, Ja du har ju byggt några bilar nu, så du borde vetaerikjakan skrev:Snyggt bygge! Du behöver typ 800 whp i den karossen för att flinet ska bli stort nog
Kollar man på tjänstevikten (1550kg) , så är den ju nästan likvärdig med en vanlig e36 325. och t.o.m. lägre än en e36 m3 3,2. så tycker det borde röra hyfsat på sig med 500hk, ett tag iaf