Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Moderator: backeliten
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Jag testade med 5 graders tändning och 0.5 VE och satte startenrichment till 0, det smällde till men ingen start.
Labbade sedan med lite olika VE och tändning men det gjorde ingen skillnad.
Passade även på att kolla tändningen igen och den är klockren!
Jag ställde om till alpha-N genom att ändra volumetric efficiency y-axle till "am throttle pos" (och samma motsvarighet för tändning och lambda och tändning). Detta i enighet med manualen för pure alpha-N mode, är det rätt? Har jenvey trumpeter så jag kan inte få dit någon map sensor i rören.
Förra motorn gick med dessa spridare. har inte kolla bränsletrycket men det funkade ju förrut!
Labbade sedan med lite olika VE och tändning men det gjorde ingen skillnad.
Passade även på att kolla tändningen igen och den är klockren!
Jag ställde om till alpha-N genom att ändra volumetric efficiency y-axle till "am throttle pos" (och samma motsvarighet för tändning och lambda och tändning). Detta i enighet med manualen för pure alpha-N mode, är det rätt? Har jenvey trumpeter så jag kan inte få dit någon map sensor i rören.
Förra motorn gick med dessa spridare. har inte kolla bränsletrycket men det funkade ju förrut!
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Är du hundra på att den tänder på rätt varv?? Har du bara kollat att cyl 1 tänder vid rätt grader eller kollade du alla cylindrarna?
Det låter väldigt mycket som att tändningen kommer vid fel tidpunkt.
Det låter väldigt mycket som att tändningen kommer vid fel tidpunkt.
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Har du map-sensor ikopplad som atmosfärstrycks-kompensering? Den kan i princip hänga lös i motorrummet.
Har du ingen map-inkoppad så ändra Manifold air pressure-tabellen till 100kPA rakt över.
PÅ tomgång borde ligger storleksordning 0.2-0.3 i VE. Med den setupen
Har du ingen map-inkoppad så ändra Manifold air pressure-tabellen till 100kPA rakt över.
PÅ tomgång borde ligger storleksordning 0.2-0.3 i VE. Med den setupen
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Jag är helt 100 på att den tänder på rätt varv, har strobat dels att cammarkeringarn är 360 grader från 0 och att cammen är på väg "bort" från ventilöppningen.
MAP sensorn sitter monterad i luftfiltret eftersom Tempgivaren sitter i samma sensor. Är dock osäker om jag har någon tryck kompensering påslagen. Har ingen "manifold air pressure tabell", om du menar "ve efficiency table" så är den omställd till throttle pos på y axeln.
MAP sensorn sitter monterad i luftfiltret eftersom Tempgivaren sitter i samma sensor. Är dock osäker om jag har någon tryck kompensering påslagen. Har ingen "manifold air pressure tabell", om du menar "ve efficiency table" så är den omställd till throttle pos på y axeln.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Har felsökt vidare, denna gång med startgas!
Upptäckte att det piffade i både insuget och avgasröret! Så jag får ödmjukt be om ursäkt och erkänna att motorn stod 360 grader fel (rätt många orsaker till varför med inte intressant i samanhanget). La till 360 grader på camsynken och visps hoppade den igång på gasen. I med spridarna och med hjälp av lite gas så startade den. ve handlade på strax under 0.3 när jag mappade tomgången (som SAS tidigare i denna tråd).
Bara att buga och tacka för hjälpen . Nu ska här mappas!
Upptäckte att det piffade i både insuget och avgasröret! Så jag får ödmjukt be om ursäkt och erkänna att motorn stod 360 grader fel (rätt många orsaker till varför med inte intressant i samanhanget). La till 360 grader på camsynken och visps hoppade den igång på gasen. I med spridarna och med hjälp av lite gas så startade den. ve handlade på strax under 0.3 när jag mappade tomgången (som SAS tidigare i denna tråd).
Bara att buga och tacka för hjälpen . Nu ska här mappas!
Senast redigerad av Jake den sön maj 29, 2016 6:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
har tomgångsmappning och den har iallafall bra tomgång vid 1200 varv!
1. Dock så är det ETT högt ljud innifrån motorn som följer varvtalet. Skulle säga lagerljud, men det kommer från typ toppen. Antingen är en ventil felshimsad, läck i avgass packning/fläns (sotar dock inte där) eller att det är någon rörlig del som tar i topp eller block. Ljudet finns INTE när man drar runt på startmotorn.
2. Det går inte att koppla ur, när jag kopplar så dör motorn och ger man gas så går det inte att få i växel!
Hoppas jag slipper att lyfta ur motorn"
1. Dock så är det ETT högt ljud innifrån motorn som följer varvtalet. Skulle säga lagerljud, men det kommer från typ toppen. Antingen är en ventil felshimsad, läck i avgass packning/fläns (sotar dock inte där) eller att det är någon rörlig del som tar i topp eller block. Ljudet finns INTE när man drar runt på startmotorn.
2. Det går inte att koppla ur, när jag kopplar så dör motorn och ger man gas så går det inte att få i växel!
Hoppas jag slipper att lyfta ur motorn"
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Frikopplar du och den dör går motorn tungt. Riv och kolla lager.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Nä, den går klockrent i friläge, kopplar jag för att lägga i växel så börjar motorn gå tungt.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Kan vara dåliga axiallager och när du trycker ner kopplingen trycker du veven framåt
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Kollade axialspelet det är 12 hundradelar och toleransen är 0.11 till 0.31 enli service manualen. Således något annat fel.
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Det går inte att koppla ur, när jag kopplar så dör motorn och ger man gas så går det inte att få i växel!
Låter för mig som att nåt är fel med kopplingen, lamellen eller urtrampningslagret.
Låter för mig som att nåt är fel med kopplingen, lamellen eller urtrampningslagret.
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Motorväg ur bilen, och urtrampningslagret är friskt... Tryckplattan vill inte öppna således, och anledningen till att den stannar är troligtvis friktion inne i motorn....
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Motorn har skurit på alla lagerlägen, som tur är så har inget lager snurrat men veven är inte vacker. Oljan är Grå, kladdig, luktar illa och smörjer knappt om man tar den mellan fingrarna. Misstänker att motorn läcker in vatten, blocket såg OK ut vid första anblick hoppas att toppen är OK för den är ruskigt påkostad!
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Japp, har bytt motor i bilen till orginal snurran och flyttat över jenvey insuget. Skulle starta upp den idag men tji. Boxen låste sig och krävde customer ID IGEN... Nirat verkar inte helt stabilt, och inte har jag koden kvar från förra gången
Projekt
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Lotus Super 7 - NIRA i7x
Corvette C4 kompressor - VEMS
Re: Installlaion NiRA i7x på suzuki G13B
Tyvärr är det den värsta smörjan på hela marknaden. Jag bokar inte ens in bilar med det längre.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.