Form på ventiler

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Form på ventiler

Inlägg av Erik Persson »

Jag har börjat modifiera ventiler till min folkracemotor och tänkte få lite åsikter om vad ni tror.
Lite stöd har jag tagit från från bibeln "Four-stroke performance tuning".

Motorn är en saab 16V så kallad "kortmotor".

Vi börjar med avgasventilerna. Vad tror ni ska jag slipa mindre radie i övergången från skaft till tallrik?
Andra åsikter?

Bild
makarof
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:36 pm

Re: Form på ventiler

Inlägg av makarof »

Låt skaftet vara! lönar sig inte, bräster bara nån ventil. du kan ju prova "golfbolls effekt" :D skulle själv vilja prova men vet inte riktigt om jag orkar borra så många fördjupningar
if it feels like you have full control, you don´t drive fast enough! 8)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Form på ventiler

Inlägg av Tommy Luhr »

Den till vänster brukar flöda bättre pga sin stora tulip.
Men det har med kanalernas form att göra och hur arean under sätet ser ut.
Dom korttoppar jag gjort har jag andvändt std ventiler på. Dom har räckt väldigt långt på avgas i flöde.
För att veta vilken ventil som passar bra i vilken kanal måste man upp i flödesbänken.
Jag har själv blivit förvånad över vissa resultat!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Form på ventiler

Inlägg av Erik Persson »

Jopp, flödesbänken är ju på gång så det får bli lite egna tester.

Förstår också att det har med utformning av kanalen att göra. Ska bli intressant att labba.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Form på ventiler

Inlägg av Erland Cox »

Tulipform fungerar bra på en kanal med hög kort radie men blockar flödet på en låg kanal.
På en kanal med låg kort radie är den slipade ventilen bättre.

Erland
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Form på ventiler

Inlägg av Lacke »

Jag brukar sätta 18 grader på insug och 25 grader på avgas och 60 grader på ovansidan av avgasventilen så det hjälper att styra avgaserna förbi tallriken så ökar höglyftflödet.

Häls lacke
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Form på ventiler

Inlägg av loop »

Finns bilder på en isärsågad saabtopp i
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... t=saabtopp

Denna bla. Skulle tulip vara att föredra?
Bild
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Form på ventiler

Inlägg av sylta nr1 »

Tjoho!
Jag lyfter denna tråden med en annan fråga:
Vad beror det på att anläggningsytan på ventilerna får såna "prickar" på sej som syns på första inlägget?
Hög oljeförbrukning?
Behöver man slipa om ventilerna eller räcker det att slipa in dom med pasta?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Form på ventiler

Inlägg av Kadett4wd »

Ibland försvinner prickarna med slippasta, om inte så fräser man.
Vad de beror på, sot fastknackat samt 'pitting' eller vad det kallas.
Matrialvandring.


I övrigt, Erland är inne på rätt spår, det har även betydelse över hur förbränningsrummet ser ut.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar