Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Mättar har jag väl reglermån via att ändra spänningen?

Jag kommer väl med dc åka i hysteresloopar? Då kanske jag behöver negativa spänningar?

Men det blir väl anorlunda om jag swichar, då kolapsar väl fältet?

ja ska man swicha en sån induktans så är nog en frihjulsdiod nödvändigt. Om man inte har ett drivsteg som klara väldigt hög spänning.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av OttoB »

Moi

Här är del av elschema från W260. Enkelt slutsteg kan man säga.

Bild

Röd/gul till spolen.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av *L.R* »

Otto_ Har du en bild på hela schemat?

Tror jag kommer köra en likritkarbrygga och sedan en två H-bryggor, en till varje motor.
Verkade inte vara så jäkla dyrt att köpa lite maffiga igbter.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av OttoB »

L.R
Jå visst. Har olika schemor att scanna, pm mig ditt email.

mvh Otto
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Shenck virvelströms-broms. Sidoprojekt.

Inlägg av OttoB »

Doktorn skrev:Bild
Vi har testad styrenhet från Sportdevices (bara den där likriktare med kontroll enhet) kontrollet 0-5 VDC kommer från Labview program och nu justeras PID paremeter till momentbarerad bromsning. Funkar bra, men ärligt talat vi har varit fega. Bromsen Schenk W450 klarar 2300Nm och maxvarvet ligger i 5500 rpm. Nu ligger vi i 200 Nm @1500 rpm. Motorn är 4.4 liter turbodiesel fyra, finsk Agco, och motorns styrsystem är byggt på Labview moduler och program.

Bromsen vaknar när kontrollsignal stiger över 0.7 V och därefter moment vs. kontrolsignal är ganska lineär.
Skriv svar