Engine masters - ny youtube-serie
Re: Engine masters - ny youtube-serie
https://www.youtube.com/watch?v=Fbd33oEyCbU
Are CNC-Ported Cylinder Heads Worth the Money? - Engine Masters Ep. 6
Hade en Blueprint 440 hp 383 med gjutjärns-Vortec i en bil. Var inte direkt små gjutkanter i kanalerna på dom topparna(som jag inte gjorde nånting åt, den funkade fint till det den var tänkt ändå)
Are CNC-Ported Cylinder Heads Worth the Money? - Engine Masters Ep. 6
Hade en Blueprint 440 hp 383 med gjutjärns-Vortec i en bil. Var inte direkt små gjutkanter i kanalerna på dom topparna(som jag inte gjorde nånting åt, den funkade fint till det den var tänkt ändå)
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Kan väl lägga in det här i den här tråden också. Hot Rod Magazine gör många trevliga Youtubeprogram nuförtiden
https://www.youtube.com/watch?v=ZGlRiapBEeY
Hidden Horsepower - Carb vs EFI: Where Does the Power Hide? - Hot Rod Garage Ep. 36
https://www.youtube.com/watch?v=ZGlRiapBEeY
Hidden Horsepower - Carb vs EFI: Where Does the Power Hide? - Hot Rod Garage Ep. 36
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Nytt avsnitt av hot rod garage ute, nu längre avsnitt, bygger budget race/gatbil.
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Battle of Budget Boost! Centrifugal vs. Roots, Paxton vs. Weiand - Engine Masters Ep. 8
https://www.youtube.com/watch?v=EHg2uqJvLOk
https://www.youtube.com/watch?v=EHg2uqJvLOk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Beltslip.. jorå, rätt normalt.
I min C55 merca så tändes laddlampan till och med (allt drevs av samma rem)
I min C55 merca så tändes laddlampan till och med (allt drevs av samma rem)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
haha jo det är vanligt med sådana remmar som slirar allt över 0.5 bar så blir det mest problem.
jag brukar rekommendera kugg rem till de som ska ha remdriven överladdning som första tillval
roliga serier dom har hot rod magazine
mvh jens
jag brukar rekommendera kugg rem till de som ska ha remdriven överladdning som första tillval
roliga serier dom har hot rod magazine
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Med 40% överdrivning gav blowern som mest 5,9psi laddtryck, med 64% överdrivning 12psi.
Tycker det låter som en väl stor skillnad mellan 40% och 64%?
Tycker det låter som en väl stor skillnad mellan 40% och 64%?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
ganska normalt, roots är inte 'täta' invändigt då de lufsar på 'låga' varvtal.
Kommer de upp lite i varv ökar effektiviteten.
Kommer de upp lite i varv ökar effektiviteten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
men själva rem installationen måste ju vara under all kritik? var ju inte mycket kontakt yta.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
jag har mycket mer kontaktyta,, verkar inte spela så stor roll när remmen vill centrifugeras ut.
Merca std har löst det med en växellåda i drivningen(ingången i kompressorn)
Det får ned periferihastigheten på remmen.
Merca std har löst det med en växellåda i drivningen(ingången i kompressorn)
Det får ned periferihastigheten på remmen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Engine masters - ny youtube-serie
The Power of 2.5- vs. 3-Inch Exhaust - Engine Masters Ep. 9
https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs
https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs
Re: Engine masters - ny youtube-serie
600hp Camshaft Shootout! Hydraulic vs. Solid. - Engine Masters Ep. 10
https://www.youtube.com/watch?v=8UaXhfbAMF0
https://www.youtube.com/watch?v=8UaXhfbAMF0
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Det var synd det var mer lyft på mekankammen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
en Big block gillar mycket lyft då den är så stor. lika som en volvo 8v på lite volym.
hade de bytt fjädrar och lyft lite till hade det blivit mycket mer effekt men som de säger krävs mycket mer tryck då också och det är inte bra för rullarna då de ska gå väldigt många mil. för rena race bilar fungerar dock 0.7-0.85 lyft dock pålitligt om man har bra grejor och monterat allt med kärlek
frågan är dock varför det va så mesigt lyft på hydral rull kamaxeln? med mera av den sorten hade nog fjädrarna kontrollerat ventilen mer exakt med lite högre i varv och effekten blivit mera lik upp till 6500rpm iallafall.
mvh jens
hade de bytt fjädrar och lyft lite till hade det blivit mycket mer effekt men som de säger krävs mycket mer tryck då också och det är inte bra för rullarna då de ska gå väldigt många mil. för rena race bilar fungerar dock 0.7-0.85 lyft dock pålitligt om man har bra grejor och monterat allt med kärlek
frågan är dock varför det va så mesigt lyft på hydral rull kamaxeln? med mera av den sorten hade nog fjädrarna kontrollerat ventilen mer exakt med lite högre i varv och effekten blivit mera lik upp till 6500rpm iallafall.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/